titelbalk

Log8,0 - 34,9 (26,9 Nm)

080415-01

Nog even uit het water

Exact op mijn 39e verjaardag wordt onze boot opgeleverd. Mijn duurste verjaardagscadeautje ooit. De afgelopen weken zijn we vele malen naar de werf in Workum geweest om te kijken, de naam op de boot te laten zetten en vooral de voorpret te beleven van het genieten van ons eigen schip. Nu is het eindelijk zover dat ze het water in mag en wij als trotse eigenaren haar naar de thuishaven mogen varen. Om 10:00 zijn we op de werf en dan blijkt dat de boot eerst nog uit het water moet; Ze blijkt een zingende schroef te hebben en dat is leuk voor even, maar erg hinderlijk als je langer vaart. De schroef wordt vervangen en daarna gaan we eerst een proefrondje varen. We gaan een klein stukje het IJsselmeer op terwijl onze begeleider van de werf uitleg geeft. Vooral Esmi moeten even wennen aan het stuurwiel en we maken een onbedoelde gijp. Daarna gaat het snel beter en we gaan terug naar de haven waar in het smalle geultje van Workum nog even wordt getoond hoe kort de draaicirkel is als je een beetje gas erop houdt.

080415-02

Voor het eerst aan het stuur

Vervolgens krijgen we uitgebreid uitleg over het schip, waar alles zit en nog allerlei andere handigheden waarvan het meeste langs ons heen gaat. We willen nog maar één ding: zeilen met onze boot. Tegen 1300 vindt de daadwerkelijke overdracht plaats. We eten nog een broodje en dan gaan de trossen los voor de eerste reis van onze Aegir. Esmiralda's vader Ton is ook aan boord, bijna even trots als wijzelf.
Het gaat allemaal nog wat onwennig, maar we hebben een heerlijk ruim windje en een vrijwel uitgestorven IJsselmeer. Het seizoen moet duidelijk nog beginnen. Onze nieuwe zeilpakken houden ons heerlijk warm en we genieten met volle teugen. Ton stuurt een groot deel van de reis, terwijl wij rustig rondkijken. Dan vraagt Esmi waar de sleutels zijn en het blijft even stil... We zoeken even rond, maar ze zijn niet te vinden. Een belletje naar de werf geeft duidelijkheid : ze liggen nog op een andere boot! We spreken af dat ze ze op het voorwiel van onze auto leggen die we toch nog op moeten gaan halen.

080415-04

Uitgebreide oplevering

Pal voor de wind varen we op alleen het grootzeil nog een goede 6 knopen. Het schiet behoorlijk op en na een kleine 4 uur komt de haven al in zicht. We varen langs het commissarislicht en draaien de kom in naar de houtribhaven. Joke staat ons met de kinderen al op te wachten. Ook Tom Lansink is naar de steiger gekomen en met vele handen wordt de boot op haar plek gelegd. De Aegir is thuis.
Het was een fantastische maidentrip voor de boot, maar zeker ook voor ons.

080415-03

Very happy birthday

19April Doop van de Ægir Vlaggetjes en champagne

080419-02

De fraai versierde Ægir

Vandaag wordt de boot feestelijk gedoopt. Als we aankomen op de haven is ze reeds vol versierd met vlaggetjesmet dank aan Natasja en Marcel. We varen vanuit de box 100 meter verder naar de steiger bij Jan Goos. Daar leggen we de boot zo neer dat de mensen via de zwemtrap makkelijk aan boord kunnen komen. Al gauw is het gezellig druk en als iedereen er is doopt (schoon)moeder Joke de Ægir en wenst haar een behouden vaart.

080419-01

De officiële doop

Daarna genieten we van een lekker drankje en leiden de verschillende gasten rond op de boot. We krijgen mooie truien met de naam van de boot erop. Die gaan we zeker gebruiken! Na de borrel nemen we afscheid en varen de boot weer terug naar de box.

080419-03

Iedereen kan een kijkje nemen

26April Lelystad - Enkhuizen De eerste zeiltocht met het gezin

WindZ/ZW 2-3
Log34,9 - 48,2 (13,3 Nm)

Voor het eerst met ons gezin op pad met de boot is toch best spannend, ondanks al onze zeilervaring. Robin en Nienke kijken er al dagen naar uit en wij eigenlijk ook. We zijn gisteravond al aan boord gekomen en hebben heerlijk geslapen, hoewel het even wennen is op de vrij harde bedden. We staan op met regen, maar al gauw klaart het op. Als we vertrekken is het droog en lijken de wolken te breken. Met de zwakke wind van achteren dobberen we rustig richting het Enkhuizerzand. De kinderen vinden het geweldig, heerlijk om met rustig weer te beginnen. Ze mogen ook even sturen en vinden dat prachtig.

Bij het Enkhuizerzand gaan we hoger varen en krijgen meer wind in de zeilen. De boot loopt nu heerlijk. We varen op met een Dehler 34 en een Breehorn 37 en tot onze verbazing komen we als eerste bij Enkhuizen aan. Het laatste stukje is aan de wind en dan is het even zoeken naar de juiste stand van de zeilen. Al snel komen we in de havenmond en we zoeken een plekje in onze geliefde buitenhaven waar we voorheen zo vaak gelegen hebben. We liggen naast de Dehler 34, genaamd Vlinder. Hun vaste ligplaats is bij ons aan de M-steiger. Met een inmiddels heerlijk zonnetje zitten we in korte broek te genieten van een welverdiende versnapering. Het leven aan boord in mooi!

27April Enkhuizen - Lelystad Even wennen onder helling

WindZO 2-3 => 4-5
Log48,2 - 67,6 (18,6 Nm)

De wind is minder gunstig dan voorspeld. We doen rustig aan en varen pas tegen de middag weg. We moeten een stuk kruisen richting de kop van het Enkhuizerzand. De kinderen doen hun eerste ervaringen op met het sturen onder zeil. Nienke is nog zo klein dat ze niet over het stuurwiel heen kan kijken. Ze staat daarom ernaast en kijkt langs de stuurkolom door de ramen van de buiskap. Het gaan ze prima af. Er is niet veel wind en de Rummikub komt op tafel. Ondertussen naderen we langzaamaan de Flevocentrale. De wind begint wat toe te nemen en de boot maakt meer helling en meer snelheid. Vooral Nienke vindt het schuingaan best spannend, maar het went al gauw en ze maken er zelfs een spelletje van. Het was een heerlijke zeildag.

30April Lelystad - Urk Veel wind en de eerste kras

WindZO 5-6 met vlagen 7
Vertrek14:45
Aankomst16:15
Log67,6 - 77,1(9,5 Nm)

Vanwege een zeer gunstig samenvallen van Koninginnedag (vandaag) en Hemelvaart (morgen) hebben we een heerlijk lang weekend, bijna een mini vakantie. We wilden vandaag op tijd richting Urk vertrekken, maar het inpakken voor 5 dagen duurde langer dan gedacht. De wind was inmiddels behoorlijk aangetrokken en we kregen een flinke bui over. We besloten om het maar even aan te kijken. Toen de bui wegtrok en de wind wat afzwakte, gingen we toch op weg. Al gauw kwam de wind weer net zo hard terug en met enkel een gereefd grootzeil en zonder fok liepen we constant een ruime 7 knopen. Met uitschieters windkracht 7 stond er duidelijk meer wind dan voorspeld, maar op deze ruime koers was dat eigenlijk nauwelijks merkbaar. Bij aankomst op Urk werd het lastig. De wind stond de haven in en het was nogal veranderd sinds de laatste keer dat wij er waren geweest.... (later meer)

01mei Urk Gemeentehaven Een losse kroon

WindZZO 5-6, afnemend ZW 3-4

Vanwege de stevige wind willen we even wachten tot deze wat afneemt. Bij de lunch laat echter mijn noodkroon los en gaan we op zoek naar een tandarts. Met hulp van een aardige Urker dame die ons een lift geeft, weten we de tandarts te vinden. Als we terug aan boord zijn, is het te laat om nog te gaan varen.

02mei Urk Gemeentehaven - Stavoren spoorhaven Heerlijke zeiltocht

WindZW 3-4
Log77,1 - 94,5 (17,4 Nm)

We vertrekken met een westelijke koers om later op de dag een keuze te kunnen maken voor Stavoren of Medemblik. Eerste deel varen we nog met rif, maar dat halen we er onderweg uit. Een heerlijk tochtje waarin we uiteindelijk voor Stavoren kiezen. We liggen 3 dik in de spoorhaven met prachtig weer en we genieten van de gezelligheid die je eigenlijk altijd in dit soort havens vindt.

03mei Stavoren spoorhaven - Enkhuizen Buitenhaven Weinig wind

WindZO 3 draaiend naar N2
Aankomst16:00
Log94,5 - 104,5 (10,0 Nm)

We willen richting Volendam. De kinderen zijn al vroeg op het strand te vinden waar ze dijken aan het bouwen zijn in het water; echte hollanders. De wind is veel zuidelijker dan voorspeld en we moeten heel hoog aan de wind om Enkhuizen te halen. Na het Vrouwenzand neemt de wind sterk af en draait naar het noorden. We dobberen richting Enkhuizen, terwijl veel boten om ons heen de motor starten en ons voorbij varen.
Met zo weinig wind is Volendam wat ver, bij Enkhuizen duiken we de haven in. Het is druk en we liggen vijf dik met even later nummer 6 naast ons. Met een lekker zonnetje is het snel warm in de beschutte haven.

04mei Enkhuizen Buitenhaven - Lelystad Houtribhaven Fraai voorjaarsweer

WindO 2-4
Vertrek11:00
Aankomst14:30
Log104,5 - 122,5 (18,0 Nm)

Wederom een prachtige dag met een heerlijk warm zonnetje en een lekkere wind. De richting is wat ongunstig, zodat we enkele slagen moeten maken om het Enkhuizerzand voorbij te komen. Daarna heerlijk zeilen terug naar de haven. We gaan achteruit de box in op aanraden van de buurman die ook altijd zo ligt. Esmi splitst een paar lijnen om vaste landvasten te maken voor onze box.

10mei Lelystad Houtribhaven - Volendam Marina Kennismaken met de BZc

WindZO-NO 1-3
Aankomst15:00
Log122,5 - 135,6 (13,1 Nm)

Op weg naar Volendam voor het pinksterweekend evenement van de Bavaria Zeilclub. We gaan voor het eerst het Markermeer op. De sluis is toch wel een belevenis voor de kinderen. De wind valt vrijwel weg zodra we buiten de dijken zijn en we gaan dus op de motor verder. Na een half uur toch weer wind, zodat we de rest kunnen zeilen. De marina van Volendam is pas geopend en ziet er prachtig uit. De kennismaking met de BZc is erg aangenaam, met een gezellige steigerborrel en een heerlijk diner.

11mei Volendam Marina - Volendam Marina de perfecte wedstrijd

WindO-NO 3
Vertrek09:45
Aankomst14:00
Log135,6 - 155,8 (20,2 Nm)

080511-02

We starten midden in het veld

Vandaag de wedstrijddag van het weekend. We hebben geen hoge verwachtingen met een boot die we nog nauwelijks kennen en twee jonge kinderen aan boord. We starten in de eerste groep en komen eigenlijk slecht weg. We zitten op het kruisrak in de vuile wind van een aantal anderen en besluiten het letterlijk over de andere boeg te gooien. Dit pakt met een schiftende wind zeer gunstig uit en we zijn ruim als eerste bij de bovenboei. Nu wordt het lastig, want we hebben geen GPS en moeten dus ouderwets op het oog de volgende boei vinden. Ondertussen kijken we ook vooral achter ons, want de anderen komen maar niet dichterbij. De tweede boei wordt ook met ruime voorsprong gerond. We worden steeds fanatieker en halen alles eruit om als eerste te finishen. Ondanks de vele spinakers achter ons, wordt de voorsprong niet kleiner. We zijn ruim 10 minuten voor de nummer 2 binnen en winnen niet alleen de 1e prijs in onze klasse, maar zijn ook overall winnaar en mogen de beker meenemen.

080511-01

We krijgen de grote wisselbeker

We hebben direct naam gemaakt binnen de club; iedereen feliciteert ons en we staan volop in de aandacht. Ook worden we direct gevraagd om te helpen met de organisatie van het weekend volgend jaar.

12mei Volendam Marina - Lelystad Houtribhaven Nagenietend terug

WindO-NO 3-4
Vertrek11:15
Aankomst14:30
Log155,8 - 169,9 (14,1 Nm)

We starten met een heerlijk ontbijt in Volendam en nemen afscheid van de vele mensen die we hebben leren kennen. Daarna varen we met een heerlijk windje terug naar Lelystad. We zijn in bijna 2 uur aan de overkant waar de wind weer wegvalt. Op de motor het laatste stukje terwijl we nog nagenieten van het bijzondere weekend.

01jun Lelystad Houtribhaven - Lelystad Houtribhaven even tanken

WindVar 1
Vertrek10:30
Aankomst13:00
Log169,9 - 173,5 (3,6 Nm)

De planning is om vandaag een dagje te gaan zeilen met Ton en Joke. Er is helaas vrijwel geen wind. Op de motor gaan we naar de Flevo Marina waar we de dieseltank afvullen. Het dreigt te gaan regenen en er is nog steeds geen wind. Op de motor keren we weer terug naar onze thuishaven.

06jun Lelystad Houtribhaven - Urk Gemeentehaven avondtochtje

WindO-NO 3
Vertrek16:45
Aankomst19:30
Log173,5 - 184,6 (11,1 Nm)

Het is heerlijk weer en na het werk gaan we direct aan boord. Nichtje Eline is mee, ze blijft dit weekend logeren. Het eerste stuk moeten we kruisen, maar vanaf de Flevo marina is het bezeild naar Urk. Esmiralda maakt Saté met stokbrood dat we onderweg opeten. De boot ligt zo goed uitgetrimd dat we kunnen eten zonder het stuurrad aan te hoeven raken. Na het eten is Urk al dichtbij. We meren af aan de dijk, zodat de kinderen direct het strand op kunnen.

07jun Urk Gemeentehaven - Lelystad Houtribhaven Dreigende lucht

WindVar 1-4
Vertrek16:00
Aankomst18:30
Log184,6 - 193,4 (8,8 Nm)

Met prachtig weer ontbijten we buiten, gaan de kinderen het strand weer op en lopen we over Urk, want de visserijdagen zijn bezig. Het is zeer gezellig maar ook erg druk in de nauwe straatjes. Nadat we een dreigende lucht hebben afgewacht waar niks uit kwam, zijn we laat in de middag vertrokken. Onderweg werd het wederom erg donker. Marcel belde op dat het noodweer was in Biddinghuizen. Uit voorzorg de regenpakken aan en een rif gezet. De wind viel echter geheel weg en de bui bleef hangen op het land. Met de motor het laatste stuk terug naar de haven gevaren.

14jun Lelystad Houtribhaven - Enkhuizen Buitenhaven Wisselende bestemming

WindW-NW 3-4
Vertrek13:00
Aankomst17:30
Log193,4 - 215,7 (22,3 Nm)

We willen richting Hindeloopen met een westenwind. Het eerste stuk loopt prima met een goed bezeilde koers, maar als we richting Stavoren komen gaat de wind steeds meer richting het noordwesten en komen we aan lagerwal bij het Vrouwenzand. We gaan overstag, zetten een rif vanwege de flinke vlagen en zetten koers naar Enkhuizen. Met halve wind loopt het ondanks - of misschien juist dankzij - het rif erg hard, tot tegen de 8 knopen op het log. Aan hogerwal bij Enkhuizen is het met de golven gedaan.

15jun Enkhuizen Buitenhaven - Lelystad Houtribhaven Terugwaaien

WindNW 2-4
Vertrek13:15
Aankomst16:30
Log215,7 - 229,7 (14,0 Nm)

Er is weinig wind bij vertrek. We draaien de fok al vrij snel weg en gaan rustig op het grootzeil met ruime wind naar huis. Na het Enkhuizerzand gijpen we en gaan over de andere boeg verder. We pikken de staart van een flinke bui mee en daarna neemt de wind behoorlijk toe naar een dikke 4 met vlagen. De fok gaat erbij en we gaan weer erg hard. We beginnen de boot steeds beter te kennen en leren hoe we het meest comfortabel met een lekkere voortgang kunnen varen.

21jun Lelystad Houtribhaven - Trintelhaven - Lelystad Vluchthaven zonder wind

WindZW 4-5
Vertrek11:15
Aankomst13:15
Log229,7 - 235,5 (5,8 Nm)

Ilonka vaart een dagje mee. Het plan om naar Urk te gaan laten we al gauw varen; Er is heel weinig wind en deze komt pal van achteren. We verleggen de koers naar vluchthaven Trintelhaven. Op de terugweg is er zelfs te weinig wind om aan de wind te varen en moet de motor het werk doen.

22jun Lelystad Houtribhaven - Lelystad Houtribhaven Ankeren

WindZW 4-5
Vertrek11:00
Aankomst15:00
Log241,3 - 244,9 (3,6 Nm)

Vandaag zijn Herman en Rianne mee. Vanwege de verwachtingen van zwaar onweer met windstoten tot 45 knopen, gaan we niet te ver weg. Voorbij de Flevo Marina gaan we voor anker. De eerste keer krabt het anker en verlijeren we een flink stuk. We ankeren opnieuw en liggen nu wel goed. We zwemmen wat rond de boot en genieten van het mooie weer. Op het fokje zeilen we weer terug.

28jun Lelystad Houtribhaven - Urk Gemeentehaven Avondritje

WindZW 4
Vertrek19:00
Aankomst21:15
Log244,9 - 253,3 (8,4 Nm)

We varen pas laat weg, maar wel met een heerlijk windje. Zonder enige moeite maken we na twee uur vast aan de dijk, onze vaste plek op Urk waarvandaan de kinderen lekker het strand op kunnen.

29jun Urk Gemeentehaven - Lelystad Houtribhaven Flink schuin

WindZW 5
Vertrek13:30
Aankomst16:30
Log253,3 - 264,0 (10,7 Nm)

Er staat veel wind, meer dan voorspeld. 's Morgens zijn de jongens op het strand waar ze plezier maken in de golven. Na de lunch gaan we toch weg met rif en gereefde genua. De genua draaien we al gauw weer helemaal uit om voldoende druk op de boeg te houden met de flinke golven. Hoe dichter we bij Lelystad komen, hoe minder de golven. Het laatste stukje moeten we nog flink kruisen in het smalle vaarwater.

05jul Lelystad Houtribhaven - Volendam gemeentehaven Rustig over het Markermeer

WindZO 2, later Z 3-4
Vertrek09:15
Aankomst13:00
Log264,0 - 276,6 (12,6 Nm)

We vertrekken met weinig wind en moeten lang wachten voor de sluis. Later komt er meer wind die bovendien draait naar het zuiden, zodat we heerlijk met een half windje kunnen zeilen. We kiezen de gemeentehaven van Volendam, waar we als derde van de kant liggen.

06jul Volendam gemeentehaven - Lelystad Houtribhaven Snelle terugtocht

WindZ/ZW 4-5
Vertrek10:30
Aankomst13:00
Log276,6 - 290,2 (13,6 Nm)

De wind staat flink door, maar uit de goede hoek zodat we boot prima loopt. We halen een nieuw snelheidsrecord op het log : 8,16 knopen. De meiden - vriendin Britt is mee - zitten buiten en vinden het allemaal prachtig. In de sluis moeten we helemaal vooraan liggen omdat er nog een grote binnenvaarder mee moet. De kinderen vinden het maar spannend. In de thuishaven waaien we nog tegen de buurman en hebben we er een mooie rode streep bij die er gelukkig met een beetje cleaner goed af gaat.

11jul Lelystad Houtribhaven - Urk Gemeentehaven Avondetappe

WindZ/ZW 4-5
Vertrek19:30
Aankomst21:30
Log290,2 - 298,9 (8,7 Nm)

Ton en Joke varen mee en Ton stuurt vrijwel de hele rit. De genua valt weg achter het grootzeil met deze ruime koers en gaat nogal te keer. We rollen hem weg wat veel rust geeft. Met veel wind hebben we voor het aanleggen een tweede aanloop nodig, maar dan liggen we ook prima als tweede aan de welbekende dijk.

12jul Urk verwaaid

WindW/ZW 4-6

's Morgens veel regen en de hele dag een flinke wind. We drinken koffie met vers gebak en lunchen met verse vis. Als zich 's middags nieuwe loodgrijze luchten aandienen, houden we het voor gezien en gaan niet meer weg.

13jul Urk Gemeentehaven - Lelystad Houtribhaven vroege kruistocht

WindZW 3-4
Vertrek09:00
Aankomst11:30
Log298,9 - 310,2 (11,3 Nm)

We vertrekken vroeg, want de kinderen gaan vanmiddag naar zeilkamp. De harde wind van gisteren is nog te merken aan de onrustige golfslag. Na een slag richting Flevocentrale en een lange slag richting Trintelhaven kunnen we in één keer het gat inzeilen naar Lelystad. Ook vandaag heeft Ton, zichtbaar genietend, het grootste deel van de reis gestuurd.