titelbalk
Zeiljacht ÆGIR
Belevenissen aan boord van onze Bavaria 34 Cruiser
Naseizoen 2009 - 24 uurs zeilrace

21aug Lelystad Houtribhaven - Medemblik Westerhaven


WindZuidwest 4-5 later ruimend West tot Noordwest 2-4
WeerLicht bewolkt met zonnige perioden, 22C
Vertrek19:00
Aankomst20:00 (22 aug)
Log1502,7 - 1627,1 (124,4 Nm)


Onze eerste 24-uurs met eigen boot is toch wel spannend. We starten vanuit Lelystad-Noord. Vanwege werk kunnen we niet eerder dan tegen 18:00 aan boord zijn en dan vallen de andere opties af. Bovendien lijkt het een prima startplaats. Aan boord hebben we naast Esmi en ikzelf (schoon)vader Ton, zijn buurman Jeroen en Henk uit Breskens. We varen voor het eerst in deze samenstelling, dus het is een beetje wennen maar allen zijn ervaren zeilers, dus dat lukt vrij snel. We varen onder zeilnummer 2332, waarvoor we mooie zeiltjes hebben laten maken om aan de zeereling te bevestigen. We kunnen de komende jaren onder dit nummer meedoen.

19:45 start Lelystad-Noord

We starten als laatste groep (toer A-K) met zo'n 15 schepen. Het startschip ligt in de kom achter de dijk bij de spuisluizen, zodat we geen last van andere scheepvaart hebben. We twijfelen of we de genaker moeten zetten, maar kiezen om dit niet te doen omdat we weinig ervaring hebben en bovendien de wind vrij stevig is. We starten relatief goed en zijn als 4e weg.

19:45 - 20:40 Lelystad Noord >> EZ5

Het eerste rak is verplicht, dus we varen met zijn allen richting de EZ5. Een aantal schepen gaat onder spi of genaker weg, maar met deze wind (ZW 5) heeft dat weinig voordeel. Vlak achter ons scheurt een spinaker volledig uit en moet worden binnengehaald. Later zien we ver achter ons nog een spi sneuvelen. We zijn achteraf blij dat we onder gewoon zeil zijn vertrokken. Het gaat hard en we lopen lekker mee met de anderen. Kort voor de EZ5 loopt voor ons een bavaria 36 uit het roer en komt rakelings langs ons weer terug. Ze verliezen kostbare minuten en gaan achter ons rond de boei. Dit eerste rak hebben we eigenlijk prima gevaren.
Afstand: 6.36 Nm ; Vaartijd: 55 minuten ; 6.94 Nm/h = 94%

20:40 - 22:24 EZ5 >> KG

Met de WZW wind hebben we niet veel keuze; We moeten richting het noorden en dat betekent een aan-de-winds rak. Het is allemaal net bezeild, maar met onze genua zijn we niet toegerust op hoog zeilen en we lopen minder hard dan we eigenlijk zouden willen. Terwijl het langzaam donker wordt, neemt de wind iets af en komt het water niet langer over het gangboord. Achteraf hadden we misschien beter de route EZD > EZC > SBA en dan of KG of KRB kunnen volgen. Dat had een iets ruimere koers opgeleverd en een extra keuzepunt.
Afstand: 9.28 Nm ; Vaartijd: 1 uur 44 minuten ; 5.35 Nm/h = 73%

22:24 - 01:09 KG >> Sport A

We kiezen een mooi lang halvewinds rak richting de afsluitdijk. De wind is afgenomen tot 3 Bft en we halen met veel moeite 6 knopen. Esmi en Henk gaan als eerste slapen, terwijl de rest geniet van de prachtige sterrenhemel in de maanloze nacht. In de verte zien we het weerlichten, maar de buien lijken allemaal op het land te blijven. Dicht bij de dijk neemt de wind plotseling flink toe en we spuiten op de boei af. In het donker is het vreselijk opletten met tegemoetkomende zeilers en hopen dat de anderen ook opletten. We schieten tussen 2 schepen door : rood op rood en groen op groen dus het moet goed gaan... blijft spannend met zoveel snelheid in het pikkedonker.
Afstand: 15.99 Nm ; Vaartijd: 2 uur 45 minuten ; 5,81 Nm/h = 79%

01:09 - 02:37 Sport A >> LC5

We gijpen om de boei naar de LC5 onder de kust bij Stavoren. Als we wegvaren van de dijk neemt de wind al snel weer af. Blijkbaar waait het op de wadden meer dan op het IJsselmeer, maar dat is voor ons dit jaar geen optie. Ton en Jeroen gaan slapen terwijl Henk komt sturen. Het is rustig op dit rak en we schieten goed op. Tot nu toe varen we een prima race. In het donker is het eenvoudig om de goede boei te vinden op basis van het flikkerpatroon. Praktijk en theorie (kaart) blijken precies te kloppen.
Afstand: 9.30 Nm ; Vaartijd: 1 uur 28 minuten ; 6,34 Nm/h = 86%

02:37 - 04:23 LC5 >> Sport B

Wederom gijpen we, nu weer terug naar het Noorden. We varen steeds weer halve wind en de strategie lijkt goed te werken. We varen richting de lichten van Kornwerd en met een weer toenemende wind. Het loopt allemaal prima en de wind blijft redelijk constant qua richting en snelheid. Helaas lijken de rakken langs de dijk niet bezeild, dus we moeten weer richting zuid.
Afstand: 10.65 Nm ; Vaartijd: 1 uur 46 minuten ; 6,03 Nm/h = 82%

04:23 - 05:35 Sport B >> VF B

Helaas lijken de rakken langs de dijk niet bezeild, dus we moeten weer richting zuid. We kiezen voor de dichtbij gelegen VF-B zodat we daar kunnen kiezen om of terug omhoog te gaan of door te zeilen naar het zuiden. Langzaam maar zeker wordt het licht en komt iedereen weer aan dek. We varen in eerste instantie te oostelijk terwijl de wind meer naar het westen draait. De snelheid neemt af tot zo'n 5 knopen. Als we merken dat we fout zitten, kunnen we hoger sturen en gaat het iets harder. De wind wordt toch iets minder en we kunnen het hoge gemiddelde van de eerste uren niet vasthouden.
Afstand: 6.82 Nm ; Vaartijd: 1 uur 12 minuten ; 5,68 Nm/h = 77%

05:35 - 06:45 VF B >> KR B

Met een westelijker wordende wind is de Sport A te veel aan de wind. We kiezen voor een zuidelijker route om niet al onze opties te verspelen en in de Noordoosthoek van het IJsselmeer vast te komen. Ons gemiddelde zakt opnieuw naar minder dan 5,5 knoop.
Afstand: 6.21 Nm ; Vaartijd: 1 uur 10 minuten ; 5,32 Nm/h = 72%

06:45 - 08:08 KR B >> KG

De wind valt behoorlijk weg en ondanks dat we redelijk scherp varen - en dus onze eigen wind maken - komen we steeds minder hard vooruit. Met een gemiddelde van net 4 knopen is dit veruit het minste rak tot nu toe. De boei komt akelig langzaam dichterbij. We besluiten om de genaker te gaan zetten en bereiden alles voor zodat we na de ronding van de KG direct het zeil kunnen gaan zetten. Natuurlijk zijn we hier eigenlijk veel te laat mee.
Afstand: 5.77 Nm ; Vaartijd: 1 uur 23 minuten ; 4,17 Nm/h = 57%

08:08 - 11:35 KG >> Sport A

We zetten na de boei de genaker en de snelheid loopt duidelijk op. Helaas gaat het nog steeds niet echt snel en het lijkt of anderen toch meer uit de wind weten te halen. Dan komen we erachter dat we het zeil achterstevoren varen (tack en clew verwisseld). We herstellen de fout en daarna komen we wel mee met de rest. Als we in de buurt van de Sport A komen, neemt de wind weer toe en draait verder westelijk, een fenomeen dat inmiddels bekend wordt. We halen de genaker weg en lopen ineens weer ruim 6 knopen. Ook nu is er geen goed rak waarmee we bovenin kunnen blijven.
Afstand: 15.99 Nm ; Vaartijd: 3 uur 27 minuten ; 4,63 Nm/h = 63%

11:35 - 13:24 Sport A >> LC5

De wind blijft redelijk doorwaaien nu en we hebben weer een redelijke snelheid. De LC5 is nu het licht is wat moeilijker te vinden, maar de vele schepen in de buurt wijzen ons de weg (en onze GPS natuurlijk). Het is inmiddels heerlijk weer geworden met veel zon en een prima temperatuurtje. Iedereen lijkt nog redelijk fit en we zijn optimistisch over onze prestaties tot nu toe. Bij de LC5 moeten we een keuze maken. We rekenen diverse opties uit en kiezen voor de EZ B.
Afstand: 9.30 Nm ; Vaartijd: 1 uur 49 minuten ; 5,12 Nm/h = 69%

13:24 - 13:40 LC5 >> LC11

We gaan via de LC11 om een extra optie open te houden. Dit is het kortste rak van de dag en deze loopt gewoon goed.
Afstand: 1.60 Nm ; Vaartijd: 16 minuten ; 6,00 Nm/h = 81%

13:40 - 14:38 LC11 >> EZ B

We kunnen kiezen tussen de EZ B en de KG. De eerste lijkt beter qua windrichting, maar dit blijkt achteraf een slechte keuze. Terwijl we afzakken naar het zuiden, draait de wind naar Noordwest - waar alle voorspellingen een krimp naar het zuiden aangaven. Vrijwel vr de wind ronden we de boei. Afstand: 4.75 Nm ; Vaartijd: 58 minuten ; 4,91 Nm/h = 67%

14:38 - 15:56 EZ B >> LC5

De LC11 is vrijwel tegen de wind en zelfs het alternatief naar de LC5 blijkt niet bezeild. We proberen te knijpen en komen nog redelijk in de buurt van de boei uit, maar wel ten koste van snelheid. Onze opties lijken ineens een stuk minder.
Afstand: 6.11 Nm ; Vaartijd: 1 uur 18 minuten ; 4,70 Nm/h = 64%

15:56 - 17:12 LC5 >> KR A

We moeten naar de WV19-WP2 zien te komen en dat is pal tegen de wind, die bovendien flink is afgenomen tot zo'n 8 knopen. Hierdoor zijn de mogelijkheden beperkt geworden en we kiezen voor de minst slechte optie: een kruisrak naar de KR A. Het wordt een dramatisch rak met een steeds maar weer draaiende wind, waardoor we niet in de buurt van de boei kunnen komen. Met veel moeite lukt het uiteindelijk toch. Afstand: 3.60 Nm ; Vaartijd: 1 uur 16 minuten ; 2,84 Nm/h = 39%

17:12 - 17:58 KR A >> WP6

De wind lijkt ons dwars te blijven zitten. Bij de KRA is deze naar West gedraait, waardoor het volgende rak ook niet bezeild is. We vechten ons ernaartoe en moeten voort gaan maken om zelfs maar op tijd te finishen.
Afstand: 2.45 Nm ; Vaartijd: 46 minuten ; 3,20 Nm/h = 43%

17:58 - 18:35 WP6 >> WV19-WP2

Alle schepen begeven zich richting de eindstreep en het wordt enorm druk. Vanaf de WP6 vaar je ook nog eens tegen het finishrak in en het is goed opletten geblazen. De snelheid neemt weer toe en het lijkt dat we toch op tijd binnen gaan zijn.
Afstand: 2.95 Nm ; Vaartijd: 37 minuten ; 4,78 Nm/h = 65%

18:35 - 19:46 WV19-WP2 - Finish

We ronden de laatste boei tussen vele schepen in en gaan met de rest mee naar de finish. Tot onze verbazing is er een gat ontstaan van ongeveer een mijl lang waarin slechts enkele boten - waaronder wij - varen. Met deze ruimte kunnen we lekker doorzeilen zonder veel vuile wind. Helaas valt de wind toch af en toe weg, waardoor onze finishtijd (19:45) niet meer haalbaar lijkt. Het laatste stuk gaat het weer wat harder en de GPS schommelt steeds tussen de 19:45 en 19:50. We redden het net niet en finishen 1 minuut na de optimale tijd.
Afstand: 4.89 Nm ; Vaartijd: 1 uur 11 minuten ; 4,13Nm/h = 56%

De binnenkomst in Medemblik is wederom fantastisch. De kades staan vol met mensen en het is opvallend eenvoudig om de haven in te komen. Robin en Nienke staan met Oma op de kant te zwaaien en komen als we eenmaal vastliggen aan boord. Dan is het stickers plakken, de lijst inleveren en wat eten. Inmiddels is het alweer donker en iedereen wil nog maar n ding: slapen!

Het was een prachtige tocht en een geweldige ervaring. We zeilden 122,02 wedstrijdmijlen, ofwel 68,98%. (zie Rakkenkaart voor details). De laatste uren verloren we veel doordat we in de verkeerde hoek zaten. Volgend jaar gaan we zeker een nieuwe poging wagen om ook het laatste deel goed te varen en verder voorin het veld te eindigen.

Home Home Home gastenboek



23aug Medemblik Westerhaven - Lelystad Houtribhaven Tegen de wind in


WindZ/ZO 4-5
WeerZon, 24C
Vertrek11:00
Aankomst15:30
Log1627,1 - 1657,0 (29,9 Nm)


Jeroen is van boord, met Ton en Henk varen we terug naar Lelystad. De wind is flink tegen en met vol tuig lopen we behoorlijk uit het roer. We zetten een rif dat er later weer uit gaat als de wind iets afneemt. Het laatste stuk gaat op de motor om nog een beetje op tijd thuis te zijn; de wind is zo gedraaid dat ook het laatste stuk pal tegen is.

Home Home Home gastenboek