titelbalk
Zeiljacht ÆGIR
Belevenissen aan boord van onze Bavaria 34 Cruiser
Vakantie 2009 - Londen

03jul Lelystad Houtribhaven - IJmuiden Seaport Marina


WindNoord 1-2, later West 4-5
WeerZon, 30C. Later bewolkt, 19C
Vertrek10:30
Aankomst19:45
Log960,0 - 995,2 (35,2 Nm)
Gps38,9 Nm


De vakantie is begonnen! Het is al dagen hoogzomer, maar deze lijkt op zijn eind te raken. Voor de middag wordt onweer voorspeld, dus we proberen op tijd weg te gaan. Dat is nog vrij lastig, want we hebben nogal wat in te ruimen. De houtribsluis duurt ruim een uur omdat maar n kolk wordt bediend. Daarna is er zo weinig wind dat we op de motor moeten. De centraalpost IJsselmeergebied komt met steeds heftiger waarschuwingen en dan zelfs een weeralarm: zwaar onweer met windstoten. We zien de lucht voor ons zwart worden en willen nog uitwijken naar Muiden, maar de bui komt te snel. We kiezen toch koers naar het buiten IJ, ook omdat de lucht daar het lichtst is. De regen valt mee en de wind ook. Hooguit 20 knopen op de teller. Daarna klaart het op en varen we probleemloos het Noordzeekanaal op. Daar is het motoren met de wind pal op de kop. We eten onder het varen en komen rond 19:00 bij de zeesluis aan. Na het schutten gaan we eerst tanken in de marina en dan zoeken we een plaatsje op voor de nacht. De eerste stap is gezet.

Home Home Home gastenboek



04jul IJmuiden Seaport Marina - Scheveningen Jachtclub


WindWNW 3, afnemend variabel 1-2
WeerZon, 25C
Vertrek06:45
Aankomst12:00
Log995,2 - 1016,6 (21,4 Nm)
Gps26,4 Nm


Het vroege tij is erg vroeg maar dat komt ons wel goed uit. Het is prachtig weer en we genieten van de stilte van de ochtend als we de zee op gaan. We hebben een paar medestanders en samen zetten we zeil richting Scheveningen. De wind is precies goed en we lopen een dikke 6 knopen op het log en bijna 8 op de GPS. Zo is Scheveningen erg dichtbij. Helaas neemt de wind onderweg steeds verder af totdat hij volledig wegvalt. We starten de motor en doen het laatste stukje op het zwarte zeil. In Scheveningen is de haven omgebouwd en moeten we een stuk verder lopen naar de stad, waar we echt heen moeten om gas te halen. We spreken af met Evert-Jan en Mayra die hoogzwanger is. Helaas lukt het niet om ook Rogier en Lenny te ontmoeten. Die zitten net aan de andere kant van de haven op het strand.

We zijn de 1000 Mijl op ons log gepasseerd! Daar hebben we ruim een jaar over gedaan terwijl we de boot steeds beter hebben leren kennen. Eens kijken hoe lang het duurt voor de volgende 1000 erop staan.

Home Home Home gastenboek



05jul Scheveningen Jachtclub - Oostende Mercatordok


WindZZO 2, afnemend variabel 1, dan toenemend NW 2, krimpend W3
WeerZon, 23C
Vertrek06:00
Aankomst19:00
Log1016,6 - 1083,5 (66,9 Nm)
Gps74,9 Nm


We willen vandaag een lange dag maken om in n keer de Belgische kust te bereiken. De vooruitzichten zijn matig en vandaag kunnen we nog een eind in de goede richting komen. Om half 6 gaat de wekker (het is zondag!). Om 6 uur maken we los van de steiger en 10 minuten later liggen we buiten. Wederom kunnen we genieten van een prachtige ochtend met een licht windje, net voldoende om te zeilen zonder al te veel snelheid te verliezen. Dit houden we een uurtje vol en dan moet de motor bij, want het tempo zakt te ver terug. Rond 8:30 passeren we al motorend de Maasmond. We kunnen lekker doorvaren, alle scheepvaart gaat voorlangs en daarachter is het rustig. Tegen 13:30 komt er weer wind en kan de motor (eindelijk) uit. We schieten goed op; Rond 14:00 zijn we voor Westkapelle. De wind trekt nog iets aan en we lopen eindelijk weer rond de 6 knopen. Blankenberge nadert precies rond laag water - niet het beste moment om aan te lopen en bovendien staat de wind perfect om door te gaan naar Oostende. We overleggen even met de kinderen en dan is de knoop snel doorgehakt. We zeilen nog een ruim uur verder en eten wederom tijdens het zeilen. De kinderen beginnen er al gewend aan te raken. Tegen 19:00 lopen we de haven van Oostende binnen. We hebben 75 mijl afgelegd in 13 uur en zijn bovendien voor het eerst met dit schip in het buitenland. De kinderen hebben zich geweldig gedragen en aangetoond dat we langere afstanden aankunnen.

Home Home Home gastenboek



06jul Oostende


WindZW 4, toenemend 6
WeerZon, wolken en regenbuien, 20C


We hadden onszelf gisteren een rustdag beloofd en daar hebben we vandaag van genoten. Eerst uitslapen, dan lekkere broodjes van de bakker en ontbijten in het zonnetje. We bezoeken de Mercator - het opleidingsschip van de Belgische zeevaart en winkelen in het drukke centrum. 's middags spelen we spelletjes en daarna gaan we lekker mosselen eten in de stad. De wind is veel sterker toegenomen dan voorspeld en er staan inmiddels fikse golven voor de haven. Maar goed dat we vandaag niet gevaren hebben!

Home Home Home gastenboek



07jul Oostende


WindW 6-7
WeerBewolkt en regenbuien met onweer, 16C


Vandaag de eerste verwaaidag. De wind is stevig toegenomen. De shipping forecast geeft gale 8 voor Dover en Thames. We maken er een echt luierdagje van met spelletjes spelen, lezen en af en toe een dutje tussendoor. In de kruidvat kopen we een DVD van Q&Q. Oude tijden herleven en de kinderen vinden het net zo leuk als wij vroeger. Alleen moeten we uitleggen wat een doka is en waarom foto's ontwikkeld moeten worden. En waarom ze naar het caf gaan om te bellen. Zo zie je maar hoe snel de tijden veranderen.
's Avonds zijn de voorspellingen somber. Er is en blijft veel wind uit het westen met in het weekend kans op storm (windkracht 8). We bekijken de opties en besluiten om het weerbericht van morgen maar af te wachten. Voorlopig nog even niet zeilen.


Home Home Home gastenboek



08jul Oostende Mercatordok - Nieuwpoort WSKlum


WindW 3-4, afnemend NW 2-3
WeerBewolkt en regenbuien, in de middag meest droog, 19C
Vertrek20:15
Aankomst22:15
Log1083,5 - 1092,5 (9,0 Nm)
Gps11,4 Nm


We slapen wederom uit, want het waait nog steeds en er trekken voortdurend buien met veel regen over. We ontbijten pas tegen 11 uur. De kinderen zijn heerlijk samen aan het computeren. Lang leve het (gratis) internet in Oostende. We doen boodschappen in een enorme Delhaize supermarkt recht tegenover de haven. Stom dat we pas vanochtend erachter kwamen dat die er was; een soort blinde vlek in ons zichtveld, want hij is vanaf de boot te zien.
De voorspellingen zijn enorm verbeterd. We willen vanavond naar Nieuwpoort varen en dan morgen oversteken naar Ramsgate. Helaas blijft de wind uit de WNW hoek waaien, precies tegen naar Ramsgate, maar de kracht zal behoorlijk afnemen tot 4-5 Bft. We besluiten om tegen de avond, als het weer opklaart en de wind afneemt alvast richting Nieuwpoort te varen. We hebben Oostende nu wel gezien en verlangen naar het zeilen. De reis wordt nog een uurtje uitgesteld door een enorme bui die overtrekt. In de laatste druppels maken we los, gaan door het lock en naar buiten, de zee op. De wind is na de bui nog verder ingezakt en komt nauwelijks boven de 10 knopen. Met een nog altijd doorstaande deining wordt het er voor de kinderen niet prettiger op. Beiden zitten in regenpak buiten en voelen zich wat katterig. Zoals altijd slepen ze zich erdoor door veel naar buiten te kijken. De reis is maar kort en al gauw komen de pieren van Nieuwpoort in zicht. Vlak voor de pieren drijft een enorm "iets" in het water. We kunnen niet thuisbrengen wat het is, maar we zijn blij dat het nog niet donker is. We zoeken de haven van de Airforce op, pakken een box en gaan gauw daarna te kooi. De rust is weldadig na het drukke Oostende, maar hier wil je ook geen drie dagen doorbrengen. Morgen gaan we kijken of Ramsgate haalbaar is. We gaan de nieuwste weerberichten opzoeken en dan besluiten of we zullen gaan. Uitwijkmogelijkheid is altijd Duinkerken. Van daaruit is Ramsgate nog dichterbij, dus varen kan zeker geen kwaad.


Home Home Home gastenboek



09jul Nieuwpoort


WindW 3-4, toenemend 5-6
WeerWisselend bewolkt met veel zonnige perioden, 20C


's Morgens twijfelen we. Ramsgate, Duinkerke of toch blijven? De belgische berichten zeggen dat het kan, maar Dover geeft WNW 5-6 en zelf Gale 8 voor het noordelijk deel van gebied Thames. Omdat de wind te ver naar het westen zit, is Duinkerke ook niet bezeild en bovendien gaat de stroom al gauw tegenstaan. We besluiten om er maar weer een ligdag van te maken en te wachten op beter weer. Voor de Duitse bocht wordt zelfs NW 8-9 voorspeld, dus hier valt het nog mee. De atmosfeer is echter erg instabiel.
Esmi gebruikt de wasserette om alles weer schoon te krijgen en daarna lopen we naar het dichtstbijzijnde dorpje, Lombardsijde, dat uiteindelijk nog behoorlijk groot blijkt te zijn. In ieder geval is hier een bakker en slager! Het weer valt 100% mee en we zitten vooral in de zon vandaag. Met de kop van de boot in de wind is het heerlijk toeven in de kuip. Zo valt het wachten niet zwaar. De keuze blijkt trouwens de goede, want de wind neemt steeds verder toe tot een dikke 5 in de haven. Dat is op zee geen feest.


Home Home Home gastenboek



10jul Nieuwpoort


WindW/NW 4-5
WeerWisselend bewolkt met veel zon, 20C


We schijnen niet weg te mogen uit Belgi. Wederom zijn de voorspellingen te slecht om te vertrekken. Zowel windrichting (NW) als kracht (5-6, iets naar het noorden zelfs 8 Bft) is niet wat we willen tijdens een oversteek. We denken nog even aan Duinkerke, maar eigenlijk liggen we wel fijn in deze haven. We maken er een luie ochtend van en genieten van het prachtige weer dat zowel het binnenland van Belgi als Nederland moeten missen. Daar regent het pijpestelen, dus eigenlijk hebben we het zo slecht nog niet.
We nemen de tram naar Nieuwpoort en bezichtigen de stad. Daarna gaan we weer op de tram en door naar Nieuwpoort Bad, het Zandvoort van Belgi. De kinderen spelen op het strand en na een Luikse wafel voor ons en een ijsje voor hun gaan we weer terug naar de haven. 's Avonds eten we heerlijk in het restaurant van de club. De kinderen nemen weer ijs toe, een dame blanche. Na het eten worden we door de havenmeesters, "Dikke Max" en Nicole, uitgenodigd aan de bar. Het wordt erg gezellig. De kinderen krijgen nog een ijsje, hun derde van de dag. Ze weten niet wat ze overkomt. Ietwat wankel lopen we terug naar de boot. Morgen misschiend de grote oversteek.


Home Home Home gastenboek



11jul Nieuwpoort WSKlum - Ramsgate Royal Harbour Marina


WindWest 3-4, toenemend Zuidwest 5-6
WeerWisselend bewolkt met een enkele bui en zon, 18C
Vertrek10:15
Aankomst20:15
Log1092,5 - 1149,3 (56,8 Nm)
Gps58,0 Nm


We made it to England!
Na het bestuderen van de verschillende weerberichten leek het eindelijk goed genoeg om de oversteek naar de Britse kant van het kanaal te maken. Alle voorspellingen wezen op een naar het zuidwesten draaiende wind die tijdelijk af zou nemen tot 3 Bft. Alleen de MetOffice - het engelse weerbericht - gaf 5 tot 6 Bft. Helaas hadden zij gelijk. We gingen redelijk laat weg om zoveel mogelijk gebruik te maken van de windshift. We begonnen zoals verwacht met tegenwind en gingen motorsailend op weg. De golven waren stevig maar niet overdreven en het leek goed te doen zo. Alleen was Nienke binnen een half uur al katterig, maar die is dat wel gewend. Zo'n 10 mijl uit de kust moesten we een slagje naar het zuiden maken om een experimenteel visgebied te ontwijken en daarna konden we zeilend verder. We werden met de ebstroom naar het zuiden weggezet, precies genoeg om hoog aan de wind onze waypoint af te lopen: Nieuwpoortbank, Buitenratel, Dyck 3 en Ruytingen noord. Daarna het eerste stuk van de shipping lane over. En van de schepen ging net voor langs, verder geen problemen. Wel veel scheepvaart precies om ons heen. Zonder problemen de Sandetti East bereikt.
Van daaraf gingen we iets ruimer sturen richting de Mid-Falls. De wind begon ondertussen flink door te staan en de golven bouwden met 50 meter onder de kiel op tot zo'n 2 meter. Met n rif en volle genua ploegden we volle bak door het water, maar het ging wel lekker hard. Ook nu weer veel scheepvaart in de shipping lane. Iedereen lette goed op en wij hielden netjes koers. Alles ging keurig om ons heen. Inmiddels hadden we vloedstroom en werden we bijna 2 mijl ten noorden van de Mid-Falls afgezet. We moesten weer zeer scherp varen om Ramsgate te halen en dat viel tegen. De wind blies inmiddels een kleine 6 met uitschieters tot 26 knopen (werkelijke wind), wat een voortdurende 23-28 knopen schijnbare wind opleverde. Het schip hield zich uitstekend, hoewel het lastig sturen was tussen de soms hoge brekers. Af en toe kwam er een flinke pets water over, maar over het algemeen hielden we het droog. Ook onder deze omstandigheden dus nauwelijks buiswater in de kuip.
De laatste paar mijlen vielen zwaar. Wind, stroom en golven stonden tegen. We rolden de genua weg en zetten de motor bij. Met meer dan 2000 toeren - normaal goed voor ruim 6 knopen - kwamen we niet verder dan zo'n 3,5 knoop op de GPS en soms minder als we van een golf op de volgende klapten. Gelukkig kwamen we steeds meer onder de kust en ook de stroom zwakte af. Daarna ging het vlotjes en na precies 10 uur varen liepen we Ramsgate binnen. Achteraf hadden we enorme mazzel, want we zijn precies via het diepste stuk de haven binnengelopen. Een paar meter verder of een half uur later en we hadden vast gezeten, zoals de volgende dag enkele late binnenkomers overkwam. Toen we eenmaal vastlagen gingen de pakken uit en kwamen de pannekoeken op tafel. Daarna de kids op bed, de boot opruimen, alle natte goed ophangen en naar bed. Uitgeput maar voldaan kwam de slaap snel.

Home Home Home gastenboek



12jul Ramsgate


WindZuidwest 3-4, toenemend 5-6
WeerZonnig met enkele stapelwolken, 21C


Na de zware tocht van gisteren vandaag een rustdag. We doen boodschappen in Ramsgate waar ook op zondag bijna alles open is en eten Fish-n-Chips op zijn engels. 's Middags naar het strand waar de kinderen een grote dam bouwen en hun eigen "zwembad" in zee hebben. We genieten van het prachtige weer en het op en top engelse Ramsgate. 's Avonds mogen we meegenieten van een lawaaiige motorboot met dronken Engelsen en harde muziek. Esmiralda doet een was voor slechts 4 pond. Alle prijzen hier vallen trouwens mee. Maar dat is niet gek met de huidige stand van het pond. Morgen willen we naar Queenborough. Eerst vroeg eruit (6 uur) om de boot te verplaatsen, want anders komen we waarschijnlijk niet eens weg.

Home Home Home gastenboek



13jul Ramsgate Royal Harbour Marina - Chatham Maritime Marina


WindZZW 3-4, toenemend 4-5
WeerZon, 21C
Vertrek10:40
Aankomst19:45
Log1149,3 - 1194,6 (45,3 Nm)
Gps48,9 Nm


We beginnen vroeg, want om 7 uur gooien we los en verkassen naar de lange steiger waar het 1,5 meter dieper is. Zo kunnen we tenminste weg met laag water. Rond 10 uur willen we vertrekken, maar het loopt uit en ook de veerpont moet eerst vertrekken. Uiteindelijk kunnen we weg en dan blijkt de wind vrijwel recht van achteren te komen en niet echt hard te zijn. Op alleen het grootzeil en een beetje motor gaan we via de Broadstairs naar de East Margate. Er komt meer wind en we kunnen nu heerlijk zeilen. Voor het eerst deze vakantie een relaxte koers! Vanaf de East Margate gaat het hoger aan de wind Princes Channel in. De wind trekt verder aan en draait richting west waardoor het zelfs even niet bezeild is. Wederom brengt de motor uitkomst, want met de drukke scheepvaart hier is kruisen geen optie. We passeren de wanstaltige Red Sand Towers waarvan natuurlijk diverse foto's worden genomen. Het gaat hard nu met ruim 6 knopen op het log en bijna 9 op de GPS. De ingang van de Medway is wederom niet bezeild, dus we halen de fok weg en motorsailen de Medway op. Het is erg druk met veel te grote boten en we moeten wachten om over te kunnen steken naar de Swale.
Queenborough blijkt een kale boel. De havenmeester reageert niet op onze oproepen en vrijwel alle boeien liggen vol. Het bord op de kant geeft weinig duidelijkheid, behalve dat we 20 pond moeten betalen om een nachtje aan een boei te liggen. We besluiten om de Medway op te varen richting Chatham en daar in het lock te gaan liggen. Op alleen de Genua hebben we een prachtige rit op een typische engelse rivier met glooiend landschap, kreekjes en grote industrie voor het contrast. Bij Chatham is het schitterend met een kasteel aan de overkant en overal bootjes aan moorings langs de geul. Het lock is met zijstroom even oppassen, maar Esmi stuurt ons vakkundig naar binnen. Dan is het vol gas achteruit, want het lock is niet meer dan 20 meter lang. Binnen blijkt het een eersteklas Marina met prachtige faciliteiten en heerlijke douches. We genieten van een heerlijke avond na een prima tocht. Volgende stop is Londen, ons reisdoel.

Home Home Home gastenboek



14jul Chatham


WindZW 4-6
WeerZon, wolkenvelden en af en toe een bui, 19C


's Morgens komt de havenmeester langs met een vervelende mededeling: het lock is stuk en kan niet open. Ze hopen dat ze het vr half 10, onze geplande vertrektijd kunnen fixen, maar dit blijkt ijdele hoop. De oorzaak van het probleem is onvindbaar en het wordt duidelijk waarom het een lock heet: we zitten vast!
Op advies van de zeer vriendelijke havenmeesters gaan we naar de Dockyards. Chatham blijkt al sinds 1618 een scheepswerf voor marine schepen te hebben. Tot in 1960 werden er schepen en onderzeers gebouwd, waaronder de beroemde Victory waarmee Nelson de slag bij Trafalgar (tegen de Fransen en Spanjaarden) won. Nu is de werf omgetoverd tot een groot museum. We krijgen een mooie toer waarin de oude tijden herleven, bezoeken een echte destroyer uit de 2e wereldoorlog en krijgen een rondleiding door een onderzeer. In de touwmakerij - die nog altijd in bedrijf is - maken we zelf touw. Als we aan het eind van de dag terugkomen, blijkt het lock nog altijd niet gemaakt. Ze gaan proberen om ons morgen naar buiten te krijgen. We hopen dat het lukt, want we willen nu eindelijk wel eens Londen bereiken.

Home Home Home gastenboek



15jul Chatham


WindZZW 5-7
WeerZon met enkele wolkenvelden, 21C


Het lock is nog altijd stuk en zal ook vandaag niet gerepareerd worden. Morgen verwachten ze een specialist uit het noorden en die kan het hopelijk oplossen. Zo niet, dan moeten ze nieuwe onderdelen in de VS gaan bestellen. Het is erg winderig vandaag met windstoten tot 30 knopen in de haven. Buiten op zee zal het wel behoorlijk te keer gaan, dus heel erg is een extra dag wachten ook niet. We zijn wel bang dat het nog langer gaan duren en dan wordt Londen onbereikbaar in de nog resterende tijd.
We maken er een luie dag van en gaan pas tegen het eind van de middag van boord. We eten een heerlijk maaltje bij de lokale pub, waar je aan de bar moet bestellen en direct afrekenen. Ze hebben vooral erg lekkere toetjes! 's Avonds kijken we op de PC naar Bolt, een prachtige en erg grappige disney film. We genieten met zijn allen van het gezellige samen kijken.

Home Home Home gastenboek



16jul Chatham Maritime Marina - London St. Katherine's Marina


WindZuid tot Zuidwest 3-4
WeerZon met enkele wolkenvelden, 21C
Vertrek11:00
Aankomst19:00
Log1194,6 - 1235,7 (41,1 Nm)
Gps51,6 Nm


's Morgens is het feest aan boord: Robin is jarig en dat vieren we met slingers en cadeautjes. Het feest wordt nog groter als we voor het eerst in 3 dagen de brug zien opengaan. Het lock is - eindelijk - gemaakt en we kunnen weg! Tegen 11 uur maken we los en gaan door de sluis die ons zo lang heeft binnengehouden. Dan de Medway op waar we deels zeilend deels moterend afzakken richting Thames. Om het wrak heen gaan we de bocht om en krijgen ook daar de stroom mee. Het is een lange zit, ruim 30 mijl langs de oevers die langzaam maar zeker steeds dichter naar elkaar toe komen. We kunnen niet alles zeilen door deels te weinig wind en deels uit de verkeerde hoek. De omgeving wordt langzaam steeds stedelijker. Oevers worden kades en glooiend grasland verdwijnt achter huizen en industrie. Het is ongelofelijk rustig op het water. We komen nauwelijks een boot tegen en hebben alleen n zeilschip achter ons. Varen op de Thames is echt heel eenvoudig vergeleken met de drukke maasmond of zelfs het Noordzee kanaal. Bij de tidal barrier gaat het zeil eraf en van daaraf is het n geweldige site-seeing toer met de O2 arena, Greenwich (we komen op westerlengte!) en de verschillende Wharfs, paleizen en uiteindelijk de Tower Bridge. Ons doel is bereikt!
We moeten wachten aan een mooring boei en na een half uurtje mogen we het dock in. Remco, Marjan zijn al bij de sluis met Marien en Sophie. Na het eten komen ze aan boord met een grote taart en cadeaus voor Robin. Zo vieren we gezellig zijn verjaardag, zoals hij wilde in Londen.

Home Home Home gastenboek



17jul London


WindZuidwest 5-7
WeerBewolkt met buien, 19C


We gaan vandaag de toerist uithangen in London. Eerst gaan we met de metro naar Harrods, dan naar Picadilly Circus waar we de spare-ribs eten die we Robin voor zijn verjaardag beloofd hadden en daarna met de Dubbeldekker bus door Londen. We bezoeken de Big Ben en het House of Parliament. Dan gaat het regenen en besluiten we terug naar de boot te gaan. De kinderen zijn moe van het vele lopen. 's Avonds opnieuw gezellig borrelen, nu op de Flex.

Home Home Home gastenboek



18jul London


WindZuidwest 5-6
WeerBewolkt met een enkele bui, 20C


Nadat we uitgebreid hebben ontbeten met verse croissants (in Engeland!), zijn we op stap gegaan naar het Science Museum. Dat bleek een schot in de roos. Er was enorm veel te doen voor de kinderen en er waren een aantal leuke extra's. Eerst zijn we naar Wallace & Grommit gegaan. Erg veel dingen om te doen voor de kinderen, maar ook een aantal originele sets uit de films. Daarna het 3D iMax theater met een prachtige 3D film over het leven onder de zeespiegel. Via een aantal tentoonstellingen ("Flight" over vliegtuigen en een enorm aantal scheepsmodellen) nog naar een film over de vlucht naar de maan geweest. Tot slot bij Launchpad geweest waar allerlei natuurkundige experimenten konden worden gedaan. De kinderen vonden het prachtig en vonden het jammer dat het museum dicht ging. Ze wilden eigenlijk morgen wel weer terug!
's Avonds plannen gemaakt voor de terugreis. Het lijkt erop dat we dinsdag een mooie overtocht kunnen maken, dus we gaan morgen Londen weer verlaten. Dan hebben we een week de tijd om terug te komen naar Lelystad. Ondanks de blijvend harde wind moet dat wel lukken. We hebben hem in ieder geval in de rug nu.

Home Home Home gastenboek



19jul London St. Katherine's Marina - Chatham Maritime Marina


WindZuidwest 5-7 met vlagen 8
WeerZon afgewisseld met wolken en een enkele bui, 20C
Vertrek12:00
Aankomst20:15
Log1235,7 - 1275,6 (39,9 Nm)
Gps52,6 Nm


We moeten de boeg keren richting Nederland om op tijd terug te zijn. De eerste halte wordt de Medway, waarschijnlijk Chatham. Het weerbericht is matig: ZW 4-5, af en toe 6 en een gale warning (8) voor op zee.We besluiten toch te gaan: we zitten op de rivieren en aan hogerwal als we de Medway op moeten. Dat moet zelfs met windkracht 6 wel te doen zijn. We verlaten Londen met hoog water en hebben direct een flinke stroom mee. Het klotst alle kanten op, want het is zondag en alle rondvaartboten lijken tegelijk onder de Tower Bridge door te willen. Na Greenwich wordt het rustiger en als we de tidal barrier voorbij zijn, gaat het zeil erop. Het blijkt behoorlijk te waaien, want op alleen de genua lopen we 5 knopen (en 8 op de GPS). Hoe verder we bij Londen vandaan komen, hoe harder de wind wordt. Als we de Eastuary bereiken, staat er een dikke 7 met continu ruim 30 knopen (werkelijke wind) en uitschieters tot boven de 35. De hardst gemeten windstoot komt tot 36,9 knopen, een dikke windkracht 8. Ook de boot gaat hard, soms boven de 8 knopen op het log en ruim 10 op de GPS en dat op alleen de genua.
De Thames af is het snel gegaan: 40 mijl in nauwelijks 5 uur. Maar dan moeten we de Medway op en staat de wind pal tegen. Het zeil gaat omlaag en de motor aan, maar zelfs op ruim 2200 toeren komen we vrijwel niet vooruit. We klappen op de enorme golven (en dit is hogerwal!) en vallen telkens stil. We besluiten daarom om te gaan kruisen door ongeveer 30 graden wind te varen. Dit gaat veel beter en ook de stroom begint te helpen. Langzaam maar zeker komen we in de luwte terecht - qua golven dan, want de wind blijft doorblazen. Als de de Swale naderen is het ergste achter de rug en we gaan toch door naar Chatham al is dat helemaal tegen de wind in. We verlangen naar een beschutte haven en een warme douche. De Medway wordt snel smaller en dan zijn de golven veel kleiner zodat we lekker opschieten. We meren tegen 8 uur af in het lock. Zodra we in de box liggen, neem ik Nienke mee en zet haar onder de douche. Ze is nat en koud geworden en knapt zienderogen op van het warme water. Als we terugkomen is het eten klaar en dan is het leed gauw geleden en vergeten. Als de weersvoorspellingen morgen goed zijn, dan gaan we door naar Ramsgate. Anders doen we nog maar eens een dagje Chatham.

Home Home Home gastenboek



20jul Chatham


WindZuidwest 5-6
WeerBewolkt met een enkele bui, 20C


De UK Forecast voor Thames en Dover is ZW 5-7, draaiend naar zuid. Dit is geen weer om North Foreland te ronden en we blijven dus maar weer een dagje hangen in Chatham. Niemand heeft veel zin om iets te gaan doen, dus het wordt een heerlijk luierdagje. De kinderen zijn de hele dag de kajuit niet uitgeweest en hebben lekker gespeeld achter de computer en stripboeken gelezen. Het wordt nu wel krap om op tijd terug te komen in Lelystad. De planning is om morgen naar Ramsgate te varen en dan waarschijnlijk donderdag over te steken naar Oostende of Blankenberge. Woensdag en vrijdag wordt - hoe kan het anders - veel wind voorspeld, dus dan zouden we het weekend van de belgische kust naar huis moeten varen. Dit is natuurlijk wel mogelijk, maar dat worden dan twee lange dagen. Eerst maar eens zien of we morgen in Ramsgate kunnen komen.

Home Home Home gastenboek



21jul Chatham Maritime Marina - Ramsgate Royal Harbour Marina


WindZuidoost 3, draaiend naar Zuidwest en toenemend 4-5
WeerZon afgewisseld met wolken, 20C
Vertrek10:00
Aankomst17:15
Log1275,6 - 1317,9 (42,3 Nm)
Gps44,7 Nm


Als we vertrekken is de wind vrijwel Oost en moeten we op de motor tegen de wind in. Al gauw draait de wind naar het zuiden en kan het zeil er op. Rustig zeilen we de Medway af en komen keurig op tijd bij Sheerness aan om het juiste tij te pakken. We nemen de Overland route, die zoals de naam aangeeft over ondiep water gaat vlak langs de prachtige kust. We hebben geweldig uitzicht en met een steeds verder naar het zuidwesten draaiende wind varen we heerlijk onder hogerwal. Het gaat hard met ruim 7 knopen op het log en bijna 10 op de GPS. Het is even zoeken om de juiste boeien bij de Margate sands te pakken. Deze mogen we niet missen, want dan lopen we op de ondiepte. Onze GPS leidt ons er keurig heen en we spoelen het gat door naar North Foreland. Daar moeten we tegen de wind in en we zijn zo vroeg dat de stroom ook nog niet mee loopt. We zeilen tot dicht bij de haven en dan gaat de motor bij. We moeten wachten op zowel de uitgaande als de binnenkomende ferry en dan mogen we naar binnen. We lopen direct vast als we de E-pier langs varen, dus terug en aan de 12 meter steiger. Al met al een heerlijke en mooie rit langs de engelse kust.


Home Home Home gastenboek



22jul Ramsgate


WindZuidwest 5-6
WeerBewolkt met een enkele bui, 20C


De voorspellingen zijn ZW 4-5, tijdelijk 6. Dit vinden we toch te veel voor de oversteek, hoewel het er 's morgens redelijk uitziet. In de loop van de ochtend gaat het steeds harder waaien en we zijn blij dat we zijn blijven liggen. De wind neemt toe tot boven de 30 knopen, windkracht 7 en de golven lopen zo de haven binnen. De steiger golft mee en het wordt zo hobbelig dat Nienke er misselijk van wordt. We blijven op/bij de boot, omdat we het niet vertrouwen. Met extra lange lijnen ligt de boot veel beter en als de stroom draait na hoogwater, worden de golven snel minder. Dan kunnen we eindelijk weg van de boot en gaan naar het strand waar de kinderen heerlijk met schep in het water spelen. Morgen lijkt het weer beter te worden, maar later in de avond gaat de wind weer toenemen.

Home Home Home gastenboek



23jul Ramsgate Royal Harbour Marina - Oostende Mercatordok


WindZuidwest 4-5, later West 3
WeerEen enkele bui, later zonnig, 19C
Vertrek06:15
Aankomst17:30
Log1317,9 - 1374,7 (56,8 Nm)
Gps61,2 Nm


We vertrekken heel vroeg om op tijd binnen te kunnen zijn als de verwachte harde wind komt (6-7 bft). We hebben prachtig weer en een prima windje. Helaas draait de wind al snel naar het westen wat eigenlijk te veel achter is. We moeten daarom iets zuidelijker varen dan we willen en de stroom zet ons ook naar het zuiden weg. Het is ontzettend helder en nog voordat Ramsgate uit zicht verdwijnt, zien we de kust van Calais al. We hebben stevig de stroom tegen en lopen soms nog maar 3 knopen. Als we de shipping lane over zijn, liggen we op koers voor Duinkerke. We halen de genua weg en gaan pal voor de wind varen. Rond 12 uur gaat de stroom mee lopen en gaat het veel sneller. Ook de golven worden rustiger en we lopen heerlijk langs de franse en belgische kust. De wind neemt echter steeds verder af en dan gaat het met stroom en wind van achteren niet prettig meer. We liggen te schommelen op de golven en halen het grootzeil naar beneden. De laatste 15 mijl gaan op de motor. We zijn lekker op tijd binnen en gaan eten bij de chinees aan de overkant in de haven. We zijn terug op het vaste land. Nu nog het laatste stuk terug naar huis.


Home Home Home gastenboek



24jul Oostende


WindZuidwest 5-7
WeerRegen en onweer, afgewisseld met zon, 18C


Vandaag is het zeer matig weer. Na een zonnig begin van de ochtend begint het te regenen met onweersbuien en soms enorme wolkbreuken. De wind neemt steeds verder toe in de loop van de middag. We maken er een luie dag van en kijken een filmpje met de kinderen. Ton en Joke komen tegen de avond aan. We eten samen en lopen daarna nog even over de boulevard. We eten een heerlijk ijsje (zeg maar ijs, 3 grote bollen) en genieten 's avonds van een lekker wijntje. Morgen neemt Joke de kinderen mee terug en zeilen wij met Ton de boot terug naar Lelystad.

Home Home Home gastenboek



25jul Oostende Mercatordok - Scheveningen Jachtclub


WindWest 5, later krimpend ZuidWest en afnemend 2-3
Weerzonnig, 21C
Vertrek09:00
Aankomst21:15
Log1374,7 - 1446,0 (71,3 Nm)
Gps75,0 Nm


We hebben nog 2 dagen om thuis te komen. De kinderen gaan met Joke mee met de auto terug. Ton gaat met ons mee om het laatste stuk te varen. Als we vertrekken staan er nog behoorlijke golven en ook de wind is meer dan gedacht. Met de ruime wind kunnen we met vol tuig varen en we gaan hard. Ondanks stroom tegen varen we bijna 6 mijl op de GPS. Bij Zeebrugge komt een helicopter overvliegen die boven een cruiseschip blijft hangen en iemand van boord haalt. We zitten eerste rang en zien hoe goed de helicopter piloot stuurt zodat hij - met veel wind - stil blijft hangen boven het schip dat gewoon doorstoomt. De wind die naar het zuidwesten zou draaien blijft heel lang west zodat we flink opschieten. Als we bij de NBJ zijn, ruim 40 mijl onderweg, gaat de wind afnemen. Nog voor de Maasmond is deze zover afgenomen dat we de motor starten en besluiten om te stoppen in Scheveningen voor een korte nacht. We hebben inmiddels de stroom mee en lopen ruim 9 knopen over de grond. De oversteek van de Maasmond is rustig, hoewel een tegenligger door een bootje moet worden gecorrigeerd omdat hij recht op de 2e Maasvlakte dreigt af te varen. Hij reageert totaal niet op de oproepen via de marifoon. Rare jongens die Fransen.
In Scheveningen gaan we nog een patatje halen en dan is het op tijd naar bed. We hebben 75 mijl gehad en nog ruim 60 te gaan morgen. Gezien de weersverwachting mag dat geen probleem zijn.

Home Home Home gastenboek



26jul Scheveningen Jachtclub - Lelystad Houtribhaven


Wind
Weerzonnig, 23C
Vertrek06:30
Aankomst18:30
Log1446,0 - 1502,7 (56,7 Nm)
Gps64,5 Nm


De wekker staat op 5:30, maar uiteindelijk vertrekken we pas een uur later na een goed ontbijt. De laatste vakantiedag wordt een lange zeildag. Door gebrek aan wind en een foute richting (pal achter) zit er niets anders op dan het motortje weer aan te zetten. Met stroom mee, een beetje wind en een beetje motor schieten we lekker op. Het zicht valt tegen - Scheveningen verdwijnt vrij snel in de ochtendnevel. Rond 10 uur lopen we IJmuiden binnen. We schutten redelijk snel en varen vervolgens op de motor naar het IJ. Het is zoals altijd een lange zit, maar we kunnen wel rustig van onze lunch genieten. Het is heerlijk weer met een warm zonnetje.
Bij de Oranjesluizen is het erg druk en we moeten een schutting wachten. Als de sluisdeuren naar het buiten IJ opengaan, gaat ook net de Schellingwoudebrug omhoog. We halen die natuurlijk niet en moeten 20 minuten rondvaren. Terug op het IJsselmeer is er weinig wind. We zetten de Genaker die prachtig staat en we lopen toch nog zo'n 5 knopen op nauwelijks 8 knopen (ruime) wind. We komen een heel eind, maar dan draait de wind helemaal naar achteren en valt de Genaker achter het grootzeil weg. We konden gaan afkruisen, maar eigenlijk had niemand daar meer zin in. De Genaker ging terug in de zak en we gebruikten - voor de zoveelste keer deze vakantie - de motor om het laatste stuk af te leggen. Bij de sluis stonden Joke en de kinderen ons op te wachten. De kinderen voeren het laatste stukje mee naar de haven. Daar snel de boot opgeruimd en vervolgens zijn we heerlijk uit eten gegaan met zijn allen.

Home Home Home gastenboek