titelbalk
Zeiljacht ÆGIR
Belevenissen aan boord van onze Bavaria 34 Cruiser
Vakantie 2010 - Isle of Wight

24jul Lelystad Houtribhaven - IJmuiden Seaport Marina Soepele start van de vakantie


WindNoordwest 3-4
WeerLichtbewolkt, later steeds zonniger, 20°C
Vertrek11:15
Aankomst19:45
Log1739,6 - 1774,7 (35,1 Nm)
Gps38,6 Nm


Tegen 11 uur is eindelijk alles ingeruimd en zijn we klaar voor vertrek. We hebben 4 weken de tijd en hebben als reisdoel de kanaaleilanden. Nu zijn plannen - zeker met zeilen - gemaakt om te worden gewijzigd, maar we hopen dit keer echt deze Britse eilanden voor de Franse kust te bezoeken. Het begin is prima met een half windje richting Amsterdam. Onze nieuwe high-aspect voorzeil bevalt direct prima en vooral als de wind naar het westen krimpt en vlagerig wordt. Met de genua hadden we al gaan denken aan reven, maar dat is nu absoluut nog niet nodig.

vak2010_1

Cool!

Evenals bij de Houtribsluizen, gaan ook de Schellingwoudebrug en Oranjesluizen soepeltjes en we schieten lekker op. We eten onderweg een heerlijke kip-kerrie maaltijd en komen rond 18:30 bij de zeesluizen van IJmuiden aan. Helaas is de sluis net vol en moeten we wachten tot de volgende schutting. We tanken in de Marina en zijn nu echt afgeladen vol (water, diesel en proviand). 's Avonds komen Andy en Angela van de Noorderlicht nog een borrel drinken. Ze liggen toevallig schuin tegenover ons in ook een veel te grote box aan de I-steiger. Het is vandaag duidelijk uittocht, want er liggen zeer veel passanten in de haven. Bovendien is het kermis en dus erg druk. Morgen willen we redelijk vroeg weg naar Scheveningen. We hopen op wat wind, want die is nu volledig weggevallen.

vak2010_2

Grote boot op het Noordzeekanaal

Home Home Home gastenboek



25jul IJmuiden Seaport Marina - Scheveningen Jachtclub Kort maar krachtig ritje


WindZuid 3, ruimend West 3-4
WeerBewolkt met af en toe lichte regen, 20°C
Vertrek08:00
Aankomst12:00
Log1774,7 - 1797,5 (22,8 Nm)
Gps26,6 Nm


Vandaag een redelijk korte rit naar Scheveningen. We hebben de stroom mee vanaf een uur of 7, maar we nemen een uurtje extra en gaan om 8 uur weg. Als we buiten de pieren komen, blijken we bepaald niet de eerste: Voor ons gaat een armada van zeilschepen richting het zuiden. De vakantie is echt begonnen! We varen scherp tegen een zuidenwind die net niet bezeild is. Dan draait deze binnen een kwartier tijd naar west en kunnen we over de andere boeg verder, geheel bezeild. We lopen heerlijk en gaan ruim 7 knopen en meer dan 8 over de grond. Helaas wordt het weer alleen maar minder met zelfs een fikse bui. Daarna klaart het gelukkig weer wat op en al gauw is de skyline van Den Haag zichtbaar. In slechts 4 uur (box tot box) zijn we over.

vak2010_3

Industrieel IJmuiden

We genieten van vis en patat en halen boodschappen bij de Jumbo (365 dagen per week open!). 's Middags bezoek van Rogier, Lenny en de kinderen. Na het eten doet Robin zijn eerste tochtplanning (naar Oostende). Hij pakt het gauw op, maar het is hem toch wat veel. In de loop van de vakantie zal dat vast beter worden. Daarna slaat de vermoeidheid toe en tegen de tijd dat het donker wordt, liggen we allen te kooi. Morgen om 5 uur de wekker voor een lange zeildag!

Home Home Home gastenboek



26jul Scheveningen Jachtclub - Oostende Mercatordok Ontmoetingen in het Belgische


WindNoordwest 4-5
WeerBewolkt met een enkele bui, later opklaringen en zon, 22°C
Vertrek06:00
Aankomst17:00
Log1797,5 - 1868,5 (71,0 Nm)
Gps75,2 Nm


We hebben een van de langste ritten van deze reis op het programma staan. Om 5 uur gaat de wekker (ja, inderdaad, we hebben vakantie) en iets voor 6 zijn we los. We wurmen ons tussen de andere boten door en hijsen zeil in de voorhaven. Dan gaat het met een heerlijk windje richting de Maasmond. Ondanks de lichte tegenstroom schieten we behoorlijk op en tegen half 9 passeren we de drukke "snelweg" richting Rotterdam. Dan gaan we iets ruimer varen en we krijgen de stroom mee. Het gaat hard met gemiddelden van 9 tot 10 knopen over de grond en ruim 7 door het water. De eilanden bevinden zich in grauwe nevelen en we krijgen een stevige bui over met daarachter meer wind. We kijken het even aan, maar dan gaat er toch een rif in.

vak2010_4

Stevig zeilweer

Het maakt voor de snelheid weinig uit en we varen een stuk rustiger. Tegen lunchtijd zien we de toren van Westkappele al. De kinderen, die eerst wat katteriger waren, voelen zich steeds prettiger. We eten zoete broodjes uit de hand. Makkelijk en goed tegen een lege maag. Als we de stroom tegen krijgen, zijn we al voor de Belgische kust. De laatste uurtjes gaat het natuurlijk langzamer, maar het doel is in zicht. Precies op 17 uur liggen we vast in de sluis van het Mercator dok. De schutting gaat weer in vakantietempo, zodat we pas tegen 18 uur bij onze box zijn. Sicco (Global Bucanneer) heeft voor ons gereserveerd en vormt het welkomscomitee. Ook de Nicria is in Oostende, zodat het een gezellig weerzien wordt. We besluiten tot een spontane amerikaanse BBQ en met twee Cobb's op de steiger en een mengelmoes van vlees, salade en drank wordt het een zeer geslaagde en late avond.

vak2010_7

BBQ op de steiger

Home Home Home gastenboek



27jul Oostende Knutseldagje


WindNoordwest 3
WeerWisselend bewolkt. 21°C


Na de lange dag van gisteren genieten we een welverdiende rustdag. Uitslapen, lekker ontbijten met chocoladecroissants en koffie met gebak op de Global Bucanneer. 's Middags met de tram naar een watersportwinkel (tegenvaller) en dan mijn oude (jaren 90) kaarten vergelijken met de nieuwe van Nico. Er blijkt vrijwel niets veranderd. Ik zet de paar veranderingen met potlood in de kaart. Sicco bouwt de vloerspotjes in en dat blijkt nog niet heel eenvoudig. We eten met zijn allen Chinees en dan is de dag alweer voorbij.

Home Home Home gastenboek



28jul Oostende Mercatordok - Duinkerke YCMN Vive la France


WindNoordwest 4-5
WeerBewolkt met een enkele bui, later opklaringen en zon, 22°C
Vertrek09:30
Aankomst13:45
Log1868,5 - 1891,0 (22,5 Nm)
Gps26,8 Nm


Het wordt toch nog haasten, hoewel we vroeg op waren. We nemen afscheid van de Global Bucanneer en moeten rennen om met de brug mee te kunnen. In de sluis hebben we vervolgens alle tijd om te ontbijten, want er is "iets" stuk in de sluis. Gelukkig is het snel verholpen en kunnen we de neus richting Frankrijk richten. Het is prachtig zeilweer met een licht windje dat half invalt en een lekker zonnetje erbij. Bovendien is het niet al te warm, zodat we heerlijk buiten kunnen genieten. De industrie van Duinkerke is al van verre zichtbaar als we de kronkel van de geul nog moeten maken. De Noorderlicht en de Nicria zijn met ons meegevaren en in Duinkerke liggen we zij aan zij tegen de buitensteiger van de YCMN. Voor het eerst kunnen we de gastenvlag van Frankrijk in het want van de Ægir hijsen. Ook de kinderen komen voor het eerst in Frankrijk. We lopen even de stad in die niet bijzonder aantrekkelijk is. Na de boodschappen gaan we terug naar de boot.

vak2010_8

Pirateneiland in Duinkerke

Home Home Home gastenboek



29jul Duinkerke YCMN - Boulogne-sur-Mer Port de Plaisance Door het nauw


WindNoordwest 4, krimpend West 3-4
WeerLicht bewolkt, 22°C
Vertrek06:45
Aankomst12:30
Log1891,0 - 1924,8 (33,8 Nm)
Gps44,4 Nm


We worden vroeg wakker van de deining in de haven. De wind staat precies de haven in en we liggen 3e in een rijtje van 4 boten. Het schommelen en geruk aan de touwen bevordert het slapen niet. We moesten echter toch al vroeg op: We hebben gisteren flink gerekend en besloten om voordat de stroom mee gaat lopen al een stuk richting Boulogne te varen zodat we de stroom bij Cap Griz nez in ieder geval mee hebben. Deze tactiek blijkt goed te werken. In de geul voor Duinkerke staat maar weinig stroom en we schieten goed op.

vak2010_10

Onderweg naar Boulogne

Het is allemaal net bezeild tot aan Calais, daarna wordt het ruimer. We gaan zo hard dat we ruim op tijd bij de kaap zijn. Na Calais is ook het water een stuk rustiger geworden en om de kaap varen we met ruime wind zeer relaxed het laatste stukje naar de vreemd gevormde pieren. De 44 mijl in nog geen 6 uur gevaren! Robin is overigens de kajuit niet uitgeweest. Hij heeft de hele weg gelezen en op zijn DSi gespeeld. In het heldere weer kun je zelfs vanuit Boulogne de Engelse kust zien. We hebben geluk en kunnen een prima box in die net verlaten wordt. Ook de Noorderlicht en de Nicria zijn weer dezelfde kant op gevaren. We drinken het gebruikelijke "aankomst" biertje met heerlijke toastjes Franse kaas. Daarna de stad in voor boodschappen. We eten crêpes ofwel pannekoeken.

vak2010_9

De Nicria en Noorderlicht varen met ons mee

Home Home Home gastenboek



30jul Boulogne De oude stad


WindWest/Zuidwest 3
WeerZonnig, 24°C



vak2010_15

Vive la France!

We hebben weer een aantal vroege etappes gehad en zijn wel toe aan een dagje rust. We ontbijten met verse croissants en baquette. Vive la France! Dan krijgt de boot een grondige poetsbeurt met zeep en drinkwater dat ruikt naar het zwembad (chloor). Geen water tanken in Boulogne als je het kunt voorkomen! Daarna de stad in. We lopen naar de oude ommuurde stad en lopen een rondje over de stadsmuur die al sinds de romeinse tijd bestaat. Daarna bezoeken we de basiliek en gaan wat drinken bij een cafetaria. Je blijkt er ook mosselen te kunnen eten en we bestellen ieder een pannetje en een omelet voor de kinderen. Het smaakt uitstekend (en dat bij een cafetaria) en is veel te veel, zelfs als je alleen een ontbijt hebt gehad. Met een voldaan gevoel lopen we terug naar de boot. We borrelen met de buren. Andy en Angela gaan samen met ons naar de kanaaleilanden. Ria en Nico gaan morgen naar Dover en dan weer richting Nederland.

vak2010_21

Spelen in de tuin

Tot nu toe is de hele reis bezeild geweest, maar de gribfiles voor de komende week zijn minder gunstig. Dieppe is pal tegen de wind en daarna wordt ook de Seine baai lastig. We kiezen daarom voor een oversteek richting Engeland, waar we onder de zuidkust naar het westen kunnen varen. Vooral in de Solent heb je veel opties.

Home Home Home gastenboek



31jul Boulogne-sur-Mer Port de Plaisance - Eastbourne Marina Schade aan het grootzeil


WindZuidwest 5
WeerZwaar bewolkt met regen, later zon., 22°C
Vertrek09:45
Aankomst18:30
Log1924,8 - 1976,6 (51,8 Nm)
Gps52,3 Nm


"s Morgens nog even de gribfiles bekeken. Het lijkt net bezeild naar Eastbourne. Ook de windkracht (tot 14 knopen) lijkt prima voor de overtocht. De praktijk valt tegen. Het is (net) niet bezeild en er staat een dikke 5 met vlagen ruim boven de 20 knopen. We gaan samen met de Noorderzon motorsailend naar de overkant. Al snel breken een aantal leuvers van het grootzeil. We zetten een 2e rif om de kracht uit het zeil te halen, maar onderweg gaan er nog 2 stuk. De wind heeft flinke golven gemaakt en we maken af en toe een flinke klap. Het buiswater maakt zowel de boot als onszelf erg zout. Al met al is het weinig comfortabel en zit er niets anders op dan de rit uitzitten of teruggaan. We gaan (natuurlijk) door. In de shipping lane is het druk met 3 schepen die vrijwel tegelijkertijd uit de nevelen opdoemen. Het zicht is slechts enkele mijlen, wat echt duidelijk wordt als we steeds dichter onder de Engelse kust komen. Tegen de tijd dat we de kliffen zien, doemen ze al hoog op. We zijn slechts 2 tot 3 mijl er vandaan! Even later trekt plotseling de nevel weg en binnen een half uur varen we in de volle zon. Engeland toont zich van zijn mooie kant. We zijn net bij Hastings met zijn enorme hotel en vele flats. Eastbourne is dan niet ver meer en onder de kust worden de golven ook duidelijk minder.

0731-1

De Franse gastenvlag wordt verruild voor de Engelse

Bij het strijken van het grootzeil slaat het noodlot toe. De val schiet een stukje omlaag en het zeil klappert als een wilde door de losse leuvers. Als we het beneden hebben, blijkt het op twee plaatsen gescheurd. We moeten op zoek naar een zeilmaker. De haven van Eastbourne is imposant met verschillende bassins omgeven door vele appartementen. We krijgen een plaatsje achterin de Noordelijke haven, waar ook weer diverse andere Nederlanders liggen. Het is al laat en we eten een soepje als diner. Dan slaat de vermoeidheid toe en is het al snel donker en rustig aan boord van de Ægir.
"

Home Home Home gastenboek



01aug Eastbourne zeilperikelen


WindWest/Zuidwest 3
WeerZonnig, 24°C


Onze eerste "verplichte" ligdag. Eastbourne heeft een zeilmaker, maar die is vandaag (zondag) helaas niet aanwezig. Het zeil is dermate stuk, dat we niet verder kunnen voordat het gerepareerd is. We gaan uitgebreid douchen (prima douches!) en maken er een rustige dag van. De wasmachine van de Marina draait onze vuile kleren weer schoon en vanavond gaan we naar het steakhouse. De geur die er vandaan komt doet veel goeds vermoeden... Hopelijk kunnen morgen het zeil gemaakt en de leuvers vervangen worden.

Home Home Home gastenboek



02aug Eastbourne Marina - Brighton Marina Een andere zeilmaker


WindN 2, ruimend W/ZW 3
WeerZon met af en toe wolkenvelden en een spat regen, 21°C
Vertrek11:15
Aankomst15:30
Log1976,6 - 2000,3 (23,7 Nm)
Gps21,2 Nm


's Morgens al vroeg naar de werf. De zeilmaker blijkt geen kantoor meer te hebben en vanuit huis te werken. Ik kan hem niet bereiken via de telefoon. Op de werf ook het nummer van een zeilmaker in Brighton gekregen. Deze kan me wel helpen, maar het zeil ophalen kost 90 pond. We gaan het dus maar brengen; we willen toch die kant op. De stroom loopt helaas al bijna tegen, dus we maken direct klaar voor vertrek. Na de sluis blijkt er nauwelijks wind te zijn die ook nog eens uit het noorden komt. We motoren naar Beachy head met zijn prachtige vuurtoren onder de rotsen. Daar krijgen we meer wind uit het oosten die doordraait naar zuid. We zetten de fok erbij die toch een knoop meer snelheid geeft en blijven vaart houden om op tijd in Brighton te zijn. De Noorderlicht heeft de tijd en vaart op genaker ver achter ons aan.

vak2010_22

Beachy head

Ondanks de tegenstroom komen we redelijk op tijd in Brighton aan. Ik ga direct door naar de zeilmaker. Hij kan het zeil wel repareren, maar de leuvers moet hij bestellen. Die zullen pas dinsdag of woensdag aankomen. We zullen dus een paar dagen in Brighton moeten blijven, wat ook geen straf is. De weerberichten zijn trouwens niet bepaald gunstig met een constante westelijke wind. Het gaat nog een hele tour worden om de kanaaleilanden te bereiken.

Home Home Home gastenboek



03aug Brighton nog meer zeilperikelen


WindWest/Zuidwest 1-2, toenemend 4-5
WeerZonnig, 21°C


Na een rustige ochtend gaan we richting de stad. De kade van Brighton is vergeleken met de vorige keer (20 jaar geleden) enorm opgeknapt. Leuke restaurantjes en winkeltjes tussen de nieuwe luxe appartementen. In één van de winkeltjes zit een Seldén dealer. Deze blijkt onze leuvers te hebben. We kopen ze en brengen ze naar de zeilmaker die net met ons zeil bezig is.

vak2010_23

Gebroken leuver

Hij kan het klusje nu snel klaren en enkele uren later hebben we ons zeil terug en zijn ruim 180 pond armer. We gaan met de kinderen naar het strand, maar er zijn alleen kiezels en dan is de pret toch wel gauw over. Via de enorme supermarkt (24 uur p/d open) weer terug naar de boot. In de middag begint het flink door te waaien. De binnenkomende schepen hebben veel moeite met aanleggen en wij kunnen ons als echte stuurlui-aan-de-wal vermaken met theorieën hoe ze het beter zouden moeten doen. De weersvoorspellingen voor morgen zijn beroerd met west 5-7, dus we blijven nog een dagje in Brighton.

Home Home Home gastenboek



04aug Brighton wachten op beter weer


WindWest/Zuidwest 1-2, toenemend 4-5
WeerZonnig, 21°C


De vooruitzichten zijn dermate slecht dat we nog een dag in Brighton blijven. We willen naar de Solent en er zijn nauwelijks alternatieven dichterbij. We maken er een sight-seeing van in de stad met zijn leuke straten en stegen, de boulevard waar we heerlijke broodjes vis hebben gegeten, een gezellige typisch Engelse pub en een groot park met Indiase gebouwen. Terug hebben we het treintje langs de boulevard genomen. De wind was inderdaad stevig en erg tegen. De enkeling die een poging waagde, zagen we vroeg of laat weer omkeren terug naar de haven.

vak2010_24

Tegen de wind in

Home Home Home gastenboek



05aug Brighton Marina - Gosport Haslar Marina naar de Solent


WindNoordwest 3-4
WeerZon met wolkenvelden, 20°C
Vertrek06:30
Aankomst15:30
Log2000,3 - 2043,7 (43,4 Nm)
Gps47,1 Nm


We hebben uitgerekend dat we rond 6:30 weg moeten en dat blijkt te kloppen. Voor ons lopen diverse schepen de haven uit en iedereen wendt de steven naar het westen. Het is helaas minder bezeild dan de voorspellingen aangaven en de golven van de wind van gisteren lopen nog door. We hebben daardoor een zeer scherpe koers waarbij we steeds stilvallen op de golven. Omdat de stroom ook niet echt meewerkt, wil het allemaal niet zo vlotten als we gehoopt hadden. Nienke wordt misselijk van de vreemde golfslag, maar nadat ze heeft overgegeven gaat het steeds beter. Als we eindelijk voorbij de ondiepte van Selsey bill zijn en overstag gaan, valt na een half uurtje de wind weg. We gaan motoren omdat we ook de stroom gaan tegenkrijgen en moeten dat blijven doen als de wind weer terugkomt: deze is pal tegen.

vak2010_28

Een echte hovercraft

Op de Solent zijn de wedstrijden van Cowes week aan de gang. We kruisen een paar echte wedstrijdboten (Open 60?). Wat gaat dat ongelofelijk hard! Dan zetten we koers naar Portsmouth met zijn markante en fraaie Spinaker tower. We meren af aan de overzijde van de rivier in Gosport. Het was weer een lange dag, maar voorlopig de laatste. De Kanaaleilanden zijn met de huidige windvoorspellingen buiten bereik en we hebben besloten om de komende week rond de Solent door te brengen. We genieten van het uitzicht en de vele bootjes op de rivier die langs komen waaien. Na een zeer laat diner gaan we allemaal vrijwel direct naar bed, moe van een hele dag wind om de kop.

vak2010_29

Spinaker tower

Home Home Home gastenboek



06aug Gosport Haslar Marina - Swanwick Marina Een overvolle rivier


WindZuidwest 5-6
WeerBewolkt met regen en miezer, 18°C
Vertrek15:30
Aankomst18:15
Log2043,7 - 2059,6 (15,9 Nm)
Gps15,0 Nm


We willen vandaag de River Hamble opvaren, maar het is pas tegen 9 uur 's avonds hoog water. We maken er daarom een middagrit van. In de ochtend nemen we de pont naar Portsmouth en hangen de toerist uit. We lopen over de historic dockyards en fotograferen o.a. de MHS Victory, het vlaggeschip van Engeland in 1511. Het lijkt erg op Chatham, maar dan commerciëler en drukker. Na de boodschappen en lunch varen we uit. We hebben een rif gezet uit voorzorg omdat we iedereen gereefd zagen binnenkomen en dat blijkt terecht. Buiten staat een stevige wind met stoten tot 25 knopen. Nadat we het ford in het water zijn gepasseerd draaien we richting Southampton. Het miezert en het zicht is beroerd: Wight is niet eens zichtbaar. Het gaat enorm hard met ruim 7 knopen door het water en ik schiet naar binnen om gauw een paar waypoints in de GPS te zetten. Het toont maar weer aan dat je altijd je tocht moet voorbereiden, ook als het een klein stukje is. We schieten door de North Channel en halen zelfs een snelheid van 9,1 knopen op het log (dus door het water). Zo hard heeft de Ægir nog nooit gevaren. Voor de ingang van de Hamble strijken we het grootzeil en gaan op de fok de rivier op. Ook nu halen we nog bijna 6 knopen. Ondanks het matige weer is het een prachtig gezicht met mooie landhuizen op beide oevers. De rivier zelf is bezaaid met schepen die in één van de 4 marina's liggen of aan de vele pontons en moorings in de rivier. Het lijkt erop dat elk beschikbaar stukje water in gebruik is.

vak2010_31

Roze watertaxi op River Hamble

Bij de laatste marina leggen we aan en gaan een plaatsje vragen. Na enig heen-en-weer gepraat tussen de havenmeesters krijgen we beide een plek naast elkaar. We komen haast niet weg van de kopsteiger (lagerwal) en moeten met veel motorgeweld, een spring en de nodige mankracht de kop wegdraaien. Als we eenmaal liggen, is het al laat. We drinken voor het eerst deze vakantie binnen een borrel en eten een hapje. Ook nu is het snel na het avondeten donker aan boord.

Home Home Home gastenboek



07aug Swanwick The Jolly Sailor


WindWest 4-5
WeerAf en toe zon, maar ook buien, 22°C


We willen graag de omgeving van dit mooie riviertje bekijken en blijven daarom een dagje extra. De morgen wordt gebruikt om te wassen en een beetje aan te rommelen. Na de lunch lopen we door het dorp over de brug naar de andere oever waar we uitkomen bij de Jolly Sailor, een prachtige kroeg aan het water. We drinken wat en blijven daarna eten, wat prima smaakt. Met een voldaan gevoel keren we terug naar de boot. 's avonds borrelen we met een stel Engelsen uit Chicester. Volgens hun is het erg leuk om die haven ook eens te bezoeken. Morgen gaan we het volgende riviertje op: Beaulieu river.

vak2010_33

Bekende pub met lekker eten

Home Home Home gastenboek



08aug Swanwick Marina - Buckler's Hard Beaulieu River Tussen de rivieren


WindNoord 2, krimpend West 2-3
Weer Zonnig met een beetje hoge bewolking, 23°C
Vertrek10:30
Aankomst13:45
Log2059,6 - 2069,8 (10,2 Nm)
Gps12,0 Nm


Het is vandaag schitterend weer. We ontbijten weer eens buiten en maken dan rustig klaar voor vertrek naar de volgende rivier: Beaulieu river (spreek uit: "Bjoelie"). Op de Hamble rollen we het fokje uit en laten ons met de stroom en de lichte wind naar de monding drijven. We genieten van het prachtige uitzicht - wat een verschil met dagen geleden. Bij de monding hijsen we het grootzeil, maar de wind wil niet echt komen. Om de grote scheepvaart te ontwijken, gaan we motorend de vaargeul over en daarna kunnen we wat beter zeilen met halve wind. Bij de ingang van de Beaulieu gaan we op de motor verder.

vak2010_34

Doorkijkje

Er staan een paar prachtige landhuizen op de oever, maar verder is het nog vrij ongerepte natuur. De omgeving is een beschermd natuurgebied en dat is te merken. We zien witte reigers en zelfs een zeehond op de rivier. Bij de haven worden we opgewacht door de havenmeester in een bootje. Hij geeft ons onze ligplaats (vooraf reserveren is erg handig!) en dan liggen we in een werkelijk idyllisch landschap.


vak2010_35

Idyllisch

Home Home Home Home gastenboek



09aug Buckler's Hard Beaulieu River - Yarmouth Harbour Spelevaren op de Solent


WindZuidwest 3-5
WeerZonnig, 24°C
Vertrek10:30
Aankomst13:00
Log2069,8 - 2081,9 (12,1 Nm)
Gps13,1 Nm


Als we opstaan is het bladstil op de rivier. We genieten van de prachtige natuur en het uitzicht vanaf de boot. Omdat de voorspellingen vrij veel wind geven voor de middag, gaan we op tijd weg. De rivier af moeten we motoren, maar zodra we de Solent op zijn, gaat het zeil erop. We moeten kruisen naar Yarmouth, maar dat is geen straf met dit heerlijke zeilweer. De stroom geeft ons een zetje in de goede richting en de wind waait lekker door. We worden ingehaald door een groot raceschip dat vlak achter ons langs kruist; wat een prachtig gezicht om die te zien varen!

vak2010_37

Met de bijboot naar de kant

In Yarmouth moeten we helaas aan een steiger liggen waar we niet naar de kant kunnen. We gaan daarom met het bijbootje van de Noorderlicht naar de kant. Yarmouth is een pitoresk authentiek dorpje met veel drukte rondom de haven en de langste houten pier van Engeland. We doen boodschappen en laden alles weer in het bootje om terug te brengen naar de boot. De avond brengen we aan boord door.

Home Home Home gastenboek



10aug Yarmouth Feest en Needles


WindWest 3, toenemend 6-7
WeerEerst af en toe zon, later buien, 19°C


Nienke is jarig! We hangen slingers binnen en vlaggen in de mast. Na het ontbijt eten we taart bij de koffie. Nienke krijgt cadeautjes van Endy en Angela en voelt zicht helemaal jarig. We gaan aan wal en dan met de bus over het eiland richting de Needles. Wight is prachtig, zeker in het zonnetje en we zien de mooiste vergezichten vanuit de dubbeldekker. Bij de Needles bezoeken we de "Old Battery", een fort waarvanuit de kanonnen de vijandige schepen konden bestoken. We hebben schitterend uitzicht over de Solent en het kanaal. De kinderen doen een soort zoektocht naar kleine soldaatjes die in de verschillende kamers zijn verstopt.

vak2010_40

De beroemde Needles

Als we terugkomen heeft Endy een nieuw weerbericht voor ons: West 5 tot 7. Het lijkt allemaal mee te vallen, maar dan begint het steeds harder te waaien, tot 30 knopen in de haven. We gaan dus niet meer naar Cowes, wat we eigenlijk in de middag hadden willen doen. We spelen spelletjes en bekijken de boten die binnenkomen en soms met veel moeite aanleggen. 's Avonds gaan we met de watertaxi (1 pond p.p.) naar de kant en zoeken een restaurant om te eten. Nienke mag kiezen, maar waar ze heen wil (pannekoeken) is vol en ook de 2e optie (steengrillen) moeten we even wachten. We lopen een rondje en als we terugkomen duurt het nog een kwartier. We gaan wat drinken aan de overkant en willen juist wat anders gaan zoeken als ze ons komen halen. Het blijkt een schot in de roos. We eten een heerlijke Chateaubriand (zelf bakken op de hete steen) met echte franse frietjes. Als we terugkeren op de boot, is het al laat en de wekker gaat op 5:45. Een kort nachtje dus.

vak2010_41

Bezoek aan het fort

Home Home Home gastenboek



11aug Yarmouth Harbour - Brighton Marina Spelevaren op de Solent


WindWest/Zuidwest 1-4
WeerZonnig, 21°C
Vertrek06:30
Aankomst16:00
Log2081,9 - 2132,1 (50,2 Nm)
Gps56,4 Nm


We gaan met de kentering weg en dan is het bladstil. De motor moet helaas het werk doen de komende uren. Volgens het weerbericht komt er wind (ZW 3-4), maar die wil maar niet gaan waaien. We krijgen een prachtige zonsopgang voorgeschoteld en daarna wordt het snel warmer. De kinderen slapen de eerste 2 uur nog en kunnen een beetje bijkomen van de late avond gisteren. De hele Solent is vlak en stil en we gaan er snel doorheen met 3 knopen stroom in de rug.

vak2010_44

Kleurrijke zonsopgang

Bij Selsey Bill gaan we door het gaatje tussen de banken. Zelfs met dit weer staan er flinke golven. Als je het niet zou weten, zou je er niet doorheen durven gaan. Ook hier veel stroom, we lopen bijna 9 knopen. Daarna vlakt het snel af. Juist als we ons er bij neergelegd hebben dat we alles moeten motoren, komt de wind. De laatste 15 mijl kunnen we zeilen. De Noorderlicht zet de genaker, maar bij ons aan boord is er geen animo voor. Iedereen ligt te genieten van het zonnetje en de rust nu de motor uit is. We komen op een keurige tijd in Brighton aan. De terugreis is begonnen!

Home Home Home gastenboek



12aug Brighton Marina - Eastbourne Marina Modder en een vliegshow


WindWest 2-4
WeerZonnig met wolkenvelden, 19°C
Vertrek10:30
Aankomst14:15
Log2132,1 - 2147,6 (15,5 Nm)
Gps20,7 Nm


We waren eigenlijk van plan om in één keer naar Dover te varen (65 mijl), maar we zijn laat wakker, er is weinig wind en.. we liggen vast in de modder. Het is springtij en laag water, waardoor veel schepen de haven niet uitkunnen. We stellen onze plannen bij naar het veel dichterbij gelegen Eastbourne. Wederom hebben we een zeer ruime wind en deze keer gaat de genaker er wel op. Het duurt even voor we alles hebben staan, maar dan is het toch een mooi gezicht en bovendien krijgen we de nodige snelheid. Als we in de buurt van Beachy head komen, neemt de wind toe en draait, waardoor er veel kracht op de genaker komt. We halen hem binnen voordat het nog harder gaat waaien en gaan verder op de conventionele zeilen, wat inmiddels net zo hard gaat. Als we om de hoek komen, zien we een enorme hoeveelheid mensen op het strand van Eastbourne en diverse schepen voor anker. Even later weten we waarom: er komt een formatie van 9 straaljagers over die een schitterende vliegshow geven en wij zitten 1e rang.
In Eastbourne krijgen we een plekje helemaal aan het begin van de haven, veel handiger dan de vorige keer. We liggen dicht bij de douches en zien alle bootjes langskomen die in en uit de sluis gaan.

Home Home Home gastenboek



13aug Eastbourne Marina - Dover Marina Wisselend weer en dolfijnen


WindNoordwest 2 -> Zuid 4-5
WeerZonnig met wolkenvelden, later buien met onweer, 19°C
Vertrek10:00
Aankomst17:30
Log2147,6 - 2183,3 (35,7 Nm)
Gps45,3 Nm


We vertrekken om 10 uur en hebben dan 9 uur lang de stroom mee richting Dover. Het lijkt in het begin een eenvoudig ritje te worden; Noordwest 3 en zo'n 5 knopen op het log. Al gauw valt echter de wind weg. We proberen het nog met de genaker, maar ook die krijgen we niet meer vol. We motoren een uurtje en dan gaat het ineens vanuit het zuiden waaien (voorspelling: NW 3-4). Met halve wind schieten we prima op. Plots horen we gesnuif achter ons en als we omkijken zien we een stel dolfijnen achter ons zwemmen. Echt een belevenis! Ze zwemmen even mee en verdwijnen dan weer. Later zien we ze nog 2x, soms op slechts een meter van de boot.

Bij Dungerness krijgen we de wind, die inmiddels stevig doorwaait, pal achter. We draaien de fok weg en zetten koers naar Dover. De lucht betrekt en we krijgen een buitje over. Voor ons zien we een rolwolk boven Dover met daarin de nodige onweer. Gelukkig blijft deze ons bespaard, maar vlak voor de haven krijgen we wel een dikke bui met veel regen. De wind valt volkomen weg en komt dan ineens uit het noorden. In de zeikende regen halen we het zeil omlaag en leggen aan. Onze laatste bestemming in Engeland is bereikt, de volgende stop is in Frankrijk of België.

Home Home Home gastenboek



14aug Dover Dover Castle


WindNoord 2-3
WeerBuien afgewisseld met opklaringen, 17°C


We blijven een dagje in Dover, waar we nog nooit eerder zijn geweest. Bovendien komt er slecht weer aan en liggen we hier goed beschut. We slapen uit en brunchen uitgebreid. Daarna gaan we richting Dover Castle. We moeten een flink stukje omhoog, maar het is prima te doen. Als we binnenkomen door de poort, komt ook de brandweer eraan. Er blijkt een brandalarm af te zijn gegaan in de geheime tunnels uit de 2e wereldoorlog. Helaas blijven deze daardoor de hele dag gesloten en kunnen we die niet bezoeken. De rest van Dover castle is het bekijken meer dan waard. Vooral de "Great Tower", die weer is ingericht in de tijd van Henry II (13e eeuw) is erg mooi en het uitzicht vanuit de toren adembenemend. Er lopen ook een aantal toneelspelers rond, gekleed uit die tijd en zowel Esmi als ik worden min of meer vrijwillig uitgenodigd om mee te doen. We vermaken ons kostelijk en de tijd vliegt om.
's Avonds gaan we uit eten in een soort café restaurant dat bij één van de twee jachtclubs hoort. Er is een feestje aan de gang waar vooral veel min of meer dronken "dames" rondlopen. We hebben voortdurend entertainment tijdens het eten. Daarna gaan we naar het vuurwerk, want de Dover regatta is dit weekend. Het is werkelijk prachtig met zelfs vuurwerk op/in het water. De voorspellingen voor morgen zijn niet best. Waarschijnlijk blijven we nog iets langer...

Home Home Home gastenboek



15aug Dover Storm


WindNoord 6-7 met vlagen 8
WeerDroog met wolkenvelden, 17°C


Zoals verwacht was het geen zeilweer vandaag. 's morgens leek het nog mee te vallen, maar in de middag kwam de wind en die is de rest van de dag blijven doorwaaien. We maken er een echte luierdag van; een beetje lezen, borduren en spelletjes spelen op de computer. In de loop van de dag blijkt dat ook de voorspellingen voor morgen niet best zijn. In de ochtend zal de storm op zijn hoogtepunt zijn met vlagen kracht 9. Daarna wordt het beter, maar er staat dan waarschijnlijk een heftige zee.

Home Home Home gastenboek



16aug Dover Een echte kanaalrat


WindNoord/Noordwest 6-7 met vlagen 8
WeerDroog met wolkenvelden, 18°C


De wind is de hele nacht blijven doorstaan en 's morgens staat er een dikke 7 met vlagen tot 45 knopen (windkracht 9) boven op de heuvels. In de haven liggen we redelijk rustig achter de kliffen. Tegen het einde van de middag neemt de wind eindelijk af en kunnen we plannen gaan maken voor morgen. We willen om 4:30 vertrekken en oversteken. Afhankelijk van wind, weer en hoe we ons voelen gaan we naar Duinkerke, Nieuwpoort of misschien nog verder. Vandaag zijn we alleen de boot af geweest voor de noodzakelijke boodschappen. De rest van de dag is doorgebracht met lezen, borduren en filmpjes kijken op de computer.

Home Home Home gastenboek



17aug Dover Marina - Duinkerke YCMN Vroegertje


WindWest 4-5
WeerBewolkt met af en toe een bui, 19°C
Vertrek04:30
Aankomst11:30
Log2183,3 - 2220,0 (36,7 Nm)
Gps42,4 Nm


We staan om 4 uur op en maken om 4:30 los. Het is in de haven van Dover licht door de enorme lantaarnpalen, maar als we de pieren uitgaan is het nog erg donker. In het duister kunnen we de golven niet goed zien, maar ze gaan nog flink te keer voor de haven. Als we iets verder buiten zijn, wordt het wat rustiger hoewel de deining van de storm nog aardig doorstaat. De kinderen liggen binnen te slapen; Nienke op de langsbank en Robin achterin. De zonsopgang is prachtig. We zitten dan midden in de shipping lane en kunnen zeilen. Het eerst uur is op de motor gegaan. Als we de shipping lane uit zijn, gaan we richting Duinkerke sturen. We zien dat er weer een leuver is gesneuveld en even later nog twee. We kunnen niet anders dan het 2e rif zetten om de druk uit het zeil te halen en te voorkomen dat er nog meer stuk gaan. Met de fok erbij kunnen we lekker blijven zeilen, maar als het in de vaargeul plat voor het lappie gaat, dan moet de fok eraf en de motor erbij. Het begint ook te regenen en het is duidelijk dat Duinkerke onze eindbestemming voor vandaag wordt. 's Avonds gaan we eten in het restaurant van de club en dat smaakt prima. De Fransen zijn toch wel veel betere koks dan de Engelsen.

Home Home Home gastenboek



18aug Duinkerke YCMN - Blankenberge De Vrije Noordzeezeilers Langs de Belgische kust


WindWest/Noordwest 4-5
WeerHalfbewolkt, 21°C
Vertrek06:15
Aankomst11:30
Log2220,0 - 2248,2 (28,2 Nm)
Gps35,1 Nm


"Wederom een vroege dag. We moeten even wachten op een binnenkomend vrachtschip en dan kunnen we in het ochtendgloren naar buiten. We hebben wederom wind pal van achteren. Met twee schoten maken we een bullentalie om ongewenst gijpen te voorkomen. Het waait niet hard en we varen soms meer op de stroom dan op wind. Langs de kust hangen zware buien en één daarvan komt de zee op en geeft veel wind en zelfs een kleine waterhoos voor ons. Plots varen we hoog aan de wind de bocht van de geul door. Daarna hebben we een perfect half windje en vliegen we met 7 knopen door het water, wat een grondsnelheid van ruim 9 knopen oplevert. Binnen de korste keren sturen we op de kranen van Zeebrugge af. Nienke wordt tegen half 10 wakker en komt eens buiten kijken. Robin houdt het zelfs nog een half uur langer uit in bed. We zijn dan al bijna voor de pieren van Blankenberge. In de stad maken we een wandeling en gaan daarna midgetgolf en midgetsnooker spelen in het park. 's Avonds eten we samen met Endy en Angela mosselen. We kiezen voor het mosselhuis dat bepaald geen aanrader blijkt. Toch hebben we er een gezellige avond van gemaakt.
"

Home Home Home gastenboek



19aug Blankenberge De Vrije Noordzeezeilers - Scheveningen Jachtclub Hobbelen


WindZuidwest 4-5
WeerHalfbewolkt, 22°C
Vertrek06:45
Aankomst18:30
Log2248,2 - 2307,1 (58,9 Nm)
Gps67,9 Nm


De stroom gaat steeds later lopen. Na veel rekenen en puzzelen hebben we gekozen om met de laatste tegenstroom te vertrekken om zoveel mogelijk van de meestroom te gebruiken. Eenmaal buiten blijkt de wind veel zuidelijk dan ""beloofd"" en bovendien trekt een fikse bui over. We steken een stuk naar buiten en lopen zo de meeste regen mis. We willen naar Scheveningen, dus het wordt een lange rit met de wind wederom pal van achteren. Ik heb een andere constructie voor de lijnen gekozen en dat werkt niet goed, dus we bouwen het weer om. De stroom loopt tussen de eilanden steeds naar binnen waardoor de meestroom behoorlijk tegenvalt en er flinke knobbels staan waar ons bootje flink op tekeer gaat. Iedereen houdt zich gelukkig goed en als we in de buurt van Rockanje komen wordt het duidelijk rustiger. In de Maasmond komen we tussen de ferries terecht en moeten zelfs een stukje mee varen richting de pieren. Het laatste stukje naar Scheveningen is in vergelijking met de rest een makkie. De zee is inmiddels erg kalm geworden en met de laatste vloedstroom lopen we de haven binnen.
We zijn inmiddels weer dicht bij huis. In vier dagen hebben we vier havens in vier verschillende landen bezocht!

Home Home Home gastenboek



20aug Scheveningen Jachtclub - Durgerdam zeilvereniging Het Y Sail 2010


WindZuidwest 3
WeerZonnig, 26°C
Vertrek12:00
Aankomst20:30
Log2307,1 - 2343,3 (36,2 Nm)


Zo aan het eind van de vakantie wordt het nog prachtig weer. We kunnen eindelijk uitslapen en gaan dan eens rondbellen voor een plekje ergens op het Noordzeekanaal. We zien het eigenlijk niet zo zitten om dwars door de drukte van Sail 2010 te varen. Het wil echter niet lukken, dus varen we maar richting IJmuiden onder het motto van "we zien wel". Er staat niet veel wind en natuurlijk is deze weer pal van achteren. We maken er maar een lui ritje van en genieten van het heerlijke zonnetje. We kunnen zelfs de raceauto's op circuit Zandvoort horen scheuren. Kort voor IJmuiden is de wind echt op en gaat de motor aan. We besluiten om toch maar door te varen en dan naar Durgerdam te gaan. Sail is druk, erg druk zelfs. Toch komen we er redelijk makkelijk doorheen; we varen mee in de stroom van bootjes die als een soort draaikolk over het IJ gaan. We schutten door de Oranjesluizen en zijn terug op onze eigen water. Toch doen we voor het eerst Durgerdam aan, waar het erg druk is. We krijgen een mooi plekje helemaal vooraan en gaan dan snel opruimen, zodat we onze Cobb kunnen aansteken voor een lekker hapje met Endy en Angela. Het ziet er prachtig uit, zo bijgelicht door de volle maan die over het water schijnt. Het is bijna middernacht als we onder zeil gaan.

Home Home Home gastenboek



21aug Durgerdam zeilvereniging Het Y - Enkhuizen Buitenhaven Crossen over het IJsselmeer


WindZuidwest 4, toenemend 6
WeerZonnig, 24°C
Vertrek11:00
Aankomst17:00
Log2343,3 - 2371,3 (28,0 Nm)


We hebben de wind vrijwel achter, maar hebben zin om weer eens lekker te zeilen. Daarom kruisen we af tussen de Oostvaardersdijk en de westkant bij Volendam. Het loopt heerlijk en we zijn echt aan het spelevaren, zonder de behoefte om snel in Enkhuizen te zijn, onze bestemming voor vandaag. De wind neemt steeds verder toe tot ruim 26 knopen. Bij Enkhuizen lopen we zelfs uit het roer en dan is het tijd om de fok in te rollen. In de sluis hebben we veel wind van achteren. Esmi kan de lijn niet houden en laat deze door haar vingers slippen met brandblaren tot gevolg. In Enkhuizen kiezen we zoals altijd de buitenhaven. Met een zonnetje erbij wordt het erg aangenaam. We sluiten af met een etentje met zijn allen in de Markerwaard. Het smaakt heerlijk en vormt zo een mooie afsluiting van een prima vakantie. Als we tegen 23 uur terugkomen op de boot is het nog steeds heerlijk buiten. Maar de vermoeidheid dwingt ons een tijdje later naar binnen.

Home Home Home gastenboek



22aug Enkhuizen Buitenhaven - Lelystad Houtribhaven De laatste dag


WindZuidwest 4-5
WeerHalfbewolkt, 23°C
Vertrek09:45
Aankomst13:00
Log2371,3 - 2389,0 (17,7 Nm)


De laatste dag van de vakantie is aangebroken. We moeten dus terug naar Lelystad. Met een stevige wind in de rug gaat het hard, we lopen tussen de 7 en 8 knopen. Bij de kop van het Enkhuizerzand draaien we naar de wind en zetten een rif. We kruisen het laatste stuk en liggen rond lunchtijd in onze eigen box. Ton en Joke komen langs en eten een broodje mee. Daarna gaan we inpakken en halen de restanten van 4 weken vakantie van boord.

We hebben deze vakantie zo'n 650 mijl afgelegd op het log en zijn met de Ægir zuidelijker en westelijker dan ooit gevaren. Hierbij hebben we voor het eerst Frankrijk bezocht. Met 20 vaardagen hebben we veel gezeild en veel gezien.

Home Home Home gastenboek