titelbalk
24 uurs Zeilrace 2011

26/27 augustus 2011 op het IJsselmeer

Wind: Zuidzuidoost 4-5, ruimend West en toenemend 5-6.
Weer: bewolkt met zware regenbuien en windstoten, af en toe opklaringen. Max 19°C.
Opvarenden: Marlies, Martijn V., Esmiralda en Martijn B.

Dit jaar waren de voorspellingen nog slechter dan vorig jaar, geheel volgens de algehele trend van deze zomer. De marifoon gaf Zuid/Zuidwest 4-5, mogelijk 6; buien met onweer en windstoten tot 40 knopen. Ton, die de afgelopen twee edities had meegedaan, belde 's middags op dat hij het niet zag zitten en op de camping bleef. We verzamelden dus met zijn vieren zonder te weten of we wel van start zouden gaan. Op de haven viel het allemaal wel mee, zowel met de buien als met de wind en ook de voorspellingen waren iets minder heftig geworden. [Later bleek overigens dat in een bui bij Twello zware schade was ontstaan door de harde wind.]
Om 19:45 gingen we van start vanaf Lelystad-Noord. We hadden een prima start en gingen als 2e weg in een veld van 13 schepen. Ondanks genakers en spinakers bij onze "tegenstanders" waren we vrijwel gelijk bij de eerste boei, de EZ5. Daarna gingen we iets minder voor de wind naar de EZ-D. Het waaide inmiddels een dikke 4 en het ging hard. Het volgende rak naar de KG was mooi halve wind, maar halverwege kwam een bui over die weinig regen bracht maar wel enorm veel wind (tot 27 knopen). Het eerste rif ging erin, maar het bleef erg hard gaan. Het log klokte zelfs 9.34, de hoogste waarde ooit voor de Ęgir. Omdat het inmiddels donker was en we moeilijk konden zien wat er nog meer aankwam, ging ook het tweede rif erin. Na 10 minuten was de bui voorbij en draaide de wind van zuidoost naar zuidwest. Beide reven gingen er weer uit en hoog aan de wind probeerden we de boei te halen. Dit lukte net niet, maar met een kort slagje konden we verder naar de LC11, waarvandaan we via de EZB naar de LC5 gingen. Het bleef behoorlijk doorwaaien en we hadden een aantal prettige halve-wind rakken voor de boeg waar we hard konden doorvaren. Eerst op-en-neer naar de Sport A, toen door richting het zuidoosten(SBA -> KRB -> KRA), en weer terug naar de LC5.
Gedurende de nacht kwamen we veel boten tegen met slechte verlichting: witrondschijnend op je af komend, nauwelijks zichtbaar zwak 3-kleuren licht of alleen verlichting op de voorpunt. Terwijl we er ons openlijk over zaten te verbazen, keek Martijn naar boven en meldde: volgens mij doet die van ons het ook niet meer... Snel het witrondschijnend aangedaan en rood-groen op de voorpunt. De nacht was gelukkig bijna voorbij. We hoorden over de marifoon dat er meerdere aanvaringen waren geweest in de nacht.
De dames zeilden de volgende rakken; LC5 -> WV12 -> VFB met een hoog gemiddelde en ook de volgende rakken ging snel: VFB -> WV12 -> LC5. Het was inmiddels 11:45, dus 15 uur gezeild en we hadden 100 mijl op het log. Het beloofde dit jaar een hoog gemiddelde te worden, vooral omdat de verwachte buien nog altijd niet te zien waren. Helaas juichten we iets te vroeg. Terwijl we doorvoeren naar het zuidoosten (LC5 -> SBA -> EZC -> EZD) ontwikkelde zich boven het markermeer en zware bui met vlagen kracht 7 en - zoals we later hoorden - boven de waddenzee een bui met 2 waterhozen erin. Wij kregen de volle laag toen we van de EZD naar (alweer) de KG voeren. Twee keer reven was niet voldoende en zelfs toen we de fok hadden weggedraaid, liepen we nog 5 knopen hoog aan de wind. Na de bui draaide de wind verder door naar het westen en moesten we weer een slag maken om de KG te ronden. Tijdens het volgende rak naar de LC11 had Esmiralda ineens een slecht gevoel over de aankomst en met name het invaren van de haven. We voeren nog even door, terwijl we overlegden wat we zouden doen. Onze afspraak aan boord vooraf was dat we zouden stoppen als iemand niet meer wilde en we waren snel klaar: uit de wedstrijd en terug naar Lelystad; de weerberichten voor de zondag waren ook slecht met veel wind en buien met onweer.
We meldden ons netjes af, lieten het groozeil zakken en zeilden op ons gemak op de fok terug naar Lelystad, wat met de westenwind eigenlijk een heerlijk rustig ritje was. Tegen 19:15 waren we bij de haven. We hadden in 23,5 uur zo'n 140 mijl afgelegd. Hoewel we niet gefinished zijn, waren we toch erg tevreden over de tocht en de wijze waarop we gevaren hebben. Zoals altijd met veiligheid en plezier voorop! Volgend jaar een nieuwe poging om onze beste prestatie (127 mijl) te verbeteren.