titelbalk
Zeiljacht ÆGIR
Belevenissen aan boord van onze Bavaria 34 Cruiser
Zomer 2013 - Antwerpen

17Juli Lelystad - Durgerdam Een verlate start


WindNW 2-4
WeerZonnig 23ºC
Vertrek16:00
Aankomst20:45
Log4883,3 - 4902,2 (18,9 Nm)
Gps20,6 Nm


Na een drukke werkperiode hebben we vanaf vandaag 2 weken vakantie waarin we aan het BZc evenement "Tocht naar Antwerpen zullen deelnemen. Onze vakantiedagen bouwen we hier omheen en dat betekent rustig aan varen, want we hoeven geen grote afstanden te overbruggen. We beginnen onze eerste dag wel heel rustig; Er is 's morgens geen wind en we willen de verlichting in de mast laten nakijken. Onze havenmeester gaat met het inmiddels bekende bootmansstoeltje aan de kraan omhoog. De lampjes blijken last van corrosie te hebben. Een beetje schrapen van de contactpunten is voldoende om ze weer te laten werken.
Daarna gaan we Batavia stad in om bergschoenen te kopen voor onze wandeling volgende maand en boodschappen doen. Als we eindelijk klaar zijn voor vertrek is het inmiddels tegen vieren. Het grote voordeel is dat er wat wind is gekomen. We maken los en varen naar de sluis waar het ook dit keer weer vrij lang duurt. We mogen wel met 3 binnenvaarders mee de sluis in. Het is al 5 uur als we het Markermeer op zeilen en dat betekent rust op het water; vrijwel alle zeilers hebben inmiddels een haven opgezocht. We varen heerlijk met een ruim koersje richting het IJ. Ons oorspronkelijk plan om de nieuwe marina bij Amsterdam uit te proberen laten we varen. Bij Durgerdam vinden we het mooi geweest en we leggen vast in de gezellige verenigingshaven.

durgerdam1

De durgerdammerdijk

De weersvoorspellingen zijn zeer gunstig. Er wordt langduring rustig zomerweer verwacht met een matige wind uit de noord tot oosthoek. Uitstekend dus om af te zakken richting Zeeland.

Home Home Home gastenboek



18Juli Durgerdam - IJmuiden Wederom laat op gang


WindNNO 3-5
WeerZonnig 25ºC
Vertrek12:00
Aankomst16:45
Log4902,2 - 4919,1 (16,9 Nm)
Gps19,2 Nm


Het vakantiegevoel slaat direct toe. Waar we andere jaren de eerste dagen vooral bezig waren om mijlen te maken zodat we voldoende tijd op onze doelbestemming konden doorbrengen, hebben we nu al direct tijd genoeg. Het tij bij IJmuiden gaat pas om 15:00 mee lopen, dus we kunnen rustig aan doen. Uiteindelijk vertrekken we te laat voor wat we wilden doen (Scheveningen). We hebben geen mazzel met Schellingwoudebrug en Oranjesluizen en zijn pas rond 1 uur op het IJ. Daar moeten we natuurlijk motoren, hoewel de fok wel bij staat. Als we bij IJmuiden aankomen is het al tegen vieren en dan moeten we nog schutten. We bewaren Scheveningen voor morgen en gaan na de schutting bij de Seaport Marina naar binnen.
Als we vastliggen, nemen we de honden mee naar het strand voor een lange wandeling. Natuurlijk gaan ze de zee in om af te koelen. Jetje krijgt hierbij zoveel zout water binnen dat ze helemaal van slag is. Terug aan boord spuugt ze slijm met water en voelt zich duidelijk minder goed. Dat gaat na een tijdje weer beter, maar de les is geleerd. Niet meer te veel zwemmen in zout water!


ijmuiden1

Door de duinen terug naar de haven

Home Home Home gastenboek



19Juli IJmuiden - Scheveningen Op huisbezoek


WindNNO 2-4
WeerZonnig 25ºC
Vertrek06:30
Aankomst12:00
Log4919,1 - 4941,5 (22,4 Nm)
Gps26,5 Nm



ijmuiden2

De zon is net op als we vertrekken

Het tij loopt erg vroeg - vanaf 4 uur - maar we gaan niet heel ver, dus we besluiten pas rond 6 uur te vertrekken. Uiteindelijk varen we om 6:30 de haven uit met wederom een noordelijke wind dus erg van achteren. Het is te weinig om te zeilen, dus het grootzeil is vrij snel weer naar beneden. Op de motor varen we een paar uur richting het zuiden tot we dicht bij Scheveningen zijn. Er komt dan iets meer wind en met een uitgerolde fok zeilen we nog een uurtje en genieten van de heerlijke rust vermengd met de geluiden van het strand. Het Kurhaus ligt er prachtig en statig bij in de zon. Kort voor de haven starten we de motor; de stroom loopt inmiddels tegen en we maken nauwelijks meer voortgang.

scheveningen1

Een platbodem op zee, dat zie je niet vaak

In de haven is het rustig. We gaan vooraan liggen, morgen willen we om 6 uur varen. Dan is er eindelijk tijd om de boot eens goed te poetsen, want die is in de afgelopen maanden verwaarloosd. We zijn duidelijk veel te weinig aan boord geweest. Inmiddels neemt de wind behoorlijk toe, zelfs tot kracht 6 bij Vlissingen. Het lijkt een beetje een patroon te worden; afnemend in de avond en weer toenemend in de loop van de dag.
We hebben met Evert-Jan afgesproken dat hij ons na zijn werk komt ophalen. We gaan hun nieuwe huis bekijken dat in de afgelopen vijf maanden onder handen is genomen met een schitterend resultaat. Geheel in jaren 20 stijl, maar voorzien van alle moderne gemakken. Het is al laat als we terug zijn aan boord. Te laat om een borrel te halen bij de Cayenne die inmiddels ook in Scheveningen is aangekomen. Dat komt in de komende dagen wel goed, ze gaan immers ook mee naar Antwerpen.

scheveningen2

Bij Scheveningen komen we deze fraaie tweemaster tegen



Home Home Home gastenboek



20Juli Scheveningen - Colijnsplaat Terug in Zeeland


WindNNO 4-5
WeerBewolkt 19ºC
Vertrek06:00
Aankomst14:15
Log4941,5 - 4981,1 (39,6 Nm)
Gps51,9 Nm


Ook vandaag loopt het tij heel vroeg. Vanaf 5 uur gaat het naar het zuiden, dus we zouden eigenlijk rond 4 uur kunnen vertrekken. Dat vinden we te gek; De roompot kan in ongeveer een tij worden gevaren, dus we kiezen 6 uur als vertrektijd. Er zijn inmiddels al een aantal boten vertrokken. Onze buitenste buren gingen rond 4:45 weg en waren meteen onze wekker. Hierdoor hebben we de tijd voor een lange wandeling met de honden naar het strand. Uiteindelijk zijn we iets eerder klaar voor vertrek, zodat we om 6 uur tussen de pieren liggen met het zeil erop. Het eerste stuk naar de MN1 is een prima bakstag koers, waarin we goed voortgang maken. Er staat behoorlijk veel wind, tot tegen de 5 beaufort en het schiet hard op met al 1,5 knoop stroom mee.
De passage van de maasmond loopt soepel, uitgaande zeevaart helpt zelfs een beetje mee. Wel is het weer een ware heksenketel van golven door stroming, hekgolven, uitstroom van de Maas en wind die allemaal een andere richting hebben. Maar met 9 knopen grondsnelheid zijn we er snel doorheen. De fok is inmiddels weggedraaid, want de wind is vrijwel achter.
Het stuk naar de Banjaard is zoals altijd vrij saai, met nauwelijks land in zicht en slechts een enkel schip aan de horizon. Tegen half tien zakt de wind in en begint het zeil enorm te klappen op de golven. We zetten het strakker en als dat niet helpt gaat de motor bij, zodat we wat beter op de golven liggen. Rond 11 uur zijn we al bij de ingang van de Banjaard en kunnen we onze koers naar zuid-oost verleggen. De motor kan uit en niet lang daarna neemt de wind weer stevig toe met windstoten tot 23 knopen. We steken over richting de geul naar de roompotsluis en tot onze verbazing hebben we in deze geul ook de stroom weer vol mee. Blijkbaar hebben we exact het goede moment gekozen voor de kentering.
In de sluis halen we onze Zeelandkaarten tevoorschijn die we sinds onze eerste vakantie met de Ægir in 2008 niet meer gebruikt hebben. We kiezen voor Colijnsplaat waar we nog nooit geweest zijn; niet met deze boot en ook vroeger niet. Het blijkt een goede keuze, want de haven is uitstekend met prima voorzieningen. Het dorpje ziet er gezellig en levendig uit.

colijnsplaat1

Prachtig zomerweer in Colijnsplaat

Marcel en Natasja, die vlakbij op de camping staan, komen langs voor een kopje koffie en een borrel. De avond gaat snel voorbij en moe na een lange dag gaan we te kooi. Morgen uitslapen!

Home Home Home gastenboek



21Juli Colijnsplaat - Wemeldinge Via de Zeelandbrug


WindO 2
WeerZonnig 28ºC
Vertrek13:00
Aankomst16:00
Log4981,1 - 4990,7 (9,6 Nm)
Gps11,8 Nm


Vandaag hoeven we maar een klein stukje, een mijl of 11. We slapen dus eerst eens lekker uit en gaan uitgebreid ontbijten met verse broodjes van de bakker die zelfs hier op zondag open is. Daarna lekker douchen en een beetje luieren. Om 13 uur maken we los om de brug van 13:40 te halen. We passen immers niet onder de Zeelandbrug door. We zijn ruim op tijd bij de brug, maar eerst is de andere kant aan de beurt. Terwijl er nog boten liggen te wachten, gaat plots de brug dicht. Er komt een ambulance aan en alles moet hiervoor wijken. Helaas gaat de brug niet meer open tot de volgende openingstijd, een half uur later.

wemeldinge1

De brug gaat voor ons neus weer dicht

Na de wat ongelukkige brugpassage zeilen we in een rustig tempo naar Wemeldinge. Er staat niet veel wind, maar op het water is het beter toeven dan aan de kant. De temperaturen lopen inmiddels richting de 30 graden. We zeilen een stukje op met een First 40.7, maar verliezen uiteindelijk de ongelijke strijd. Vervolgens verliezen we beide van de wind, die het ineens volkomen laat afweten. Het laatste stuk gaat dus weer op de motor.
In Wemeldinge blijken de andere 9 boten inmiddels gearriveerd, dus we zijn compleet als wij afmeren. We maken kennis met veel nieuwe en een aantal bekende gezichten. Daarna nemen we een verkoelende duik in de haven. Ook de honden willen natuurlijk zwemmen, dus het wordt weer een vrolijke boel. 's Avonds eten we heerlijk in het dorp, en voor een schappelijke prijs. Daarna hebben we een soort van borrel bij de bbq plaats, waar iedereen eigen drinken mee naar toe neemt. Het wordt als altijd gauw gezellig en het is donker als we terug naar de boot gaan. Morgen staat Antwerpen op het programma, waarschijnlijk een motortocht. De voorspellingen geven zwakke wind uit het oosten.

Home Home Home gastenboek



22Juli Wemeldinge - Antwerpen (B) In kolonne over de Schelde


WindO 2
WeerZonnig 31ºC
Vertrek08:15
Aankomst16:30
Log4990,7 - 5015,1 (24,4 Nm)
Gps31,9 Nm


Het begin van het officiële programma van de tocht naar Antwerpen is de reis vanuit Wemeldinge en Terneuzen. De bedoeling is dat de groepen elkaar treffen op de Schelde en samen opvaren naar Antwerpen. Zoals voorspeld is er vrijwel geen wind en het is 's morgens al warm. Na de ochtendwandeling met de honden vertrekken we naar de voorhaven waar de 10 boten zich verzamelen. Dan gaan we gezamenlijk richting het kanaal door Zuid Beverland. De eerste brug moeten we even wachten, maar daarna gaat het vlot. De spoorbrug gaat open als we aan komen varen en ook de sluis ligt uitnodigend te wachten. Nog voor 10 uur zijn we buiten bij Hansweert, veel te vroeg voor de groep uit Terneuzen die rond 11 uur zal passeren. We hebben even telefonisch contact. Ze sturen de Rib vooruit om ons te begeleiden, terwijl wij rustig de Schaar van Waarde invaren. We stoppen echter nog even voor een plaspauze voor de diverse honden aan boord. De rib blijkt ons voorbij te zijn gevaren en keert weer om; ze vroegen zich al af hoe wij zover weg konden zijn.

antwerpen1

Windstil op de Schelde

Met een rustig gangetje varen we de Schelde op. De stroom staat flink mee, dus het gaat nog best hard. De slikken en zandbanken glijden voorbij terwijl de zon boven onze hoofden brand. De zomer is nu goed losgebarsten en de temperatuur loopt naar boven de 30 graden. De groep uit Terneuzen komt ons achterop en samen varen we verder. Met de vele boten is het druk op het water. In een moment van onoplettendheid zie ik een boei over het hoofd die ons rakelings passeert. We hebben veel geluk gehad, want we hadden nooit op tijd weg kunnen sturen.
Zoals als op veel grote rivieren verandert het karakter als we dichterbij de stad komen. Oevers maken plaats voor kades met steeds meer industriële activiteit. We passeren de imposante torens van de kerncentrale bij Doel en komen letterlijk en figuurlijk onder de rook van Antwerpen te liggen. Als we er bijna zijn, krijgen we te horen dat de deur van de Kattendijksluis problemen heeft. We varen nog even rustig aan, maar uiteindelijk moeten we via de veel grotere Royerssluis naar binnen. Er staan alleen grote bolders op de hoge kade, dus het aanleggen is lastig. Met behulp van enkele medewerkers op de kant gaat het echter prima. Na de sluis moeten we een uurtje wachten voor de Londenbrug. Eigenlijk zou deze pas om 17:30 draaien, maar het blijkt vandaag een feestdag te zijn in België (kroning van de nieuwe koning) en daarom draait hij ook om 16:15. We mogen met zijn allen bij elkaar in een kom liggen. Iedereen is uitgeblust en is toe aan een borrel. De buren komen bij ons aan boord voor een heerlijke limoncello. Die smaakt uitstekend bij dit warme weer.
De steigerborrel op de kade is wederom een gezellig samenzijn met heerlijk De Koninck bier - gekoeld nog wel. Onze Belgische organisatoren hebben het prima voor elkaar. Daarna willen we eigenlijk een ijscoupe gaan eten. We lopen de stad in en komen al direct in het red light district terecht. Omdat we de weg niet kennen, keren we terug op onze schreden en strijken neer bij een Cambodiaans restaurant. We schuiven aan bij de bemanning van de 4 seasons, die net hun eten krijgen. Het ziet er zo lekker uit dat we in plaats van ijs een maaltijd bestellen. Het smaakt uitstekend en bovendien hebben we een levendig gesprek met de buren. Als we afrekenen is het al na elven. Probeer dat maar eens in Nederland!

Home Home Home gastenboek



23Juli Antwerpen (B) Verkenning van de stad


Windvar 2
WeerZonnig 29ºC


De dag begint met een heerlijk ontbijt in het Duvels genot, een restaurant aan de kade van het Willemsdok. Daarna even rustig relaxen en 's middags met zijn allen naar de Stad, waar we in groepen een rondleiding krijgen van een echte gids. Gedurende 2 uur krijgen we diverse gebouwen te zien en de verhalen te horen die erbij horen. Ze vertellen over de geschiedenis van de stad vanaf de 2 eeuw. Voor ons is het interessant, maar de kinderen vinden het minder leuk en bovendien is het nogal warm om rond te lopen.

antwerpen3

Het Duvels genot doet zijn naam eer aan.

's Avonds gaan we met de hele groep - zo'n 50 mensen - eten in wederom het Duvels genot. Het eten is heerlijk, maar Esmiralda voelt zich niet lekker en gaat na een half voorgerecht terug aan boord. Samen met de kinderen en onze zeer spraakzame en gezellige tafelgenoten uit Blankenberge maken we de maaltijd af. We keren tegen tienen terug aan boord. Esmiralda is inmiddels onder zeil, hopelijk voelt ze zich morgen beter.

Home Home Home gastenboek



24Juli Antwerpen (B) Luierdag met Argentijnse bite


Windvar 2
WeerZonnig met af en toe wolken 28ºC


Vandaag hebben we de tijd aan onszelf. Uitslapen, ontbijt met verse croissants en broodjes, bezoek aan het MAS (Museum aan de Stroom) waar we genieten van het panorama uitzicht op 60 meter hoogte. Daarna terug aan boord waar ieder zijn eigen "dingetje" kan doen. Om zeven uur naar de afscheidsborrel waar we wederom verwend worden met gekoelde De Koninck en een lekker hapje. Daarna met zijn vieren de stad in om een hapje te eten. We komen bij een Argentijns steakhouse terecht waar we verwend worden met prima vlees en vis van de grill en volgens Nienke "de lekkerste spagetti ooit". We zijn laat terug aan boord en gaan snel te kooi. Morgen staat de wekker op 5:30.

antwerpen2 antwerpen6

Het Museum aan de Stroom (MAS) en het uitzicht over Antwerpen vanaf het dak van het MAS.




Home Home Home gastenboek



25Juli Antwerpen (B) - Goes Van stad naar stadje


WindZuid 1-3
WeerZonnig, maar af en toe bewolking met regen 27ºC
Vertrek06:30
Aankomst15:30
Log5015,1 - 5042,4 (27,3 Nm)
Gps36,4 Nm



antwerpen5

We varen door het havengebied van Antwerpen.

We gaan met een deel van de vloot weer terug naar Nederland. Afgesproken is om de brug van 6:30 te nemen. De sluis staat als het goed is voor ons open. Dit klopt allemaal, maar helaas kan er niet geschut worden; Vanwege het springtij staat het water in de Schelde te hoog en moeten we wachten tot dit is gezakt. Pas tegen half negen gaat de sluis eindelijk open en kunnen we de Schelde op. Er staat bijna 3 knopen stroom mee, maar vrijwel geen wind. Op de motor maken we flink voortgang, de oevers glijden vlot voorbij. Langzaam maar zeker maakt de haven plaats voor groen. Binnen 3 uur zijn we bij de ingang van Hansweert, waar we met 6 boten naar binnen gaan.

antwerpen4

Met de stroom mee gaat het hard.

Ook de terugweg door het kanaal gaat voorspoedig en tegen enen zijn we terug op de Oosterschelde. We twijfelen tussen Goes en Yerseke. Uiteindelijk kiezen we voor Goes omdat het laag water is en we niet bekend zijn in Yerseke. We hebben geen zin om uit te proberen of het voor de haven diep genoeg is. We hijsen de zeilen en kunnen zowaar een half uur lekker zeilen. Dan zijn we alweer bij de ingang van het kanaal. Na de sluis gaat het vervolgens in kolonne naar Goes waar het erg druk is. De jachthaven is vol en in de kom van de gemeentehaven is het druk. We leggen als derde vast, maar later wordt het volgebouwd tot 6 dik en dat is veel voor zo'n kleine kom. Het is weer even wennen tussen de "Zeelandse vakantiezeilers"; een ander slag mensen dan de zeezeilers die we gewend zijn.
Het is warm in de haven en met onze fleece dekens, pikhaak en knijpers maken we een provisorische tent, zodat we nog een beetje verkoeling hebben. Het gebrek aan wind maakt het toch behoorlijk warm. 's Avonds koelt het iets af, maar het blijft lang aangenaam buiten.

goes1

Ingebouwd in de haven van Goes.



Home Home Home gastenboek



26Juli Goes - St. Annaland Na de regen komt de zon


WindVar 1-2
WeerEerst regen, later zon met wolkenvelden 26ºC
Vertrek13:45
Aankomst17:45
Log5042,4 - 5055,8 (13,4 Nm)
Gps14,9 Nm


De ochtend begint met buien waarin een verdwaalde klap onweer voorkomt. Geen reden om vroeg weg te gaan, vooral omdat het na de buien beter weer lijkt te worden. We slaan in bij de bakker en ontbijten heerlijk met verse broodjes, gevolgd door koffie met echte Zeeuwsche Bolussen. Rond de lunch wordt het inderdaad beter weer. We nemen de brug van 13:50. Het is weer eens een enorm gekrioel van boten in het smalle geultje. Daarna varen we terug door het kanaal richting de Oosterschelde. Helaas is er ook vandaag weer erg weinig wind, één van de redenen waarom we besloten hebben een paar dagen in Zeeland te blijven. We proberen te zeilen maar moeten het na een tijdje opgeven. De wind zakt terug tot onder de 4 knopen en onze snelheid tot bijna nul. Met een lichte stroom tegen gaan we zelfs achteruit.
Bij St. Annaland krijgen we een mooi plekje aan de steiger naast een boot die net terug is van een reis naar Denemarken. We wisselen onze verhalen uit, zij hebben nog een stuk verder gezeild dan wij. Leuk om te horen wat er allemaal nog te ontdekken valt. Daarna gaan we eten in het restaurant op de haven, dat uitstekend is. Esmiralda kan eindelijk de mosselen eten waar ze al dagen naar uit keek. We komen in gesprek met de gasten van het tafeltje naast ons, een stel uit België. We praten over bierbrouwen, wat ze als experiment zelf hebben gedaan en Robin is zeer geïnteresseerd; hij ziet het als een mooi project voor het vak Techniek. Als we terugkeren aan boord loopt het al tegen middernacht. Morgen willen we vroeg gaan varen als het weer het toelaat; er wordt zowel mist als onweer voorspeld.

stannaland1

In de vroege ochtend is het heiig in de kreek.

Home Home Home gastenboek



27Juli St. Annaland - Den Bommel Varend door Zeeland


WindVar 1-3
WeerZwaar onweer gevolgd door zon en later opnieuw onweer 24ºC
Vertrek12:30
Aankomst19:15
Log5055,8 - 5076,6 (20,8 Nm)
Gps23,2 Nm


We willen om 8 uur vertrekken om naar het Haringvliet te varen. Als de wekker gaat om 7 uur en we het weer checken, zien we een enorme bui boven Noord Frankrijk die snel naderbij komt. We gaan nog niet vertrekken en kunnen rustig ontbijten en boodschappen doen. De bui komt met zware windvlagen en heel veel regen over. Het onweer valt mee, maar dit wil je liever niet op het water meemaken. Het blijft nog een dik uur regenen. Zodra het droog wordt maken we los voor vertrek. We willen een beetje snel door de Krammer, dus dan kunnen we beter niet te lang wachten. Op de Keeten staat ook vandaag geen wind. Op de motor komen we langs een verdwaalde zeehond en bij de Zijpe zwemmen 4 bruinvissen. We zien ze diverse keren boven komen.

denbommel2

Zware onweersbui met vooral heel veel regen.

De Krammersluizen zijn rustig als we aankomen, maar tegen de tijd dat we naar binnen mogen is het al erg druk geworden. Juist op tijd vertrokken dus. In de Volkerrak komt meer wind en we gaan zeilen. De opening van de Haringvlietbrug van 16 uur halen we niet, en daarna gaat hij pas weer om 18 uur. Rustig kabbelend gaan we richting sluis. Het is verbazend hoeveel snelheid we nog halen met zo weinig wind. Na de brug het Haringvliet op, waar het vrijwel uitgestorven is qua boten. De weinige wind is pal tegen, dus ook nu weer op de motor. We gaan naar Den Bommel, een klein haventje aan de zuidoever. Dit blijkt een prima keus, want het is er zeer rustiek maar toch gezellig. We kunnen aan de passantensteiger liggen, prima plek voor de nacht.

denbommel1

De Haringvlietbrug. Het weer is behoorlijk opgeknapt.

's Avonds en 's nachts komt er opnieuw een heftig onweer over, dit keer zonder wind maar weer met veel regen. De boeren zullen blij zijn, want de maand is tot nu toe erg droog geweest. We bestellen broodjes en appelflappen bij de havenmeester. Die bakt ze zelf, want Den Bommel heeft geen winkels.

Home Home Home gastenboek



28Juli Den Bommel - Scheveningen Terug naar zee


WindZW 5 afnemend W 2-3
WeerZon met wolkenvelden, 23ºC
Vertrek13:30
Aankomst20:45
Log5076,6 - 5111,5 (34,9 Nm)
Gps41,1 Nm


Vannacht heeft het flink geregend met af en toe een klap onweer. 's Morgens is het heerlijk fris als we opstaan. De havenmeester komt om half negen langs met versgebakken broodjes en warme appelflappen. We hoeven niet vroeg weg, het tij loopt pas tegen 16:00 mee. Na het ontbijt doen we een wandelingetje met onze bergschoenen door Den Bommel. Het is een erg rustig dorp, waar de supermarkt het niet heeft overleefd. Wel staat er een standbeeld van Ollie B. Bommel, de stripheld van Marten Toonder.

denbommel3

De beroemde stripheld Ollie B. Bommel

Na de wandeling vertrekken we met veel wind. Op de Haringvliet is het heerlijk zeilen, beter hebben we het deze vakantie nog niet gehad. Aan hoger wal met vol tuig scheren we door het water en tussen de vele zeilboten door. We zijn vroeg bij de sluis die ook nog redelijk snel draait. Om half vier liggen we weer op zee. Eerst zetten we in de havenkom van Stellendam een rif. We hebben dat nog niet eerder met dit zeil gedaan en willen het in alle rust uitproberen. Daarna zeilen we het slijkgat in. De wind is inmiddels flink naar het westen gedraaid, zodat we een groot deel moeten motoren. Als we het gat uit zijn, gaat eerst het rif er uit. De wind is al behoorlijk afgenomen, zoals voorspeld. De golven van afgelopen nacht (ZW 7) staan er nog wel, en zowel Nienke als Jetje worden katterig. Jetje leegt zelfs de maag in de kuip.
Omdat de wind steeds verder afneemt, moeten we de motor weer bijzetten. De stroom staat inmiddels goed mee en met soms 9 knopen over de grond gaat het richting Maasmond. Na een rustige oversteek kan de koers verlegd naar Scheveningen waar we een stuk eerder dan verwacht aankomen. We hebben nog ruim de tijd voor ons traditionele frietje bij het vispaleis, met een frikandel voor de honden die zich verder weer prima hebben gehouden.

Home Home Home gastenboek



29Juli Scheveningen - Muiden Amsterdam en verder


WindZW 4-5
WeerZon met wolkenvelden, 21ºC
Vertrek07:15
Aankomst16:45
Log5111,5 - 5152,1 (40,6 Nm)
Gps48,5 Nm


Het tij loopt uiterst gunstig, vanaf 7 uur hebben we de stroom mee. We willen naar Amsterdam en gaan op tijd weg. In de haven lijkt weinig wind te staan, maar eenmaal op zee neemt deze snel toe naar een dikke 4 beaufort, ruim van achteren. We zeilen heerlijk met een warm zonnetje en zeer helder weer. We kunnen lange tijd zowel de skyline van Den Haag als de hoogovens van IJmuiden zien. Als de wind nog verder van achteren komt, gaat de fok weg en zeilen we op enkel grootzeil naar de pieren. Bij de ingang zien we goed hoe hard het waait. De "tegenliggers" gaan hoog aan de wind met gereefd grootzeil naar buiten en moeten flink werken om door de altijd woelige golven bij de pier te komen.

muiden1

Uitzicht op het Muiderslot

Door het Noordzeekanaal is het vooral motoren, zoals eigenlijk altijd. Dit keer kunnen we de fok goed bij laten staan. We willen naar de nieuwe marina van Amsterdam gaan, maar eenmaal aangekomen blijkt het onder de rook van een stinkende fabriek te liggen. We kijken elkaar aan en varen verder. Zo willen we de nacht niet doorbrengen. De sixhaven is erg druk en bovendien wordt er gebouwd aan de tunnel, dus wederom varen we verder. Uiteindelijk gaat het richting Muiden met nog altijd een straffe wind. We meren af in de Koninklijke (de KNZRV) waar we een mooi plekje vlak bij het clubgebouw krijgen. 's Avonds eten we heerlijk op het terras van Graaf Floris.

Home Home Home gastenboek



30Juli Muiden - Lelystad Home sweet home


WindZW 5-6
WeerBewolkt met af en toe een bui, 19ºC
Vertrek11:00
Aankomst14:45
Log5152,1 - 5170,5 (18,4 Nm)
Gps19,1 Nm


Het weer is vandaag duidelijk minder fraai. Er staat veel wind, gelukkig ook vandaag weer uit de goede richting en het is zwaar bewolkt. We gaan lui zeilen en zetten alleen de fok. Met de wind pal van achteren is het vooral zorgen dat deze van de goede kant blijft invallen. De wind neemt in de loop van de ochtend steeds meer toe en het luie zeilen gaat uiteindelijk nog flink hard. We tikken regelmatig de 7 knopen aan op enkel de high aspect. Met de wind komen ook een aantal buien over, dus mogen de zeilpakken toch nog aan deze vakantie. Esmi, Robin en de honden vluchten naar binnen, die hebben geen zin om nat te regenen.
In iets meer dan 3 uur zijn we bij de sluis en die heeft er zin in. De deuren staan open als we aankomen en gaan direct achter ons dicht. Terwijl we vastmaken, gaan de bomen van de brug dicht en even later gaan brug en sluisdeuren gelijktijdig open. In slechts 4 minuten zijn we geschut!
Terug in de haven worden de restanten van 2 weken vakantie bijeen geraapt en naar de auto gebracht. Ton komt langs en nodigt ons uit om te komen eten.

De statistieken van deze vakantie:
We hebben 12 vaardagen gehad, alleen in Antwerpen zijn we 2 dagen extra blijven liggen. We hebben 287 mijl op het log gevaren, 345 volgens de GPS. Hiervoor hadden we 75 uur nodig, een gemiddelde van resp 3,8 en 4,6 knopen. Van deze 75 uur hebben we 38 uur op de motor gevaren, ongeveer de helft van de tijd. De hele reis hebben we alleen het slijkgat uit een paar mijl wind tegen gehad, verder enkel halfwindse koersen of ruimer. We zijn 14x door een sluis geweest en hebben 4 bruggen gepasseerd.

Home Home Home gastenboek



Martijn a/b Ægir