titelbalk

WeerZonnig met hoge sluierwolken 18ºC
Vertrek13:15
Aankomst16:45
Log6322,8 - 6330,7 (7,9 Nm)

De lente is niet best met veel regen, wind en lage temperaturen. De boot is de hele winter op de kant geweest en afgelopen weken vakkundig gepoetst, schoongemaakt en ontdaan van roestpokken op de kiel, die helemaal is kaalgehaald. Dit alles door Boat Clean & Care, die de boot als nieuw weer hebben opgeleverd. We zijn uiterst blij met het resultaat.
Na een winderige, regenachtige zaterdag is het vandaag veel rustiger met de wind en heerlijk weer bovendien. Nadat we de boot weer zeilklaar hebben gemaakt en alle spullen aan boord gebracht, maken we los voor een rondje op het IJsselmeer. Het begint wel erg rustig met nauwelijks voldoende wind om vooruit te komen. Bij de Flevo Marina komt iets meer wind en kunnen we heerlijk zeilen richting de Flevocentrale waar we weer omkeren richting Lelystad. Met de wind schuin achter gaat het een stuk minder hard, maar we zitten heerlijk in de kuip te genieten van de warmte van het zonnetje. Dit hebben we de afgelopen maanden wel gemist!
Terug in de haven gaan we nog even heerlijk nagenieten met een hapje in het havenrestaurant. Dat smaakt wederom uitstekend. Het seizoen is wat laat, maar wel erg lekker van start gegaan.

Home Home Home gastenboek

22mei Lelystad Houtribhaven - De Blocq van Kuffeler W.S.V. Op weg naar het BZc Pinksterweekend

WindWest 3-4
WeerBewolkt, 20°C
Vertrek17:15
Aankomst20:00
Log6330,7 - 6341,7 (11,0 Nm)

Het is Pinksteren dit weekend en zoals elk jaar doen we mee aan het Pinksterweekend evenement van de BZc. Robin heeft morgen zijn laatste wedstrijd van het seizoen en daarna een BBQ. Hij blijft dit weekend thuis. In plaats daarvan heeft Nienke een vriendinnetje meegenomen, Janique. We willen eigenlijk vandaag al naar de bestemming, Muiderzand Marina in Almere, varen. De meiden moeten echter nog naar school en als we eindelijk vaarklaar zijn, is het al bijna avond. In de sluis mogen we mee met een binnenvaarder. Die vind het blijkbaar grappig om nog even de schroef vol in werking te zetten als we binnenvaren. We worden weggezet richting sluismuur en hebben de pech dat een fender precies bij het trappetje uitkomt en dus niets doen. Gelukkig hebben we een goede stootrand.
Na de sluis kunnen we lekker zeilen, maar wel scherp aan de wind. Het is zelfs net niet bezeild waardoor we een slagje moeten maken. Bij Blocq van Kuffeler vinden we het mooi geweest en we duiken naar binnen. Niet veel later valt de wind helemaal weg. We liggen uitstekend in de gastenkom.

23mei De Blocq van Kuffeler W.S.V. - Almere Muiderzand Marina Voor pampus

WindNoord 4-5
WeerRegen, later opklaringen en zon, 19°C
Vertrek10:15
Aankomst12:00
Log6341,7 - 6351,1 (9,4 Nm)
Gps9,5 Nm

De dag begint zoals voorspeld met regen en een stevige noordenwind. Er trekt een klein front over. Als de regen voorbij is, maken we los voor het laatste stukje naar Almere. Met de wind van achteren vinden we alleen de fok wel voldoende zeil. We lopen zelfs daarmee nog een dikke 5 knopen. Als we de hoek omgaan en achter de dijk in de luwte komen, wordt het allemaal erg relaxed. In de haven zijn we bijna een uur bezig om van de steiger af te komen. Overal komen we bekenden tegen en natuurlijk moet er het een en ander worden bijgesproken.
We gaan ons melden en komen met een goed gevulde goodiebag terug aan boord. Vervolgens naar de meldsteiger waar een platte schuit klaarligt om het hele gezelschap naar Pampus te brengen. Op Pampus krijgen we een rondleiding met een eigen gids. Interessant om het fort van binnen te zien. Als we weer buiten komen, schijnt de zon. We gaan op het terras zitten en genieten van het plotseling heerlijke weer. Terug op de haven hebben we achtereenvolgens de steigerborrel en het diner in het uitstekende Harbour House op de haven, afgesloten met een gezellig feest.

24mei Almere Muiderzand Marina - Almere Muiderzand Marina Wedstrijd dobberen

WindVar 1-2, later West 3
WeerZonnig, 21°C
Vertrek12:00
Aankomst16:30
Log6351,1 - 6357,6 (6,5 Nm)
Gps8,0 Nm

Vandaag de wedstrijddag waarin we het tegen de andere Bavaria's mogen opnemen. Zoals vrijwel elk jaar staat er nauwelijks wind op de Pinksterzondag. Wel is het prachtig weer. We lopen voor het eerst in tijden weer eens in ons T-shirt buiten. Bij het Palaver wordt gekozen voor één van de kortste banen, minder dan 8 mijl. Bij de start zijn we goed weg, samen met de Festa waarmee we de rest van de wedstrijd continu een strijd voeren om de voorste positie. Er is nauwelijks wind en onze snelheid schommelt tussen de 1 en 2,5 knoop. De wedstrijd wordt met de helft ingekort als de verwachte wind uitblijft. We zijn nog steeds vlak bij de Festa. Gebroederlijk dobberen we richting de finish als de wind helemaal wegvalt. We hebben zelfs niet genoeg roerdruk om koers te houden. Het finishschip heeft het anker gehesen en is zo'n 300 meter voor ons komen liggen zodat we in ieder geval nog kunnen finishen. We besluiten de roeispanen te pakken en zowaar krijgen we enige snelheid. En dan, 100 meter voor de finish, komt de wind en meteen goed ook. We finishen als eerste, maar de overige boten halen onze met veel moeite opgebouwde voorsprong zeer snel in.
Uiteindelijk worden we 2e in onze klasse en ergens middenmoot in de eindklassering. Na de gebruikelijke steigerborrel gaan we heerlijk barbecueen in het Harbour House. Helaas komt het volgende front alweer langs en moeten we binnen eten. Daardoor is het erg vol, maar ook erg gezellig.

Home Home Home Home gastenboek

25mei Almere Muiderzand Marina - Lelystad Houtribhaven Lekker ritje terug naar Lelystad

WindVar 1, later NW 4
WeerBewolkt, 17°C
Vertrek11:45
Aankomst15:45
Log6357,6 - 6376,7 (19,1 Nm)
Gps20,0 Nm

Bij de supermarkt op de haven kunnen we heerlijke broodjes en croissants afhalen. Ook vandaag is het perfect geregeld. We ontbijten en praten nog wat na met de diverse clubgenoten onder het genot van koffie. Tegen de middag maken we los, er staat dan nog nauwelijks wind. Het eerste stuk gaat daarom op de motor en we hebben even de angst dat we de hele weg terug moeten moteren. Maar al gauw komt de wind en net als gisteren ook meteen stevig. Binnen 5 minuten gaan we van windkracht 1 naar windkracht 4, gelukkig uit een prima hoek zodat we heerlijk kunnen zeilen. Met 6 tot 7 knopen gaan we richting de welbekende paal van Lelystad. Nienke en Janique komen naar buiten, het wordt binnen toch wat oncomfortabel. Nienke neemt het stuur over en houdt dat vol tot aan de sluis. We schutten redelijk vlot en liggen binnen 4 uur na vertrek vast in onze eigen box. Het was wederom een heerlijk pinksterweekend met veel wisselende omstandigheden en uiterst gezellige clubgenoten.

04jul Lelystad Houtribhaven - Urk Gemeentehaven Hot dogs en een visje

WindZO 2-3 ruimend ZW 1-3
WeerZonnig, 31°C
Vertrek10:00
Aankomst13:00
Log6376,7 - 6384,7 (8,0 Nm)
Gps9,8 Nm

Zo lang hebben we moeten wachten op de zomer dit jaar, en vervolgens krijgen we hem in extremis. De temperaturen zijn in enkele dagen van onder de 20 naar ver boven de 30 geschoten. Ook vandaag halen we met gemak de 31 graden. Gisteren zijn we aan boord gekomen, maar we hadden geen zin meer in een avondritje. Daarom rustig aangedaan en heerlijk geslapen op de boot. Vanochtend begon al redelijk warm en om 10 uur vinden we het tijd om de verkoeling van het water op te zoeken.
We beginnen lekker met een bakstag windje richting Urk, maar bij de Flevocentrale wordt het steeds achterlijker en ook steeds minder. We hebben geen haast, want in de haven is het nog warmer dan aan boord en we dobberen wat richting de vuurtoren. Als de wind er helemaal mee ophoudt, zijn we al dicht bij de haven en starten we de motor voor het laatste mijltje. De steiger langs de dijk is uitgebreid voor de bruine vloot en ook het jachtendeel is nu voorzien van karakteristieke hoge meerpalen. We hebben nog een plekje aan de kant en tot onze verbazing krijgen we geen buren. Wel leggen we lange lijnen om te voorkomen dat de boot gaat trekken door de deining van de eindeloze rij boten en bootjes die in en uit varen. Het is zo warm dat we binnen verkoeling zoeken. Ook de honden hebben het erg warm. Hun koelbandjes (om de nek) lijken wel wat te helpen. In de loop van de middag steekt een windje op en wordt het veel aangenamer.

05jul Urk Gemeentehaven - Lelystad Houtribhaven Voor de bui binnen

WindWindstil
WeerZonnig, 25°C
Vertrek09:00
Aankomst11:00
Log6384,7 - 6393,6 (8,9 Nm)
Gps9,8 Nm

Na een warme en door de Urker jeugd onrustige nacht, is het 's morgens oorverdovend stil. Ook de wind is gaan liggen, maar de verwachtingen zijn niet gunstig; er komt een onweersfront over met veel wind en regen. Dit willen we voor zijn, dus we vertrekken behoorlijk vroeg en ontbijten onder het varen. Het IJsselmeer is blak en dan ontstaat zoals zo vaak het vervelende probleem van de vliegjes die vanuit het water overal op de boot komen te zitten. We laten de motor en stuurautomaat het werk doen en verplaatsen ons naar binnen, met uitzondering van de uitkijk die bij de boeg gaat zitten om de meeste vliegjes te vermijden. Als we bij de Marina aankomen, wordt de lucht donker. We varen snel door richting de box en zijn net op tijd. Als we vastmaken klinkt de eerste klap onweer en even later begint het te spetteren. De bui trekt grotendeels langs, maar lijkt een voorbode van meer. We pakken daarom de spullen en keren huiswaarts.

0704-01

De avond valt over Urk

10jul Lelystad Houtribhaven - Stavoren spoorhaven Samen uit

WindW 3-4
WeerZonnig, 21°C
Vertrek10:45
Aankomst15:30
Log6393,6 - 6415,6 (22,0 Nm)
Gps23,4 Nm

Voor het eerst in lange tijd zijn we zonder de kinderen aan boord. Het is weer even wennen om met z'n tweeën te zijn. Gisteren niet gevaren, we waren pas in de middag aan boord en het weer nodigde niet bepaald uit om weg te gaan. Vandaag het plan opgevat om naar Broekerhaven te varen. Bij de houtribsluizen blijkt de oostkolk echter op dubbelrood te staan en gezien de binnenvaarders die aankomen lijkt het lang wachten om geschut te worden. Daarom de boeg gekeerd en het gat uit naar het noorden.

Het is prachtig zeilweer met een lekker zonnetje en windje 3 to 4 in de rug. Tot de kop van het Enkhuizerzand is het lui zeilen. Daarna moeten we een keuze maken waar we willen overnachten. We kiezen de richting Stavoren en gaan wat scherper aan de wind varen, waardoor de boot lichtjes hellend door het water zoeft. Het is werkelijk briljant zeilweer en toch zien we enkele stokkenboten motorend het IJsselmeer oversteken. Als je nu niet zeilt, wanneer dan wel?

Als we bij Stavoren zijn, zakt de wind behoorlijk in. We dobberen richting Spoorhaven en daar vinden we het welletjes. Er is nog een mooi plekje aan het einde van de kade bij het sluisje waar we precies passen. 's Avonds eten we heerlijke mosselen bij 't Vrouwtje van Stavoren op het terras met uitzicht op de boot.

11jul Stavoren spoorhaven - Enkhuizen Buitenhaven Op en neer voor Enkhuizen

WindZZO 2-3
WeerZonnig, 23°C
Vertrek10:45
Aankomst14:30
Log6415,6 - 6430,3 (14,7 Nm)
Gps15,2 Nm

De ochtend begint fris en licht bewolkt, maar we kunnen al buiten ontbijten en daarna loopt de temperatuur snel op naar aangename waarden. Omdat we zondag op tijd thuis willen zijn, zetten we koers naar een haven iets dichter bij huis, Enkhuizen. Het begin is stevig, hoog aan de wind met windkracht 4 in het volle tuig. Al gauw zakt de wind iets af en zeilen we op het gemak richting de Noord-Hollandse kust. Enkhuizen is niet bezeild en we moeten kruisen. De wind draait behoorlijk en zakt steeds verder in, waardoor we slagen maken van bijna 120 graden waar 90 normaal is. Het schiet niet erg op, maar dat vinden we eigenlijk wel prettig. Op het water is het erg aangenaam en in de haven is het al gauw warm. Langzaam maar zeker komt Enkhuizen steeds dichterbij en uiteindelijk gaan toch de zeilen omlaag en varen we de haven in.

Het is nog redelijk rustig en we leggen vast aan een Duitse Hanse 37. Dit blijken vakantiegangers die van Lübeck (Oostzee) op weg zijn naar Wight en door de harde zuidwesterwind bij de Eems naar binnen zijn gegaan en tot hun verbazing in een prachtig zeilgebied terecht zijn gekomen. Soms vergeten we wel eens hoe mooi ons IJsselmeer eigenlijk is.

12jul Enkhuizen Buitenhaven - Lelystad Flevo Marina Naar de werksteiger

WindZuidwest 3-4, vlagen 5
WeerBewolkt en af en toe een spat regen, 20°C
Vertrek09:45
Aankomst12:30
Log6430,3 - 6444,0 (13,7 Nm)
Gps14,5 Nm

Vannacht is het weer behoorlijk omgeslagen. We worden wakker met een westenwind en zware bewolking. We willen op tijd terug om Robin op te halen bij een vriend waarmee hij een week in Frankrijk was en bovendien moeten we de boot aan de werksteiger van de Flevo Marina leggen. Het lijkt erop dat de boiler lek is en water hevelt naar het koelwater van de motor. Deze loopt continu over met water in het motorruim als gevolg. We liggen tweede in een rijtje van vijf en willen als eerste weg. Het duurt even voordat iedereen klaar en los is, maar nog voor tienen varen we Enkhuizen uit.

Het is zo'n typische Enkhuizen-Lelystad trip die we al zo vaak hebben meegemaakt. Voor de wind het gat uit, dan met ruime wind richting de kop van het Enkhuizerzand waarbij de wind steeds meer toeneemt. Na de kop is het volle bak aan de wind naar Lelystad. Een bui die overtrekt geeft nog een beetje extra wind en met vol tuig gaat het erg hard. We tikken zelfs de 8 knopen aan op het log aan met 60 graden schijnbare wind. Bij Lelystad neemt de wind flink af en we kunnen in alle rust de zeilen laten zakken bij de Flevo Marina. Daarvandaan een lange wandeling naar de auto die nog op de Houtribhaven staat en weer terug om de spullen van boord te halen. Uiteindelijk is het nog dik in de middag dat we weer thuis zijn.

26jul Lelystad Flevo Marina - Lelystad Houtribhaven Nieuwe boiler

Vertrek14:00
Aankomst14:30
Log6444,0 - 6445,6 (1,6 Nm)

De boiler is vervangen. We halen de boot op bij de Flevo Marina en leggen deze weer op zijn eigen plekje in de box