titelbalk

Vertrek11:15
Aankomst16:15
Gps22,4 Nm

De lente wil niet echt beginnen. Met name de laatste 10 dagen van April zijn koud geweest met sneeuw, hagel en heel veel regen en wind. Ons plan om met de Bavaria Zeilclub naar Londen te zeilen deze week, hebben we afgelopen week al opgegeven. De voorspellen waren uiterst slecht. Gelukkig lijkt het weer wat op te knappen en we hebben nog een hele week vakantie. We willen wat dagen op de wadden doorbrengen.
Na een inpak- en opruimdag gisteren vertrekken we na een goed ontbijt richting het noorden. De wind is behoorlijk tegen, zelfs Urk is niet bezeild, en vooral heel erg koud. Aan het stuur in de wind is het zelfs met een ski-jas plus zeiljack koud. Langzaam maar zeker krimpt de wind en kunnen we steeds noordelijker varen. Het betekent wel dat Stavoren en Enkhuizen beide niet bezeild zijn. We gaan overstag en zeilen een stuk richting Enkhuizen. Dit wordt ook onze eindbestemming voor vandaag. Ondanks het heerlijke zonnetje zijn we koud en hebben geen zin meer.
In de buitenhaven liggen we weer heerlijk in de kom waar het uit de wind en in de zon echt lenteachtig is. Na het eten en een heerlijk ijsje gaan de luiken dicht en spelen we nog een spelletje in de kajuit.

02mei Enkhuizen Buitenhaven - Makkum Marina Voor het lappie

WindZuid 4 afnemend 3
WeerZonnig met sluierbewolking, 15°C
Vertrek12:00
Aankomst17:00
Gps23,9 Nm

De ochtend begint met een heerlijk zonnetje. We doen rustig aan, halen croissantjes in de havenwinkel en zijn pas tegen de middag klaar voor vertrek. De wind is gedraaid naar zuid en we willen naar het noorden, dus we varen met de wind in de rug richting Stavoren. Er staat flink wat wind en op alleen het grootzeil lopen we ruim 5 knopen. Als de wind wat inzakt, zetten we de uitgeboomde fok erbij en gaan op de melkmeid verder. Gezien de voorspellingen (morgen noordwest), gaan we nog even door tot Makkum. Kort bij de haven valt de wind weg en komen de vliegjes. De laatste twee mijl gaan daarom op de motor. Als de wind goed is, kunnen we dan morgen doorvaren naar Harlingen of Vlieland.

0502-1

Uitslapen

03mei Makkum Marina - Harlingen Noorderhaven Sprint naar Harlingen

WindNoordwest 4
WeerZonnig, 15°C
Vertrek14:45
Aankomst17:00
Gps10,6 Nm

Nadat 's nachts de regen is overgetrokken klaar het in de ochtend snel op en is het heerlijk weer. De noordwesten wind staat nog flink door, dus Vlieland is vandaag geen aanrader. We maken er een luie dag van en vertrekken pas 's middags richting de Lorentzsluizen die net weer open zijn na een grondige renovatie... althans de kleine sluis, want de deur van de grote is alweer kapot na een aanvaring met een Urker visser.

0503-2

Het gaat hard over de Boontjes

We schutten redelijk vlot, het is gelukkig niet druk deze middag. Met vol tuig gaan we de Boontjes op en dan blijkt het nog aardig te waaien. De boot heeft er zin in en met de stroom mee komt de GPS regelmatig boven de 9 knopen. Nauwelijks drie kwartier nadat we de pieren van Kornwerd hebben verlaten, draaien we de haven van Harlingen binnen. Het is redelijk druk, maar er is nog een plekje aan de kant. Dit is wel aan de kade, dus lange lijnen en een wrijfhout van de havenmeester om het tijverschil op te vangen. Gelukkig valt laag water om 3 uur 's nachts als er niemand van boord hoeft.

0503-1

Aan de kade in Harlingen

04mei Harlingen Noorderhaven - Vlieland Aanloophaven Eindelijk naar Vlie

WindZuidwest 2-3
WeerZonnig, 15°C
Vertrek09:00
Aankomst12:30
Gps17,8 Nm

En wederom een prachtig zonnige dag. Dit hadden we niet verwacht na de zeer matige voorspellingen van vorige week. Om half acht vertrekken de eerste boten al uit de haven. Wij pakken de brug van 9 uur, een half uurtje na hoogwater Harlingen. Eenmaal buiten zetten we zeil en tot onze verbazing staat er genoeg wind om werkelijk te kunnen zeilen. Het gaat niet heel hard, maar met stroom mee is het prima te doen. Op het water zie je goed de groepjes zeilboten van de verschillende brugopeningen voor ons en later ook achter ons. We genieten met volle teugen van het heerlijke zeilweer en het wad. Na 8 jaar en ruim 6500 mijl gaan we eindelijk eens naar onze eigen waddeneilanden!

0504-1

In de haven is het (nog) niet druk

Als we de Griend voorbij zijn en naar het noorden draaien, valt de wind bijna geheel weg en doet vooral de stroom het grote werk. We halen toch nog 5 knopen terwijl we voor ons gevoel nauwelijks vooruit gaan. Gelukkig staat de Blauwe Slenk vol met boeien die we rustig langs zien komen. Bij Vlieland moet het allerlaatste stukje tegen stroom en wind op de motor en dan kunnen we de nauwe ingang van de haven indraaien. Het is niet druk, met name bij de boxen van onze lengte is nog veel ruimte. Sinds de vorige keer dat we hier waren is de haven echt enorm veel luxer geworden. Misschien niet gezelliger, maar wel veel comfortabeler.
's Middags genieten we in korte broek onder het genot van een biertje van het heerlijke weer. Uit de wind lijkt het bijna zomers. Dat het slechts 15 graden is, merk je als er een sporadisch wolkje voor de zon schuift.

05mei Vlieland Aanloophaven (ligdag) Dagje genieten op Vlieland

WindZuidoost 4, afnemend 2-3
WeerZonnig, 18°C

Vandaag blijven we een dagje liggen om te genieten van het eiland, het prachtige weer en onze vakantie. We slapen heerlijk uit, ontbijten met broodjes van de splinternieuwe havenwinkel en lopen dan naar het dorp waar de jongens mountainbikes huren en samen over Vlieland gaan crossen. Wij maken een lange wandeling met de honden door het bos en via het strand weer terug. Ze vinden het heerlijk in het water, maar zijn gauw genezen van het drinken. Veel te zout!

0505-1

Mooi Vlieland

's Avonds eten we een enorme berg pannekoeken. Morgen waarschijnlijk een middagtrip terug naar Harlingen en dan rustig weer afzakken naar Lelystad. De voorspellingen zijn fantastisch met veel zon en temperaturen die gaan oplopen richting 25 graden. Wie had dat kunnen denken toen we afgelopen zaterdag nog de kachel volop aan hadden staan.

0505-2

In de verte ligt Terschelling

Home Home Home Home gastenboek

06mei Vlieland Aanloophaven - Makkum Marina Zeilend over een stiller wordend wad

WindZuidoost 2-3
WeerZonnig, 21°C
Vertrek16:00
Aankomst21:30
Log6445,6 - 6469,5 (23,9 Nm)
Gps28,9 Nm

Na een paar prachtige dagen op Vlieland wordt het tijd om terug te keren richting huis. Het tij voor Harlingen gaat tegen 16:30 uur lopen, dus we gaan om 16:00 weg om het laatste beetje stroom naar buiten te pakken. Er staat iets meer wind dan we dachten en we kunnen heerlijk zeilen. Rond kentering draaien we de Vliestroom op en tot onze verbazing gaan veel zeiltjes omlaag en wordt de reis op de motor voortgezet. Wij blijven samen met enkele andere genieters zeilen en hoewel we moeten kruisen, schiet het aardig op met een flinke stroom mee naar binnen. Op de Blauwe Slenk wordt het krapper en de ferries komen af en aan, waarschijnlijk vanwege de Harlingen-Terschelling roeirace. We moeten vaak overstag, terwijl binnen de eieren worden gebakken voor het avondeten. Bij de pollendam moet even de motor bij. Het is zo druk dat we niet kunnen kruisen.

0506-1

De avond valt en de wind valt weg

Bij Harlingen aangekomen zien we dat de Boontjes bezeild is en we bedenken ons geen moment. Harlingen blijft links liggen en we zeilen richting Kornwerd. Helaas duurt de pret niet al te lang. De wind wordt allengs minder en als we met tegenstroom nauwelijks meer vooruit komen, moet toch het ijzeren zeil gezet. Vlak voor de schemering varen we de pieren van het sluizencomplex binnen. Schutten gaat zeer vlot en 20 minuten later liggen we op een rimpelloos IJsselmeer. We steken over naar Makkum en zoeken in het donker naar de box. Daarna nog even een snackje en naar bed.

07mei Makkum Marina - Urk Gemeentehaven Dicht bij huis, maar nog even niet

WindZuidoost 3-4 krimpend Oost
WeerZonnig, 25°C
Vertrek12:15
Aankomst19:15
Log6469,5 - 6503,2 (33,7 Nm)
Gps34,5 Nm

De zomer is plotseling losgebarsten. Nederland is even het warmste land van Europa met temperaturen boven de 25 graden. Gelukkig staat er nog een flinke oostelijke bries. Het duurt even voor we onderweg zijn na de late tocht van gisteren. We ontbijten uitgebreid met warme broodjes en verse jus. Tegen lunchtijd verlaten we de haven en zetten koers zuid. Stavoren is net bezeild. We moeten flink om voor een groot veld optimisten die wedstrijden varen voor Hindeloopen. Daarna richting de boeien van het vrouwenzand. Voorbij Stavoren draait de wind verder oost. We kunnen redelijk richting de kop van het Enkhuizerzand sturen en zijn eigenlijk op de route naar Lelystad. Maar we willen nog niet naar huis en maken een slag noordelijk om bij Urk uit te komen. We zijn vrij laat en het is enorm druk. Na een rondje door de haven vinden we een plek als 4e aan de dijk. Lagerwal, maar er is niets beters. We bestellen pizza die we laten bezorgen zodat het warm blijft. De bezorger komt niet verder dan het begin van de haven, maar we eten ze warm. Morgen toch echt terug naar Lelystad.

08mei Urk Gemeentehaven - Lelystad Houtribhaven Vroege vogels

WindOostelijk 3-4 met later vlagen 5
WeerZonnig, 27°C
Vertrek08:30
Aankomst10:15
Log6503,2 - 6512,6 (9,4 Nm)
Gps9,9 Nm

Er wordt wat meer wind voorspeld in de middag en we liggen aan lagerwal niet echt prettig. Daarom maken we al vroeg los. Met halve wind varen we uiterst soepeltjes richting "de paal". Na anderhalf uur gaan de zeilen alweer naar beneden en varen we richting onze box. Daarna opruimen, schoonmaken en watertanken zodat we klaar zijn voor het pinksterweekend volgende week. Daarna naar huis om Ajax op de slotdag het kampioenschap te zien verspelen.

14mei Lelystad Houtribhaven - Lelystad Bataviahaven Sluisje zuid

WindNoordwest 5-6
WeerBewolkt met een spatje regen en af en toe zon, 11°C
Vertrek09:30
Aankomst10:15
Log6512,6 - 6514,2 (1,6 Nm)
Gps1,8 Nm

Na het prachtige weer van de afgelopen week in gisteren een front overgekomen waarbij de temperatuur in enkele uren zo'n 10 graden is gedaald. Bovendien is het flink gaan waaien. We kwamen zo laat aan, dat we niet meer zijn vertrokken en daarom zijn we lopend even richting Bataviahaven gegaan waar het Pinksterweekend van de BZc plaatsvindt. Na een gezellige borrel weer teruggelopen naar de boot en te kooi gegaan. Het heeft de hele nacht doorgewaaid, maar de wind is wel iets richting Noordwest gekrompen. Richting de sluis hebben we daarom een beetje luwte. Bij de Bataviahaven worden we door de organisatie verwelkomd, die ons een krap plekje aanwijst. We verspelen de vlaggestok bij het aanleggen. Verder is het vooral een gezellig weerzien met clubgenoten. Na een bezoek aan de Bataviawerf en een demo van de KNRM gaan we heerlijk eten in het havenrestaurant. Ondertussen blijft het hard waaien.

0514-1

Uitleg op de Batavia

15mei Lelystad Bataviahaven Leentjebuur

WindNoordwest 5-6 met vlagen tot 35 knopen
WeerBewolkt met af en toe een bui, 11°C

Vandaag is de wedstrijddag, maar vanwege de harde wind wordt de officiële clubwedstrijd afgelast. Er wordt een alternatieve wedstrijd gehouden met 6 schepen waarop vele opstappers zich kunnen melden. Wij varen mee op de Festa, een 36 voeter. Het wordt een enerverende wedstrijd met veel wind en ruig zeilen. We worden uiteindelijk eerste in de klasse en tweede overall.
De steigerborrel is vandaag binnen en loopt naadloos over in het diner. De BBQ is vanwege het weer vervangen door een grillmaaltijd, maar die is ook heerlijk. Na het eten, de prijsuitreiking en een gezellige nazit keren we moe maar voldaan terug aan boord.

Home Home Home gastenboek

16mei Lelystad Bataviahaven - Lelystad Houtribhaven Sluisje noord

WindNoordwest 3-4
WeerZon, wolken en regen, 13°C
Vertrek16:45
Aankomst17:30
Log6514,2 - 6515,5 (1,3 Nm)
Gps1,5 Nm

Vandaag vertrekt iedereen weer naar de eigen haven. Omdat ik eerst een inhaalwedstrijd moet spelen, gaan we pas aan het eind van de middag terug. Vrijwel iedereen is inmiddels vertrokken. We gaan de sluis door en leggen de boot weer in de eigen box. Dit weekend is ze gebruikt als waterkip (caravan).

09jul Lelystad Houtribhaven - Lelystad Houtribhaven Dobberen en bijpraten

WindZuidwest 1-3
WeerZon, later regenachtig, 20°C
Vertrek11:15
Aankomst15:00
Log6515,5 - 6515,5 (0,0 Nm)
Gps7,0 Nm

We gaan een dagje zeilen met Martijn Veen, oud collega en vast bemanningslid tijdens onze 24-uurs wedstrijden. We hebben een mooie dag uitgekozen met volop zon, maar de wind laat het helaas afweten. We dobberen langzaam richting Trintelhaven, terwijl we een hoop bij te praten hebben nadat we elkaar een tijd niet gezien hebben. Dan zien we de lucht voor ons donkerder worden en checken buienradar. Die geeft regen van 15:00 uur, dus we keren maar om en zeilen terug richting Lelystad. Bij de Flevo Marina maken we een korte tussenstop om te tanken, zodat we dat niet meer aan het begin van de vakantie hoeven te doen. Daarna terug naar onze eigen box. We liggen net vast als het begint te spetteren.
's Avonds heerlijk gegeten bij Jan Goos en afgesproken om dit binnenkort eens te herhalen.

0709-1

Weer een Martijn aan het stuur