titelbalk

WeerZonnig en droog
Log7210,6
Gps0,1 Nm

De boot heeft vier seizoenen in het water gelegen, dus het is hoog tijd om haar op de kant te zetten. We willen in een lang weekend alles in orde maken, maar dan heb je wel goed weer nodig in combinatie met voldoende tijd. Het hemelvaartweekend is de eerste gelegenheid die past en vandaag halen we de boot uit het water. Als de onderkant zichtbaar wordt, schrikken we wel een beetje. Wat een hoop aangroei! Het voordeel van uit het water gaan in deze tijd is wel dat je alle tijd krijgt om de hogedrukspuit te gebruiken en na een half uurtje ziet het er allemaal weer een stuk beter uit. En we weten nu ook waarom het log niet meer werkte : er kwam geen water meer langs door de aangroei die ervoor zat.

2019-0525-01

Flinke aangroei aan de romp

Donderdag (hemelvaartsdag) was het weer matig. We hebben vooral gewinkeld voor anti-fouling, kwasten, cleaner, etc. Vrijdag, zaterdag en zondag hebben we vervolgens heel hard geklust met als resultaat een prachtig schone romp die vol in de was staat en een strak onderwaterschip in de anti-fouling.

2019-0602-01

Schoon schip

Volgens planning gaat onze dame dinsdag het water weer in. Klaar voor nieuwe reizen!

Home Home Home Home gastenboek

07jun Lelystad Houtribhaven - Medemblik Regattacentrum Met een schoon schip op pad

WindOostzuidoost 4-6
WeerZon en wolken, 22°C
Vertrek12:45
Aankomst16:45
Log7210,6 - 7233,9 (23,3 Nm)
Gps24,8 Nm

Onze dame ziet er onder water weer pico bello uit en vandaag gaan we op pad richting Medemblik voor ons traditionele pinksterweekend met de Bavariaclub. Vanwege we weersvoorspelling van morgen (Zuid 7-8) gaan we vandaag reeds op weg. Het is haasten, want 's morgens moet er gewerkt worden en tegen de avond wordt een onweersfront verwacht. Het log doet het weer - de aangroei is immers verdwenen - en ook voor de rest gaat de Ægir weer als een vis door het water. We hebben flinke vlagen bij de haven en na het zetten van het grootzeil laten we de fok nog even weg. Het eerste stukje is vrij hoog aan de wind en we hebben geen zin om een rif te steken. Na de Flevo Marina gaan we iets ruimer varen, maar de wind blijft aantrekken en we lopen tegen de 7 knopen, dus de fok blijft ingerold. Het gaat hard en na de ronding van het enkhuizerzand gaan we vrijwel voor de wind nog harder. We surfen van de golven en lopen regelmatig tot 8,5 knoop door het water.

Bij Enkhuizen neemt de wind duidelijk af en het laatste stuk is het vrij relaxed varen. Het opruimen van het grootzeil bij lagerwal is nog even flink werken en mijn bril - die ik meestal af doe bij dit soort werkjes - wordt door een reeflijn van mijn hoofd geslagen. Hij waait gelukkig precies de kuip in! Als we vastliggen, komt vrijwel direct de regen. Onze timing is perfect geweest. We drinken koffie met enkele clubgenoten en gaan met Rob en Margriet heerlijk uit eten in Medemblik. We zijn pas laat terug aan boord en gaan direct te kooi.

08jun Medemblik Regattacentrum Stormachtig dagje

WindZuid 7-8
WeerBewolkt met regenbuien, later droog, 19°C

De voorspelde wind komt al heel vroeg in de ochtend en als we opstaan fluit de wind door de haven. We liggen hogerwal en prima beschut, maar de regen komt 's morgens wel schuin van achteren in, dus de luiken blijven dicht. Het is fris en we zetten zelfs de kachel aan. Tussen de buien door doen we boodschappen. 's middags klaart het wat op en dat is maar goed ook, want we hebben een - aangepast - buitenprogramma. Het suppen (roeien op een surfplank) kan door de harde wind niet doorgaan, maar we krijgen wel een steigerborrel en rondleiding in het stoommuseum. 's Avonds hebben we een BBQ met muziek in de strandtent bij de haven. Erg gezellig en behoorlijk knus, want het terras is door de harde wind niet te gebruiken.

09jun Medemblik Regattacentrum - Medemblik Regattacentrum Waar is de wind

WindVariabel 0-3
WeerZonnig, 21°C
Vertrek11:30
Aankomst15:45
Log7233,9 - 7249,4 (15,5 Nm)
Gps17,4 Nm

De harde wind is gisteren in de late avond gaan liggen en de volgende ochtend waar er een matig briesje. We ontbijten rustig, want het palaver voor de traditionele wedstrijd is pas om 11:00 gepland. We starten allemaal tegelijk tussen 12:00 en 12:15 waarbij de starttijd wordt genoteerd. Met een voorspelde afnemende wind, starten we zo vroeg mogelijk en om 12:02 gaan we bovenwinds in het veld over de lijn. We liggen prima en varen op met de vele bavaria 37 en 38 schepen en houden zelfs een 39 en 40 bij. Halverwege het eerste rak komen we echter onder een wolk terecht waar de wind volkomen wegvalt. In de lokale dolldrum worden een aantal schepen gevangen terwijl de rest van ons wegvaart. Een kwartier later komt de wind pas weer terug en dan varen we binnen de kortste tijd 6 knopen om vervolgens in het tweede rak weer onder de wolk te komen waar iedereen dobbert. Uiteindelijk moet de wedstrijd worden afgeblazen bij een volkomen gebrek aan wind. Wat een verschil met gisteren!

2019-0609-01

Nog een beetje wind in het begin

Als iedereen terug is, gaan we Medemblik in waar we in de lokale brouwerij een aantal heerlijke biertjes mogen proeven. Vooral de Kwaaie Pier (9,5%) gaat er goed in. Daarna hebben we een uitstekend buffet in Hotel Medemblik waar het erg gezellig is aan tafel. De teleurstelling van de afgebroken wedstrijd is al gauw vergeten!

10jun Medemblik Regattacentrum - Lelystad Houtribhaven Snel naar huis

WindNoord/Noordoost 5 afnemend 3
WeerWolken met af en toe zon, 21°C
Vertrek11:00
Aankomst15:00
Log7249,4 - 7273,1 (23,7 Nm)
Gps24,7 Nm

Het is bijzonder weer de laatste dagen. Zaterdag stormachtig, zondag windstil en deze ochtend staat er weer een flinke kracht 5 uit de noordelijke hoek. We ontbijten rustig en zeggen de verschillende deelnemers gedag. Dan maken we los voor een stevig ritje naar huis. We zetten het grootzeil met een rif en dat is prima voor deze wind. Hoog aan de wind lopen we ruim 6 knopen door het water en als we ter hoogte van Andijk iets kunnen vallen, schiet de meter over de 7 om daar niet meer onder te komen tot aan de kop van het Enkhuizerzand. Dan wordt de wind achterlijk en begint langzaam maar zeker af te nemen. We halen het rif eruit en glijden richting de thuishaven. Ook nu begint het kort nadat we vast liggen te regenen, maar het is een kort buitje. Net als op de heenweg zijn we in 4 uur over wat netjes is voor de ruim 24 mijl.

2019-0610-01

We varen op met de 4 seasons

Home Home Home Home gastenboek

23jun Lelystad Houtribhaven - Urk Gemeentehaven - Lelystad Houtribhaven Heen-en-Weer

WindOost/Noordoost 2-4
WeerZonnig, 28°C
Vertrek10:15
Aankomst Urk13:15
Vertrek Urk16:45
Aankomst18:45
Log7273,1 - 7293,0 (19,9 Nm)
Gps21,7 Nm

We wilden een weekend gaan zeilen, maar Nienke wilde graag mee en die moest tot half zes werken. Als we op de haven aankomen is het al vrij laat en er staat een flinke 4 uit het noordoosten, precies de richting die we op wilden (Urk of Enkhuizen). We besluiten het vertrek tot de volgende morgen uit te stellen. Deze zondag beloofd warm te worden, dus we gaan lekker op tijd het water op. De wind is iets oostelijker waardoor Urk net bezeild is. Met een zwak windje halen we met moeite de 4 knopen. Richting de Flevocentrale krijgen we meer wind, maar die krimpt ook flink naar het noordoosten waardoor Urk niet meer bezeild is. Met een flinke slag komen we toch net na lunchtijd aan en maken vast aan de lange steiger bij de dijk. Uit de wind is het meteen benauwd en warm. We kijken op de tablet naar de Grand Prix van Frankrijk die ongekend saai en waar Verstappen 4e wordt.

De terugreis is uiterst relaxed met een iets ruime wind. Wederom gaat het harder waaien ter hoogte van de Flevocentrale en binnen de kortste tijd komen we in het zicht van de haven. Uiteindelijk een heerlijk weekendje en een top zeildag!

07jul Lelystad Houtribhaven - Lelystad Houtribhaven Kris kras

WindNoordwest 4-5 afnemend 3
WeerBewolkt, 18°C
Vertrek10:30
Aankomst14:45
Log7293,0 - 7314,8 (21,8 Nm)
Gps23,6 Nm

Na het prachtige weer van de afgelopen weken is het dit weekend duidelijk minder. Gisteren wilden we al gaan varen, maar kwam de regen de hele middag naar beneden. We zijn wel naar de boot gegaan en zijn begonnen met de voorbereidingen voor de vakantie: kastjes opruimen, oude voorraden weggooien en diverse kleine klusjes. 's Avonds prima gegeten bij de Brass, het restaurant op de haven.

2019-0707-01

Uitwaaien achter het stuurwiel

Vandaag neef Koen aan boord om een dagje mee te gaan. 's Morgens vroeg nog een beetje regen, maar daarna klaart het op en na de koffie gaan we op pad. Er staat een stevige wind en voor het gemak zetten we een rif. De boot loopt daar prima op en we cruisen lekker richting Urk. Een echt doel hebben we niet, dus als we in de buurt komen, gaan we overstag richting Trintelhaven. Ook dit is weer aardig aan de wind, die een beetje vlagerig wordt. Van Trintelhaven gaan we weer naar de overkant, richting de Ketelbrug. Dit is een ruime koers en we halen het rif eruit. Als we bij de dijk zijn, zetten we koers richting Lelystad. De wind is behoorlijk afgenomen en vooral het laatste stukkje gaat erg rustig. Koen vindt het allemaal prachtig en heeft een lang stuk gestuurd, maar hij is wel moe als we terug zijn. Het is toch wel vrij intensief als je niet gewend bent te sturen!

2019-0707-02

Kris kras over het water

13jul Lelystad Houtribhaven - Lelystad Houtribhaven Stevig ritje

WindNoordwest 4 toenemend 5
WeerBewolkt, 18°C
Vertrek13:30
Aankomst16:15
Log7314,8 - 7329,5 (14,7 Nm)
Gps15,8 Nm

Ook dit weekend staat er weer een stevige noordwester. Arthur en Doreen gaan met ons mee vandaag. We willen na de koffie vertrekken, maar er komt een flinke bui aan en die wachten we af. Uiteindelijk vertrekken we pas na de lunch. De wind lijkt bij Lelystad nog mee te vallen, maar eenmaal uit de luwte van de dijk staan er flinke wind en bijbehorende golven. We lozen een beetje met het grootzeil en dan is het met vol tuig nog net goed te doen. Het gaat behoorlijk hard met 6,5 knoop aan de wind. Arthur stuurt een flink stuk en vind het prachtig. Als we in de buurt van Urk komen, krijgt Doreen last van een licht zeeziekte en we besluiten om te keren richting Lelystad. Met deze ruimere koers gaat het allemaal nog wat harder en al snel zijn we weer terug bij de luwte van de dijk. Het laatste stukje gaat heerlijk relaxed.

2019-07013-01

Kris kras over het water

14jul Lelystad Houtribhaven - Lelystad Flevo Marina Naar de buren

WindNoordwest 4
WeerBewolkt, 19°C
Vertrek12:00
Aankomst12:15
Log7329,5 - 7331,4 (1,9 Nm)
Gps1,9 Nm

Zo kort voor de vakantie willen we de motor nog even een beurt laten geven en dus mogen we de Aegir aan de werksteiger van de Flevo Marina leggen. We slapen eerst lekker uit en varen dan naar onze buurhaven. Met wind tegen en de korte afstand hebben we geen zin om zeil te zetten, dus we tuffen rustig naar de haven en leggen de boot neer. Dan maken we de bakskist leeg, zodat ze kunnen kijken of ze kunnen vinden waar de diesel vandaan is gekomen die twee jaar terug in de boot zat.