titelbalk
Zeiljacht ÆGIR
Belevenissen aan boord van onze Bavaria 34 Cruiser
Vakantie 2014 - Rondje Denemarken

01Juli Lelystad Houtribhaven Voorbereidingen




Na vele jaren zuidelijke koersen hebben we nu het plan opgevat om richting het noorden (eigenlijk noordoosten) te varen. We willen naar de Oostzee en daar richting Stockholm varen. Stockholm zelf lijkt wat ver, maar we hopen in ieder geval tot Kalmar te komen. Hiervoor hebben we zes weken uitgetrokken, de langste vakantie ooit voor ons allemaal. De voorbereidingen voor de reis zijn al in de winter begonnen, allereerst door iedereen - werk en privé - te vertellen dat we zes weken afwezig zijn. Daarna de kaarten kopen van het gebied en via internet verkennen van de route en lezen over de ervaringen van anderen. Ook hebben we de boot behoorlijk gepimpt met een plotter, radar, AIS en Wifi boordnet en tot slot een genuaboom voor de 'voor het lappie' koersen.

route

Verwachte route naar Zweden

De kinderen hebben nu al vrij, maar moeten donderdag nog hun rapporten ophalen. Daarna kunnen we vertrekken, dus inmiddels zijn we druk aan het inpakken. Het bier - met name Radler - is al in grote hoeveelheden aan boord en morgen gaan we de kleren brengen. De boodschappen doen we donderdag en dan zijn we hopelijk klaar om de trossen los te gooien op weg naar voor ons onbekende bestemmingen.
Natuurlijk zullen we ook dit jaar weer proberen om het digitale logboek bij te houden. We zijn daarbij afhankelijk van stroom en internet, dus het kan soms wat langer duren. Reacties in het gastenboek vinden we altijd leuk!

Home Home Home gastenboek



02Juli Lelystad Houtribhaven Alles doet het weer




Vandaag zijn de AIS en Marifoon teruggeplaatst. In de loop van de ochtend hebben we de eerste lading spullen (met name kleren) aan boord gebracht en gestouwd. Vervolgens een testje gedaan met marifoon, plotter en AIS. Alles lijkt goed te werken en de AIS positie is uitgelezen; op marinetraffic.com waren we terug te vinden.
Morgen gaan de kinderen hun rapporten ophalen en daarna kunnen we gaan beginnen aan de vakantie. Er zijn nog wel wat kleine klusjes te doen, maar er moet iets overblijven voor onderweg. De weersverwachtingen tot het weekend zijn in ieder geval prima!


03Juli Lelystad Houtribhaven Klaar voor vertrek


WindZW 3-4, afnemend windstil
WeerZon, 23°C


Met een enorme hoeveelheid boodschappen, het buitenboordmotortje en alle laptops, ipad en telefoons gaan we aan boord. De kinderen hebben vanmiddag vakantie gekregen en we zijn klaar voor de reis. Nadat alles is ingeruimd - je vraagt je af waar het allemaal blijft - zijn we te moe om nog te vertrekken. We maken er een luie namiddag van en gaan op tijd naar bed. Morgen varen we uit naar het Noorden.

houtrib

Mooie dag eindigt met fraaie zonsondergang



04jul Lelystad Houtribhaven - Hindeloopen Marina Een rustige start


WindZW > ZO 1-4
WeerZon, later wolkenvelden en lichte regen, 24°C
Vertrek09:30
Aankomst17:30
Log5388,2 - 5413,3 (25,1 Nm)
Gps28,8 Nm


We zijn onderweg! Vanmorgen redelijk rustig aan gedaan, want we kunnen in verband met het ongustige tij toch niet over de Boontjes vanmiddag. Om 9:30 maken we los, de kinderen liggen dan nog in bed. Op de motor varen we naar de Flevo Marina om te tanken. Na een lange tussenstop varen we door richting Stavoren. We beginnen met vrij weinig wind vrijwel pal van achteren, zodat we de nieuwe genuaboom direct uit de verpakking kunnen halen om een mooie melkmeid te maken. Bij de kop van het Enkhuizerzand valt de wind helemaal weg en gaan we op de motor verder. Na een kleine 2 uur kunnen we weer zeilen, nu met zuidoosterwind. Ondertussen bouwen zich flinke bloemkolen op in de blauwe hemel.

0704-1 0704-2

Melkmeid met onze nieuwe boom -- Blak water met lange algensporen bij Trintelhaven

Aanvankelijk wilden we stoppen bij Stavoren, maar nu er eindelijk een lekker windje is, varen we toch nog even door naar Hindeloopen. In de Marina krijgen we een mooi plekje bij het grasveld. Morgen willen we via Harlingen binnendoor naar Lauwersoog. Maar eens kijken hoe ver we gaan komen. Overigens, Het knopje met de wereldbol laat ons route zien.

Home Home Home Home gastenboek



05jul Hindeloopen Marina - Dokkum Stadshaven Proeven aan het Zilt


WindZuid 3, toenemend Zuidwest 5
WeerZon, wolken, regen en tot slot weer zon, 20°C
Vertrek08:30
Aankomst18:30
Log5413,3 - 5450,8 (37,5 Nm)
Gps43,6 Nm
Totaal72,4 Nm


We willen binnendoor in twee dagen naar Lauwersoog. Vandaag doen we het eerste deel. We beginnen met een rustige windje pal van achteren op het IJsselmeer richting de sluizen van Kornwerderzand. De boom gaat er weer in voor een mooie melkmeid die vol staat in de snel toenemende wind. Als we bij de sluizen zijn, staat er een volle 5. In de sluis met de wind van achteren gaat het bij een grote catamaran mis met een flinke deuk in boot en ego als gevolg. Een geluk voor ons dat er nog een grote motorboot tussen ligt die de klap opvangt.

0705-1

Door het Friese land met dreigende lucht

We zijn voor onze planning iets te vroeg op het wad en proberen met alleen de fok wat minder snel bij de boontjes te zijn. maar met de harde wind en de volle stroom lopen we toch ruim 8 knopen over de grond. Bij de Boontjes staat gelukkig al ruim voldoende water en tegen 12 uur lopen we Harlingen binnen waren het enorm druk is. De Tall Ship race gaat hier maandag van start en overal zijn boten en bootjes op het water om de prachtige schepen te bewonderen. Wij gaan toch maar direct naar de sluis omdat er een flinke bui aan komt. Later horen we dat wij de laatste schutting waren waarvoor de brug draaide. Vanwege de Tall Ships is de brug een aantal dagen van 12 tot 18 uur gestremd!

0705-2

Molen op de stadswal van Dokkum

Voor ons volgen lange uren motoren door het prachtige Friese landschap, helaas met urenlange regen. Pas tegen vieren klaart het op, we zijn dan bij het beroemde bruggetje van Bartlehiem. In Dokkum krijgen we een plekje aan de steiger voor diepstekende jachten. We liggen perfect en hoeven morgen nog maar een paar uurtjes naar Lauwersoog.

Home Home Home Home gastenboek



06jul Dokkum Stadshaven - Lauwersoog Noordergat Bijna aan zee


WindZuid 4, toenemend ZW 5 tot 6.
WeerWisselend bewolkt, 23°C
Vertrek10:45
Aankomst13:30
Log5450,8 - 5462,8 (12,0 Nm)
Gps13,1 Nm


Vandaag een vrij korte rit naar Lauwersoog. Dokkum is een mooie stad, maar op zondagmorgen uitgestorven. Nadat we hebben uitgeslapen na de spannende WK wedstrijd van gisteren (Nederland - Costa Rica), maken we klaar voor vertrek met een fraai zonnetje dat niet voorspeld was. Het blijft zelfs tot de avond droog en is eigenlijk heerlijk weer. We varen het laatste stuk van de route door Friesland met af en toe een brug die vrijwel direct voor ons open gaat. Na een dik uur zijn we bij de Willem Loréssluis die ook al open staat en achter ons direct gaat schutten.

0706-1

Mooi maar stil Dokkum

Op het Lauwersmeer kunnen we zeilen. De wind is inmiddels toegenomen tot een dikke vijf met soms meer dan 25 knopen op de klok. Op alleen de high-aspect varen we bijna 6 knopen en zijn we snel bij Lauwersoog. Na enig onderling overleg kiezen we voor de haven op het Lauwersmeer. We hoeven niet vroeg door de sluis en het lijkt ons een iets sfeervollere haven. We wandelen nog wel even naar de zeehaven die vrijwel leeg is en wat verlaten aandoet, ondanks de braderie op de kade die erg gezellig is en druk bezocht.

Home Home Home Home gastenboek



07jul Lauwersoog Noordergat - Norderney Sportboothafen Rustig langs de waddeneilanden


WindWest 3-4, afnemend variabel 1-2, toenemend noordoost 3
WeerWisselend bewolkt met af en toe zon, 21°C
Vertrek08:45
Aankomst17:30
Log5462,8 - 5509,8 (47,0 Nm)
Gps56,9 Nm


We willen in dagtochten naar het Noord-Oostzee kanaal (NOK) en het liefst in twee etappes. Vandaag willen we naar het Duitse waddeneilanden Norderney, een flinke dagtocht van ruim 50 mijl. We hebben de vertrektijd uitgerekend om 9:45 vanuit de zeehaven, maar we moeten eerst nog schutten. Als we om kwart voor negen twee andere boten zien vertrekken, vinden we het ook tijd om te gaan; kunnen we mooi mee met dezelfde sluis. Wederom gaat de schutting vlot, we hebben tot nog toe geen klagen. We liggen wel veel eerder dan bedoeld buiten de pieren, maar er staat een lekker windje en we spuiten er vandoor. De Ægir lijkt altijd beter te lopen op zout water. Ook de stroom helpt goed mee en om half elf zijn we door het Westgat heen en keren de boeg naar het oosten. Het is dan ook gelijk gedaan met de pret, want de wind komt nu heel ruim van achteren en begint al gauw - zoals voorspeld - af te nemen. Na een uurtje is het echt uit met de pret en gaan de zeilen omlaag. De Volvo Penta is aan de beurt en blijft de daaropvolgende 7 uur zijn eentonige werk doen. Met stuurautomaat en plotter is het nu wel erg eenvoudig geworden om de juiste lijn te volgen, zodat we vooral bezig zijn met lezen en rondkijken, terwijl we geholpen door de stroom snel naar het oosten varen.

0707-1

Visser in het Westgat

Halverwege Juist, we zijn dan al dicht bij onze bestemming, komt er weer wind en kunnen we in ieder geval de fok bijzetten voor wat steun en een half knoopje extra snelheid. We gaan via de nieuwe aanloop van de Schluchter naar binnen die veel noorderlijker ligt dan degene die op de kaart staat. Hier gaan komende weken vast een aantal schepen de fout in die de wijziging niet hebben meegekregen. De stromingen veranderen ook in het Duitse wad voortdurend en je kaart is eigenlijk al verouderd als je hem koopt. In de haven mogen we zelf een vrije box uitzoeken. We gaan liggen naast een spraakzame Duitser die ons helpt aanleggen. Ze blijken daar ook twee teckels aan boord te hebben!
De vooruitzichten voor morgen en woensdag zijn bepaald matig te noemen; er komt een front over met windkracht 6-7 uit het noorden en dan wil je niet in de Elbe monding zijn. Het lijkt er dus op dat we in ieder geval morgen hier blijven.

Home Home Home Home gastenboek



08jul Norderney Verwaaid en verregend


WindNoord tot noordoost 4-5, toenemend 6-7
WeerBewolkt en regen, 18°C


Zoals de voorspellingen al aangaven is het vandaag geen zeilweer. De ochtend begint nog droog, maar de wind is inmiddels flink aangetrokken en uit de verkeerde richting. Later in de ochtend begint het te regenen en het blijft de hele dag regenen, miezeren of dreigen als het even droog is. De wind neemt in de loop van de middag steeds verder toe met vlagen 7 in de haven in de avond. We zijn in het stadje wezen kijken dat uiterst levendig is (de toeristen zijn niet op het strand, maar in de stad) en waar een leuke mengeling van huizen staat in diverse stijlen. Op de terugweg kopen we bij de Penny supermarkt een GSM data kaartje dat perfect werkt in onze dongle. Via het boordnet hebben we allemaal internet en dat is veel beter dan het slecht functionerende wifi net van de haven.
De komende dagen is het afwachten. Voor morgen staat er nog harde wind op het programma, daarna lijkt het iets af te nemen. Maar ook Noordoost 5 is geen pretje.

Home Home Home gastenboek



09jul Norderney Verwaaid dag 2


WindNoordoost 4-5
WeerBewolkt, later zonnig, 21°C


De wind is erg ongunstig, pal tegen en een dikke vijf met volgens de voorspellingen tegen de avond vlagen 6-7. Dat is geen weer om naar de Elbemond te varen. Na een bewolkte ochtend komt de zon tevoorschijn en wordt het heerlijk weer. We lopen 's middags nogmaals naar de stad waar we een nieuwe camera gaan kopen. De lader van onze camera ligt nog thuis en een vervanger is niet te krijgen (speciaal formaat van Nikon). We zijn wat vroeg, de winkel is pas om 3 uur weer open, dus we vermaken ons met enorme ijscoupes bij een italiaan om de hoek. Met de nieuwe camera op zak lopen we vervolgens naar de Boulevard, waar we een flinke branding zien en daarna langs de dijk weer terug richting haven. 's Avonds eten we in het prima restaurant op de haven en kijken daarna naar de halve finale van Nederland en Argentinië. Met een lichte kater keren we terug aan boord.

0709-1

Flinke branding in het zeegat

We zijn wat aan het twijfelen hoe nu verder. De wind staat ook morgen weer stevig uit het Noordoosten en ook de dagen daarna uit dezelfde hoek, hoewel de kracht wat gaat afnemen. Ook het tij is nu erg ongunstig, in het donker weg of in het donker aankomen. We denken dat we vrijdag met het eerste licht naar buiten gaan en dan proberen Cuxhaven te halen. Als alternatief hebben we nog de mogelijkheid om uit te wijken naar Helgoland.

0709-2

Met nederlanders en duitsers naar het voetbal kijken

Home Home Home gastenboek



10jul Norderney Verwaaid dag 3


WindNoord tot Noordoost 4-5
WeerZonnig, 23°C


Tsja, zo schiet het niet op. De wind blijft uit de verkeerde hoek en onze enige reële opties zijn Cuxhaven en Helgoland. Beide ver varen en dan is windkracht 5 oncomfortabel. We overleggen met onze overburen die ook twijfelen. Ze willen rond de lunch weg en 's nachts aankomen in Cuxhaven, maar voelen ook wel wat voor ons plan om de volgende ochtend om 4 uur met het eerste licht weg te varen. Uiteindelijk zitten we een flink deel van de ochtend onder het genot van koffie en het heerlijke zonnetje in de kuip en wisselen zeilverhalen uit zoals dat zo vaak gaat. De dag gaat eigenlijk snel voorbij zonder dat er veel bijzonders gebeurd. Aan het einde van de dag hakken we de knoop door. Morgen om 4 uur gaan we weg. De wind is nog steeds tegen, maar minder hard en we zien wel hoe we uitkomen.

1007-1

In de luwte van Norderney is het prachtig rustig water

Home Home Home gastenboek



11jul Norderney Sportboothafen - Helgoland Südhafen Hakken tegen de wind


WindOost tot Noordoost 4, afnemend 2-3
WeerZonnig, 25°C
Vertrek04:00
Aankomst12:30
Log5509,8 - 5555,6 (45,8 Nm)
Gps49,5 Nm


Om 3:30 gaat de wekker en om 4 uur maken we los. Na twee meter achteruit zitten we echter weer vast, maar nu met de kiel in de modder. We zien ons plan al in duigen vallen, maar met veel motorgeweld en handig heen en weer manoeuvreren lukt het toch om door de modder heen te ploegen en de box uit te komen. Verderop in de haven is het diep en we komen dus nog net weg. Met afgaand tij hadden we niet veel later moeten vertrekken!
Het begint al aardig licht te worden als we om de kop heen zijn en het Doventief opdraaien. Dit zeegat is vrij ondiep en kan flinke brekers geven bij harde wind. Nu is het enkel hobbelig, maar goed door te komen. Buiten staat een warrige zee met behoorlijke golven en de wind is pal tegen. Bij iedere grote golf maken we een flinke klap op het water en valt de snelheid weg. Opkruisen met stroom tegen lijkt ook geen optie, dus we bikkelen maar door op de motor. Het is wat oncomfortabel aan boord, maar goed te doen. De zonsopgang is prachtig, maar daarna volgen een paar eentonige uren, terwijl we de eilanden langzaam voorbij zien schuiven. We krijgen de stroom mee, maar halen niet de snelheid die we nodig hebben om op tijd bij de Elbemonding te zijn. We kijken het aan tot we bij de Weser zijn en dan is het duidelijk dat we rond de kentering bij de ELbe 1 aan zullen komen, te laat om met stroom mee naar binnen te gaan. We overleggen met de Sigmagic, de overburen die samen met ons op weg zijn gegaan en verleggen koers naar Helgoland.

We hijsen zeil en eindelijk kan de motor uit. We genieten van de rust en de boot die nu soepeltjes over de golven loopt. Helgoland is een hoog eiland en komt al ruim 2 uur voor aankomst in zicht. In de buurt van Helgoland valt de wind langzaam maar zeker weg en met de doorlopende deining gaan de zeilen enorm klapperen. Daarom gaat het laatste stukje toch weer op de motor en tegen lunchtijd lopen we de grote havenmond binnen. We kunnen zelfs aan de steiger liggen, wat vrij bijzonder is in deze drukke haven.

1107-1 1107-3

Steile rode kliffen aan de westzijde van Helgoland

Helgoland is een belastingvrij gebied waar dagelijks een aantal veerboten ankert om een enorme stroom van toeristen via kleine bootjes aan land te brengen, die een paar uur later volgepakt met drank en sigaretten weer aan boord gebracht worden. Ook wij halen een paar flessen goedkope drank en vullen de dieseltank bij. Daarna maken we een prachtige wandeling over dit bijzondere eiland van slechts 2 kilometer lang dat vroeger vaak als zeeroversnest is gebruikt en zelfs een Engelse kroonkolonie is geweest. In de oorlog zijn er vele verdedigingswerken gebouwd, waarvan de restanten nog goed te zien zijn. De Engelsen hebben na de oorlog nog geprobeerd deze - samen met een groot deel van het eiland - op te blazen met de grootste conventionele bom die ooit tot ontploffing is gebracht. Het heeft niet meer opgeleverd dan een tien meter diepe krater.

1107-2

Kolonie Jan van Genten

De karakteristieke rode rotsen worden bevolkt door een enorme hoeveelheid Jan van Genten die je tot op enkele meters afstand kunt benaderen. En het uitzicht vanaf de hoge rotsen is adembenemend.
Als we terugkomen aan boord, is de rij aangegroeid tot zeven schepen. Wij willen morgen weer vroeg verder, dus we hebben iedereen gewaarschuwd. Hopelijk gaat dat lukken morgen.

Home Home Home Home gastenboek



12jul Helgoland Südhafen - Rendsburg Regatta-verein Wederom een lange motortocht


WindZuidoost 2, afnemend
WeerZonnig met af toe wolkenvelden, 23°C
Vertrek06:15
Aankomst20:45
Log5555,6 - 5634,8 (79,2 Nm)
Gps91,0 Nm


Vandaag om half zes de wekker, het is weer echt vakantie. We hebben flink tijd nodig om iedereen die naast ons ligt los te krijgen en het gaat niet allemaal even handig, maar tegen 6:15 kunnen we dan toch ertussenuit. Het eerste stuk kunnen we zeilen. Het is niet bezeild, maar wel heerlijk rustig varen met slechts kleine golfjes. Helaas zwakt de wind steeds verder af en moeten we toch ons ijzeren zeil weer gebruiken. Binnen korte tijd is vrijwel iedereen benedendeks met de ogen dicht. De stuurautomaat doet zijn werk en de volgende paar uur gebeurd er weinig. De aanloop naar de Elbe varen we aan de noordzijde binnen en we blijven aan deze kant van de vaargeul. Het is redelijk rustig met zeeboten, af en toe komt er een tanker of vrachtschip voorbij stomen. De stroom neemt ons mee de Elbe op en met een grondsnelheid van 8 tot 9 knopen schieten we goed op. Het duurt nog lang voordat we echt het gevoel hebben op de rivier te varen; In het begin is de noordoever zover weg dat we alleen wat windmolens zien.

1207-1

Zeeboot op het kanaal

Tegen 12 uur passeren we Cuxhaven en twee uur later zijn we bij de sluizen van Brunsbüttel. We hoeven slechts een kwartiertje te wachten op de schutting en dan zijn we op het Noord-Oostzee-Kanaal dat zich 100 kilometer lang door de kop van Duitsland slingert. Na een korte tussenstop voor de honden, varen we het kanaal op. We willen doorvaren naar Rendsburg dat nog ruim 60 kilometer verder ligt. Het kanaal lijkt op ons Noordzeekanaal, alleen veel langer en met veel bebossing langs de oevers. Ook hier af en toe een groot vrachtschip dat langskomt. Ze moeten heel rustig varen, maar desondanks hebben ze een enorme zuiging. Je ziet het water bij de oever zomaar 20 centimer dalen.
Bij Rendsburg gaan we de haven in en hebben we er weer een lange motordag opzitten. We zijn wel bijna bij de Oostzee. Morgen het laatste stukje kanaal en dan maar eens kijken hoe we verder gaan.

1207-2

De hangende veerpont bij Rendsburg

Home Home Home Home gastenboek



13jul Rendsburg Regatta-verein - Strande KYC Naar de oostzee


WindZuidwest 2-3
WeerZon en wolken, later zwaarbewolkt met regenbuien, 22°C
Vertrek12:45
Aankomst18:45
Log5634,8 - 5657,5 (22,7 Nm)
Gps25,1 Nm


We hoeven vandaag niet vroeg op en doen dan ook heel rustig aan vanmorgen. De haven van Rendsburg heeft uitstekende douches en heerlijke broodjes. Prima stopplaats op het kanaal. Tegen lunchtijd maken we los voor de laatste ruim 30 kilometer tot de Oostzee. Het landschap wordt heuvelachtiger en wat afwisselender dan gisteren. Ook op het water gebeurt een stuk meer met diverse vrachtschepen die op elkaar moeten wachten om te kunnen passeren. Bij Holtenau mogen we mee in de grote sluis met twee zeeboten en een flink aantal jachten. Nadat we het geld voor de sluizen en kanaal hebben voldaan, worden we geschut. We zijn binnen een half uur na aankomst bij de sluis op de oostzee. Na de verhalen over urenlange wachttijden valt dat alleszins mee.

0713-2 0713-1

In de sluis bij de grote jongens. En het trappetje op om te gaan betalen.

Eenmaal op open water hijsen we de zeilen en zetten koers naar het Noorden. Er zijn hier veel havens in de Kieler Förde. Wij kiezen voor Strande dat aan hogerwal ligt als het morgen volgens verwachting hard gaat waaien uit het westen. Bovendien kunnen we hier diesel tanken en dat is wel weer nodig na de vele motoruren van de afgelopen dagen. Het lijkt morgen dus een nieuwe verwaaidag te worden, maar daarna ziet het er goed uit.

Home Home Home Home gastenboek



14jul Strande Uitwaaien op het strand(e)


WindWest tot Zuidwest 6-7 met vlagen 8
WeerBewolkt, soms en een bui en soms wat zon, 20°C


Er trekt een front over Noord Duitsland met veel wind. We liggen hogerwal en in de luwte, maar toch giert de wind soms door de verstaging. Buiten op zee geeft Leuchtturm Kiel vlagen tot windkracht 8. We maken er een luierdag van en blijven voornamelijk in en rond de boot. 's Middags lopen we het dorp in, maar daar valt weinig te beleven. Behalve de supermarkt waar we boodschappen hebben gedaan, zijn het vooral woonhuizen. Langs het strand is het meer toeristisch met een aantal stranttenten, hotels en restaurants. Het blijkt dat je een kaartje moet kopen (een euro p.p.) om op het strand te mogen. Zoiets hadden wij nog niet eerder van gehoord. Het weer knapt langzaam maar zeker op en het is een mooi moment om de boot eens grondig te spoelen. Met name op Helgoland zijn er nogal wat moddervoeten over het dek gegaan. Daarna gaan we eten bij één van de strandtentjes. Het blijkt een Oostenrijkse stube te zijn met een kaart die wel erg doet denken aan de wintersport. Ze hebben zelfs Almdudler en Kaisersmarren. 's Avonds gaat de wind liggen, wordt de lucht helder en komt er een fantastisch grote maan op. Het ziet er lieflijk uit in de baai.

0714-1

Het strand van strande met karakteristieke stoelen.

Home Home Home gastenboek



15jul Strande Hafen - Bagenkop Havn Met de wind in de rug naar Denemarken


WindZuid tot Zuidwest 4, afnemend 3.
WeerLichtbewolkt met veel zon, 23°C
Vertrek10:15
Aankomst16:30
Log5657,5 - 5683,8 (26,3 Nm)
Gps27,8 Nm


Na de verplichte ligdag van gisteren willen we nu echt verder. We hebben na het bekijken van de kaarten en de weerberichten gekozen om een Noordelijke route te volgen via Langeland door het Smallands Fahrwasser naar Møn. Zo zien we ook een stukje Denemarken. Daarnaast zijn we na bijna 45 uur motoren het geluid van de Volvo Penta wel zat. We gaan proberen veel te zeilen, ook als dat betekent dat onze 'bestemming' niet gehaald wordt.

0715-1

Leuchtturm Kiel

Nadat we de diesel hebben bijgevuld, zetten we koers naar de Kieler Leuchtturm, een grote vuurtoren die midden in zee is gebouwd en een aanlooppunt voor de grote scheepvaart is die van en naar Kiel gaat. Daarna gaan we rechtstreeks richting Langeland, een zoals de naam al zegt langgerekt eiland dat deel uitmaakt van Denemarken. Er staat een dikke windkracht 4 van achteren en met vol tuig met melkmeid lopen we heerlijk over de korte golven. Helaas neemt de wind in de loop van de middag steeds meer af en zakt de snelheid behoorlijk in. Onze bestemming Spodsbjerg raakt nu wel ver weg als we niet nog een paar uur willen motoren. We verleggen onze koers een stukje westelijk naar het veel dichterbij gelegen Bagenkop. Als we binnenlopen is het reeds behoorlijk druk en is de kademuur aan beide zijden bezet. We varen verder de haven in en als we al denken dat we terug moeten, zien we nog een plekje helemaal in de hoek. We liggen daar perfect, zeker als later de wind naar noordwest draait en de golven zo de voorhaven inlopen. De schepen aan de buitenzijde van de kade liggen te dansen tegen de kademuur.

0715-2

De omgeving van Bagenkop

We hijsen de Deense gastenvlag voor het eerst in het want en krijgen bij de bakker onze eerste Deense Kronen als wisselgeld. Betalen met Euro's lijkt overigens geen probleem hier. 's Avonds lopen we een rondje door het rustige maar lieflijke dorp dat prachtig ligt ingebed in het heuvelachtige landschap. Er schijnt ook een militair fort te zijn dat als museum is ingericht, maar dat zijn we nog niet tegengekomen.


0715-3

De kerk van het dorp

Home Home Home Home gastenboek



16jul Bagenkop Verjaardag dag


WindVariabel 1-2
WeerZonnig, 23°C


De dag begint met vlaggen en taart. Onze Robin is jarig en dat wordt gevierd. Het begint hier echt zomers te worden met heerlijke temperaturen en veel zon. Helaas ook met heel weinig wind. We drinken koffie in de kuip met Wim en Ria van de Spica die hier iets verderop in de haven liggen. De ochtend vliegt om en we hebben eigenlijk weinig zin om te vertrekken. We plakken er nog een dagje aan vast hier in het sfeervolle Bagenkop en gaan naar de havenmeester om fietsen te lenen. We krijgen vier uitstekende fietsen mee en toeren rond in de omgeving.

0716-1

Glooiende heuvels op Langeland

Het landschap is prachtig met glooiende heuvels vol tarwe, vlas en hier en daar wat bebossing. We maken foto's bij de zuidelijke kaap waar je een prachtig uitzicht hebt over zee en je de verschillende omliggende eilanden goed kunt zien. We komen ook nog een 5000 jaar oude grafheuvel tegen en een grote kudde wilde paarden. En ja, we zijn zelf ook nog even wezen paardrijden!

0716-2

Paardrijden...

's Avonds gaat de Cobb aan en eten we heerlijk van de grill. We zijn niet de enige; overal aan boord zie je witte rookpluimen omhoog waaieren en ook op de kade zijn alle picknicktafels gevuld met barbecue-ende mensen. Dat schijnt hier trouwens een gewoonte te zijn. De hele boel van boord mee naar de kant nemen en daar gaan eten. Het is zelfs mogelijk om te koken op een electrisch fornuis in het havengebouw. De gezellige drukte wordt ook nog eens sfeervol omlijst met de folkloristische muziek van de Bagenkopse havenzangers.

0716-3

Fraai zomerweer, maar weinig wind

Home Home Home gastenboek



17jul Bagenkop Havn - Spodsbjerg Turistbådehavn Rustig vaarwater


WindZuidwest 1-2, krimpend zuidoost later toenemend 3-4
WeerZonnig, 25°C
Vertrek09:15
Aankomst14:30
Log5683,8 - 5696,7 (12,9 Nm)
Gps17,8 Nm


Het is ook vandaag prachtig weer. We vertrekken op tijd, zodat we rustig aan kunnen zeilen met de weinige wind die er staat en toch nog op een schappelijke tijd in een haven zijn. We zetten koers naar Spodsbjerg aan de oostkant van Langeland. Daartoe moeten we eerst een stukje terug om de zuidpunt heen varen, waar we gisteren nog bovenop de klif hebben gestaan. We hebben gelukkig een dikke knoop stroom mee, want de wind wil niet erg meehelpen. Met de wind van achteren varen we wederom onze melkmeid. We zijn erg blij dat we een boom hebben gekocht, want die heeft al heel wat uurtjes gestaan. We maken net genoeg snelheid om te blijven zeilen en langzaam glijd de kust van Langeland aan ons voorbij. Het ziet er een beetje uit als de rivieren aan de Engelse oostkust. Glooiende heuvels met hier en daar wat bebossing en een landhuis of boerderij.

0717-1

Vuurtoren langs oostkust Langeland

Naarmate de dag vordert, komt er steeds meer wind en als we in de buurt van de haven komen, hebben we de gang er best in zitten. We twijfelen nog even om verder te gaan, maar de volgende haven is toch zo'n 4 uur extra varen. Achteraf een goede keuze, want de wind zakt als we vastliggen toch vrij gauw weer in. De haven ziet er vrij nieuw uit en is goed onderhouden. Er zijn vrijwel alleen gastenplaatsen en we hebben alle keuze want het is niet druk. Het plaatsje zelf is klein, maar er is een prima supermarkt. Alleen zijn we nog steeds geen bank tegengekomen en begint ons cashgeld op te raken. We kunnen gelukkig bijna overal met de bankpas betalen, maar het geeft toch een wat onrustig gevoel.

0717-2

Havenkantoor Spodsbjerg

Home Home Home Home gastenboek



18jul Spodsbjerg Turistbådehavn - Skælskør Havn Rustig vaarwater


WindVariabel 1-2
WeerZonnig, 26°C
Vertrek09:30
Aankomst15:00
Log5696,7 - 5723,3 (26,6 Nm)
Gps28,8 Nm


Al vroeg in de ochtend is het warm met de volle zon in de kuip en geen zuchtje wind. We gaan op tijd weg, want we willen een flink stuk varen. Onze buren aan beide kanten zijn trouwens al een tijdje weg; die zijn voor zevenen al de box uitgevaren. Dat schijnt hier redelijk normaal te zijn; ook zijn de meesten al rond lunchtijd op hun bestemming, waardoor de havens vrij vol zijn als je later aankomt. Het valt met de drukte van het hoogseizoen trouwens best mee tot nu toe, we hebben elke keer gewoon een box gehad.

0718-1

We liggen midden in de stad

Er is vandaag zelfs te weinig wind om langzaam te zeilen. We motoren op de automaat langs Langeland omhoog. Precies waar we de diepwaterroute willen oversteken, komen twee zeeboten achterop. We varen een stukje met ze mee tot ze langs zijn en steken dan alsnog over. Bij de ingang van het Skælskør fjord wordt het spannender. De vaargeul is weliswaar uitstekend betond, maar erg smal en vlak daarnaast staat slechts een paar decimeter water. Met de omstandigheden van vandaag geen enkel probleem, maar met veel wind waarschijnlijk best lastig. Dat 'Fjord' moet je je trouwens niet teveel van voorstellen. Het ziet er meer uit als een klein riviertje met oevers die iets oplopen. Niet anders dan in Engeland of Frankrijk.

0718-2

Uitzicht op het meer

Skælskør zelf is een redelijk grote plaats, dat aan twee kanten van het water is gebouwd. Erachter ligt een groot meer dat via ons fjord in de Oostzee uitmondt. Hier is wel een bank, drie zelfs in één winkelstraat en daarnaast zijn er diverse winkels en fraaie vakwerkhuizen en gebouwen. We liggen midden in de stad bij het bruggetje over de rivier.
Onze plannen voor de rest van de vakantie zijn nog onduidelijk. Het lijkt erop dat de oostenwind nog zeker een week blijft, maar wel wat sterker wordt. Met het mooie weer is het in dit deel van de oostzee ook erg prettig toeven. Morgen eerst maar eens zien wat de volgende bestemming wordt. Voorlopig bevalt het ons in Denemarken in ieder geval uitstekend.

Home Home Home Home gastenboek





Martijn a/b Ægir