titelbalk
Zeiljacht ÆGIR
Belevenissen aan boord van onze Bavaria 34 Cruiser
Vakantie 2016 - richting Normandië

23jul Lelystad Houtribhaven - Durgerdam zeilvereniging Het Y Een bijzondere start

WindNoord tot Noordwest 3-4
WeerZonnig, 24°C
Vertrek14:45
Aankomst20:00
Log6515,5 - 6530,6 (15,1 Nm)
Gps20,6 Nm

Gisteren zijn we laat in de avond aan boord gekomen met veel spullen voor vier weken vakantie. Voor het eerst is onze Robin niet mee, dus we zijn met z'n drieën en natuurlijk de beide teckels. Ondanks dat we al enorm veel meegenomen hadden, moeten vandaag ook boodschappen worden gedaan en nog de laatste klusjes zoals het plaatsen van het nieuwe reddingsvlot en het schoonmaken van het log dat wederom niet werkt. Ton en Joke komen afscheid nemen en helpen nog even een handje mee. Rond half drie kunnen we eindelijk vertrekken met een vaag doel om ergens in Normandië uit te komen. We hebben ons voorgenomen om vooral rustig aan te doen en te genieten van de reis.

0723-1

De honden kijken uit naar de vakantiebestemming

De houtribsluizen zijn normaal routine, maar vandaag niet. Een oud marineschip gaat naar binnen en wij erachteraan. Terwijl we vastmaken, komt een groot stalen motorjacht aan de andere kant ligt. De schipper vergist zich in de kracht van het schroefwater van het marineschip en gaat met zijn kont dwars, precies waar wij liggen. We horen de boot kraken en denken even dat de vakantie al ten einde is voor we goed en wel begonnen zijn. Als de adrenaline een beetje gezakt is, blijkt de schade - voor zover we kunnen zien - mee te vallen. Een flinke kras en zwarte veeg en een kapotte bolder. Na uitwisseling van gegevens vervolgen we onze reis richting Amsterdam.
We kunnen een groot deel zeilen, maar zetten toch even de motor bij omdat onze accu's erg laag staan. Deze konden we niet opladen omdat de stroom op onze steiger niet werkt. Bij Durgerdam gaan we naar binnen en krijgen een plekje op het eiland, zodat we met een pontje (zelf bediening op handkracht) naar de kant moeten.

0723-2

We moeten met de pont om aan de wal te komen

24jul Durgerdam zeilvereniging Het Y - Scheveningen Jachtclub Te laat

WindZuidwest 2, ruimend west 3 tot 4
WeerAanvankelijk bewolkt, later zonnig met sluierwolken, 24°C
Vertrek08:30
Aankomst18:30
Log6530,6 - 6578,0 (47,4 Nm)
Gps45,5 Nm

We willen met stroom mee van IJmuiden naar Scheveningen en vertrekken daarom op tijd uit Durgerdam. Al gauw kan er een streep door de plannen, want de Schellingwouderbrug is gestremd en gaat pas om 10 uur - als de bediening niet meer op afstand is - weer draaien. We liggen een uurtje te wachten aan de remming en kunnen dan onze reis vervolgen. De oranjesluizen gaan snel en aan het eind van de als altijd saaie tocht over het Noordzeekanaal staat ook de sluis bij IJmuiden al open als we aankomen. Omdat er ook nog schepen achter ons varen, nemen we de gok en leggen snel aan om de honden te laten plassen. Twee minuten later zijn we weer los en kunnen inderdaad nog mee.

0724-1

Het enige grotere schip dat we tegenkomen op het Noordzeekanaal

Als we de pieren uit varen loopt de stroom al even naar het zuiden en helpt ons langs de kust, want Scheveningen is aanvankelijk niet bezeild. De wind ruimt echter steeds meer zodat we uiteindelijk op de hoge gebouwen van Den Haag kunnen koersen. Bij Noordwijk neemt de wind steeds meer af en ook de stroom wordt minder. De motor gaat bij om toch een beetje op tijd in de haven te zijn. We hebben op het noordzeekanaal ons log gecalibreerd, maar nu geeft hij weer veel te veel aan. Het wil niet erg lukken...
Als we de verkeerscentrale oproepen, krijgen we te horen dat de haven vol is. De havenmeester geeft ons uiteindelijk een plekje in de 3e haven, die zich aan de zuidwest kant bevindt, direct na de oude pieren. Hier liggen twee enorme survey schepen waarvan de generatoren constant draaien en een flink geluid produceren. Er is echter geen alternatief en na ons sluiten nog veel schepen aan. We liggen uiteindelijk in een rij van vijf. Wel leuk is dat de Brunel (Volvo Ocean Race) aan onze steiger ligt. We kunnen hem uitgebreid bekijken. Morgen maar gauw weer verder richting het zuiden.

0724-2

Aan onze steiger ligt een bekende boot

25jul Scheveningen Jachtclub - Stellendam Marina Nog meer sluisgedoe

WindZuidwest tot west 3-4
WeerAanvankelijk bewolkt en regenachtig, later zonnig met sluierwolken, 21°C
Vertrek11:00
Aankomst18:00
Log6578,0 - 6620,8 (42,8 Nm)
Gps35,9 Nm

Omdat we met stroom mee over de maasgeul willen en omdat de wind zuidwest is en belooft te gaan ruimen, gaan we pas aan het eind van de ochtend weg. De wind is inderdaad pal tegen en we kruisen op richting de MN1, het begin van de oversteekplaats van één van de drukste zeeroutes ter wereld. Het is heerlijk zeilweer en we hebben geen haast. Ons doel voor vandaag is Stellendam, zodat we morgen een goede stap zuid kunnen maken. De maasgeul is zeer rustig als we oversteken en daarna gaat het heel hard. Met de stroom in de kont halen we ruim 9 knopen en binnen een uur zijn we bij de aanloop van het Slijkgat. Daar draaien we richting Haringvliet en vallen wind en golven weg. Uiterst relaxed varen we richting sluis waar we lang moeten wachten. We mogen achter een Panamese survey boot mee de sluis in. Als we vast liggen, komt een solozeiler met een stalen schip langs die gevangen wordt door het schroefwater van de zeeboot en begint te tollen. Hij raakt uiteindelijk het schip voor ons. Gelukkig bij ons geen schade deze keer, maar het blijft bijzonder in de sluis dit jaar.
Morgen willen we richting Blankenberge. Als de wind zoals voorspeld uit het noordwesten komt, dan moet dat lukken.

0725-1

Stellendam

Home Home Home Home gastenboek

26jul Stellendam Marina - Blankenberge De Vrije Noordzeezeilers Weinig wind en veel mijlen

WindZuidwest ruimend noordwest 2-3
Weerzonnig met sluierwolken, 22°C
Vertrek08:00
Aankomst17:15
Log6620,8 - 6668,6 (47,8 Nm)
Gps54,4 Nm

"Met een aankomend front wordt veel zuidwestenwind verwacht en dat is precies de kant die wij op willen. Vandaag is de wind licht en volgens de voorspellingen noordwest, dus het goede moment om een flink stuk te varen. Op internet wordt aangegeven om met hoogwater Stellendam te vertrekken, maar na bestudering van de stroomkaarten schatten we in dat we wel een uurtje later kunnen vertrekken. In tegenstelling tot gisteren gaat de sluis heel vlot en we liggen om acht uur buiten de pieren. Omdat we eigenlijk te vroeg zijn voor de stroom, zetten we zeil en gaan met een lichte zuidwesterwind het slijkgat uit. Als het niet meer bezeild is, zetten we de motor bij en rollen de fok in. Daarna varen we bijna 5 uur al motorsailend naar het zuidwesten terwijl de wind steeds meer naar het noordwesten draait. De dames gebruiken de boot als zonnedek en ook de honden maken er een luie dag van. Het weer is heerlijk, maar de zon wordt iets getemperd door hoge sluierwolken waardoor het niet al te warm wordt. Tegen half twee komt er meer wind en kunnen we zeilen. Met de stroom mee schiet het lekker op en al gauw zien we Vlissingen en vervolgens de kranen van Zeebrugge. Bij Zeebrugge is een schip gezonken en een verboden gebied uitgezet. We moeten een stukje omvaren en passeren eerst de geul naar Antwerpen en dan de ingang van Zeebrugge. Gelukkig is het rustig met scheepvaart en kunnen we redelijk normaal doorvaren.

0726-1

Prachtig weer in het Slijkgat

In Blankenberge is het net als in Scheveningen erg druk. Bij onze favoriete vereniging, de vrije noordzeezeilers, is nog slechts één plek beschikbaar. We mogen als derde langszij liggen. Wind en stroom staan de haven in waardoor het erg lastig aanleggen is. Terwijl Esmi aan het manoeuvreren is, ziet ze dat er nog precies een plekje naar de kant vrij is naast het rijtje. We schuiven er mooi tussen en hebben zo een prima plekje. Daarna snel de honden uitlaten, want die zijn al bijna 12 uur aan boord geweest. 's Avonds komt de Nicria binnen en krijgt het plekje dat ons was toebedacht. 's Avonds komen ze nog even langs voor koffie en een wijntje.
"

0726-2

Blankenberge

27jul Blankenberge Een dagje andere dingen

WindZuidwest 3-4
WeerBewolkt met af en toe lichte regen, 20°C

Vandaag blijven we liggen na 4 dagen varen. We willen even andere dingen doen en bovendien is de wind pal tegen en de weersverwachting matig. De ochtend gaat lui voorbij en na de lunch lopen we richting het park bij de haven waar we crazy golf (midgetgolf) spelen. Helaas begint het te spetteren tijdens het spel, maar verder is het weer erg leuk. Terug op de boot spelen we een spelletje, maar ruiken ineens een penetrante geur. Het blijkt dat de WC pot vol staat. We spoelen een paar keer, maar telkens loopt hij weer vol. Ik vraag Nico van de Nicria om hulp en hij weet exact wat er mis is: de stopper van de terugloop werkt niet goed. We halen de pot uit elkaar en Nico heeft zelfs nog een setje reserve onderdelen. De stopper en de zwanehals blijken erg vies en we moeten de aanslag er zelfs afbikken. Voortaan maar preventief onderhoud aan het eind van het seizoen! In ieder geval is het probleem opgelost en kunnen we weer normaal gebruik maken van het toilet!
's Avonds gaan we heerlijk uit eten aan de haven met een uitstekend vispotje en Chateaubriand. Daarna nog borrelen op de Nicria. We gaan pas laat te kooi.

0727-1

Midget golf met hindernissen

Home Home Home gastenboek

28jul Blankenberge De Vrije Noordzeezeilers - Nieuwpoort WSKlum Een korte knobbelrit

WindWest tot zuidwest 4-5
WeerBewolkt later zonnig en 's avonds regen, 20°C
Vertrek12:15
Aankomst16:15
Log6668,6 - 6688,6 (20,0 Nm)
Gps23,9 Nm

Morgen wordt slecht weer verwacht met veel wind en regen, en omdat we niet nog twee dagen in Blankenberge willen liggen, gaan we tegen de wind in een stukje verder. Reisdoel is Nieuwpoort, slechts 18 mijl van Blankenberge, maar tegen de wind in toch nog een aardig stukje. We zetten in de haven al een rif en dat is maar goed ook, want eenmaal buiten blijkt er een flinke 5 te staan met bijbehorende zeegang. We steken een mijltje of twee naar buiten, want het is niet bezeild en gaan dan over bakboord richting Nieuwpoort. De Nicria zeilt met ons mee en stuurt veel hoger dan wij. We liggen echter beter op de golven als we iets ruimer varen en de snelheid compenseert behoorlijk voor de minder scherpe koers. Na een kleine twee uur liggen we voor de ingang van Oostende. We houden koers en varen door richting Nieuwpoort. Omdat het laag water is en er flinke deining staat, willen we niet over de bank waar volgens de kaart soms maar 2m20 staat. We maken een extra slag naar buiten en later nog een keer omdat de wind meer tegen gaat staan. Tegen vieren zijn we bij de pieren van Nieuwpoort en draaien we naar binnen. Direct zijn wind en golven verdwenen en in alle rust laten we het grootzeil zakken nadat we het rif eruit gehaald hebben.
De Nicria heeft inmiddels twee plekken naast elkaar geregeld bij de WSKLuM (watersportkring van de Luchtmacht) waar we in 2009 dagen hebben liggen wachten op een windgat naar Ramsgate. Morgen blijven we hier, daarna zien we wel weer verder.

0728-1

Eenmaal tussen de pieren zijn wind en golven verdwenen

29jul Nieuwpoort Verwaaid

WindZuidwest 5-6
WeerBewolkt, 20°C

Er staat veel wind uit de verkeerde richting. Geen dag om lekker te zeilen en we blijven liggen in het beschutte Nieuwpoort. Het wordt een dagje voor de kleine klusjes. Wassen, boot poetsen, buitenboordmotor opnieuw vastzetten en verder lekker rustig aan doen. We maken met de honden een lange wandeling door het kleine natuurgebied dat grenst aan de haven. Het is een soort miniatuur versie van de wadden. 's Avonds gaan we samen met de Nicria eten in het onvolprezen restaurant De Vierboete, waar we bediend worden door een zeer geanimeerde ober die er echt een feestje van maakt. Ook het eten is weer uitstekend en voldaan keren we terug aan boord, wat gelukkig op loopafstand is! Morgen wordt het beter weer en de komende dagen hopen we een flink stuk richting Normandië te varen.

30jul Nieuwpoort WSKlum - Duinkerke YCMN La douce France

WindWest 3-4
WeerWisselend bewolkt, af en toe zon, 21°C
Vertrek13:45
Aankomst17:16
Log6688,6 - 6706,4 (17,8 Nm)
Gps20,9 Nm

De wind staat nog altijd uit de verkeerde hoek en ook het tij is niet echt gunstig. We gaan daarom een wat korter stukje varen naar Duinkerke. Het tij gaat meelopen vanaf half vier in de middag, maar om niet te laat aan te komen, willen we rond 2 uur buiten zijn. Er staat meer wind dan verwacht en we kunnen heerlijk zeilen. Eerst gaan we weer een eindje de zee op om de ondieptes te vermijden en daarna overstag om langs de kust en de banken naar Frankrijk te zeilen. Boven land hangen enorm donkere wolken, maar op zee zitten we in de zon. Hoog aan de wind lopen we de oostelijke vaargeul van Duinkerke binnen. Het is niet bezeild, maar al kruisend met de stroom mee schiet het nog aardig op. Tegen vijfen zeilen we tussen de pieren van Duinkerke naar binnen. We zijn in Frankrijk.

0730-1

Nienke stuurt bijna de hele reis

In de haven mogen we langszij bij de Nicria. Bij ons komt Troy aanliggen en daarnaast de duitse boot waar we in Scheveningen naast gelegen hebben. Morgen willen we een langere tocht maken naar Boulogne. Het weerbericht ziet er goed uit, maar het tij valt nog steeds ongunstig, zodat we waarschijnlijk met stroom tegen vertrekken om in ieder geval bij Cap Gris Nez de stroom mee te hebben.

0730-2

De toren op de pier van Duinkerke

31jul Duinkerke YCMN - Boulogne-sur-Mer Port de Plaisance Een spetterend slot

WindWest 3-4
WeerZonnig, 21°C
Vertrek12:00
Aankomst20:00
Log6706,4 - 6745,7 (39,3 Nm)
Gps45,5 Nm

We hebben vandaag prachtig weer. De Nicria gaat naar Ramsgate en vertrekt om 7 uur, dus we zijn er vroeg uit. We laten de honden uit en gaan op pad om boodschappen te doen. Het is een flink eind van de haven en het is stil op de weg. Erg stil zelfs… ineens bedenken we dat het zondag is. We lopen toch maar door, maar de supermarkt is inderdaad gesloten. Alleen de Boulangerie (warme bakker) is open, dus we hebben in ieder geval vers brood.

0731-1

In de vaargeul van Duinkerke komen ook grotere schepen

We willen naar Boulogne en dat is een flink eind varen. De stroom gaat echter pas om 15:30 mee lopen. Aangezien we vooral vanaf Calais stroom mee willen hebben, hebben we bedacht om rond 13:00 weg te gaan. De wind is noordwest, prima voor deze trip, maar zal aan het einde van de middag naar het westen draaien, wat weer minder gunstig is. Uiteindelijk gaan we om 12 uur weg, zodat we nog even van de gunstige wind kunnen genieten. Bovendien is het fantastisch zeilweer. Buiten de pieren blijkt de wind iets westelijker dan gedacht, zodat we alweer scherp aan de wind varen. Tot Gravelines kunnen we zeilen, maar dan zakt de wind zover weg dat de motor het werk moet doen. De kust wordt in de buurt van Calais een stuk mooier met gele stranden en daarboven groene glooiende heuvels. Bij Calais moeten we een beetje bijsturen om tussen twee ferries door over de geul te steken. Terwijl we daarmee bezig zijn, steekt plots de wind op uit het zuidwesten met vrijwel direct een dikke kracht 4. En met de sterke zuidstroom levert dat ook direct een klotsbak op waarbij de golven van alle kanten lijken te komen. We zetten de fok bij en gaan al kruisend richting Cap Gris Nez.

0731-2

De glooiende hellingen bij Boulogne

Met de stroom in de kont lopen we voortdurend dik boven de 7 knopen over de grond en als we bij de kaap iets kunnen afvallen, schiet de teller zelfs door de 9. Ook door het water gaan we hard nu, terwijl de zee om ons heen schuimt van al het spatwater. De zeildag die zo rustig begon, heeft zo een spectaculair einde. Eenmaal achter de muur van Boulogne zijn de golven weg en kunnen we de zeilen strijken. In de haven vinden we nog een mooi plekje. Het is inmiddels acht uur 's avonds en we nemen de honden mee de stad in om wat te eten. We vinden een turkse broodjeszaak waar ze voor een schappelijke prijs heerlijke broodjes Kebab met friet serveren. Terug aan boord slaat de vermoeidheid toe en gaan we al snel te kooi.

01aug Boulogne Hoe nu verder

WindNoordwest krimpend zuidwest 2-3
WeerBewolkt, tegen de avond regen, 20°C

Al vanaf de eerste dag zit de wind in de westhoek en ook de voorspellingen voor de komende 10 dagen geven wind uit het (zuid)westen. Een eindeloze trein van depressies trekt door het kanaal en morgen en woensdag komt er weer een flinke jongen langs met veel te veel wind om te zeilen. Eigenlijk is het geen weer om verder richting Normandië te varen. Vanmorgen hebben we getwijfeld of we naar Dieppe zouden gaan, maar het is een lange dag (ruim 50 mijl) en daar lig je niet echt rustig met veel wind. Daarom hebben we besloten om de komende dagen in Boulogne te blijven en dan de andere kant op te gaan en langzaam aan terug richting Nederland te varen.

0801-1

De voorspellingen geven nog dagenlang zuidwest

Vandaag maken we er een luierdag van met spelletjes, boodschappen en vooral weinig doen. De komende twee dagen zal het niet veel anders zijn, behalve dat er flink wat regen wordt verwacht en we dus veel binnen zullen zijn. Tijd voor de boeken die als altijd mee zijn op vakantie. De haven is vanmorgen behoorlijk leeg gelopen en we hebben de boot een paar plekjes verlegd zodat we langs een lange steiger liggen. We zijn mooi beschut door een hoge kademuur en liggen hier prima. Rond de middag hebben we Engelse buren aan de ene kant gekregen en Belgische aan de andere kant. Het is rustig in de haven en er zijn aan het eind van de dag nog steeds een behoorlijk aantal plekken vrij.

02aug Boulogne Een binnendag

WindZuidwest 5-7
WeerBewolkt, regenbuien en miezer 19°C

De beloofde wind en regen zijn heel vroeg in de ochtend gekomen. Voor het eerst wil één van de honden op bed slapen, omdat het koud werd in de mand. In de ochtend horen we de wind door de masten gieren en de regen op het dak tikken. Een typisch front zoals die wel vaker door het kanaal komen zetten. We besteden de dag voornamelijk binnen in de kajuit. Lezen, een spelletje Ticket to ride, wat rommelen op telefoon en iPad. 's Middags nodigen we onze Engelse buren uit voor koffie. Ze hebben twee kinderen van 8 en 6 die ons erg doen denken aan onze kinderen toen we begonnen met zeilvakanties. We leren ze 31-en en hebben een leuke middag terwijl buiten de miezer wordt afgewisseld met regenbuien.

Ook voor morgen zijn de voorspellingen niet goed, dus we blijven ook dan in Boulogne. Donderdag wordt het beter en willen we weer een stukje gaan varen. Waarschijnlijk terug de hoek om richting Duinkerke. De plannen voor de rest van de vakantie zijn vaag. We willen eens wat andere havens bekijken dan de geijkte tussenstops naar het zuiden. En vooral kijken waar en wanneer we lekker kunnen zeilen.

De Troy heeft onderweg naar Boulogne foto's gemaakt van ons. Hieronder een aantal fraaie plaatjes van de Aegir onder zeil.

0802-1

Voor Calais met de ferry naar Dover op de achtergrond

0802-2

Voor de kust van Calais

03aug Boulogne Na regen komt zonneschijn

WindZuidwest 5-7
WeerRegenbuien, later opklaringen en zon 19°C

's Morgens komt het met bakken uit de hemel. Zelfs de honden hebben geen zin om naar buiten te gaan. En waar de voorspellingen eerst aangaven dat de wind zou gaan afnemen, wordt nu alleen maar meer gegeven met zelfs een waarschuwing 8 op metoffice voor de Dover strait. Gelukkig klaart het in de middag op en kunnen we weer naar buiten. Op de steigers is die typische stemming van verwaaid liggen. Veel gepraat over waneer je weer verder kunt, zure gezichten van zeilers die eigenlijk niet kunnen of willen wachten en de berusting dat er nu toch echt te veel wind staat. Terwijl de wolken voorzichtig wijken voor de zon, lopen we richting de oude stad.

0803-1

De Cryptes vsn de Notre Dame van Boulogne

Onder de Basilique de Notre Dame zijn de cryptes opengesteld voor het publiek en dat willen we gaan bekijken. Het is een indrukwekkend gangenstelsel met een keur aan objecten uit allerlei perioden die tentoongesteld staan in de ruimtes en langs de muren. Het doet een beetje rommelig aan, maar is toch zeker de moeite van een bezoek waard. De Basiliek zelf is in de 19e eeuw herbouwd bovenop de oude Romaanse kerk en heeft een indrukwekkende koepel.

0803-2

De koepel van de Notre Dame

's Avonds gaan we eten in de Tex-Mex, een restaurant met een wilde westen thema en enorme maaltijden. We bestellen veel te veel en gaan met volle buik huiswaarts, terwijl er nog veel op het bord is achtergebleven. Het smaakte overigens uitstekend en ook de cocktails waren voortreffelijk.

0803-3

De Notre Dame

04aug Boulogne Another day in paradise

WindZuidwest 5-6
Weerlichtbewolkt 20°C

Gisteravond heel laat kregen we nog buren die uit Fecamps waren gekomen. Ze vertelden dat er grote golven staan op zee en dat ze vanwege de stormwaarschuwing (ZW 8 in het kanaal) naar binnen zijn gekomen terwijl ze eigenlijk door hadden willen varen naar België. Ook in de haven is met hoog water te merken dat er veel golven zijn. We deinen in de haven van de golven die helemaal naar binnen lopen.

0804-1

Prachtige zee aquariums in Nausicaá

's Morgens is het prima weer met een lekker zonnetje. We doen rustig aan en ontbijten laat. Daarna lopen we de Boulevard af richting het strand en bezoeken het "Nausicaá", een zeeaquarium dat zeer de moeite waard is en waar we de hele middag zoet zijn. Naast de vele aquariums zijn er slangen, krokodillen, pinguins en zelfs een bewegende brug van een schip waar je een beetje kan voelen hoe het is om met storm op zee te zijn. Buiten zien we ondertussen de golven over de muur slaan. Het is nog altijd ruig weer met hoge golven. Na het eten komen de bemanning van de Troy en hun vrienden op de borrel. De avond vliegt voorbij en het is al laat als iedereen zijn kooi opzoekt. De verwachtingen voor morgen zijn eindelijk goed, dus we willen weer gaan varen. De koers gaat nu richting Noord, waarschijnlijk Duinkerke.